ارتقای حریم خصوصی جدید اندروید 15 شامل تشخیص سرقت و قفل برنامه مخفی است

یه چیز کوچیک: نسخه بتای دوم اندروید 15 در دسترس است که تعدادی ویژگی مفید را برای افزایش امنیت سیستم عامل به ارمغان می آورد. گوگل اکنون به کاربران اندروید اجازه می دهد تا به گوشی های خود دست پیدا کنند، تا حدی به لطف یک ترفند جدید که می تواند یک کابوس دزدی و فرار برای سارقان باشد.

این امنیت جدید که «قفل تشخیص سرقت» نامیده می‌شود، از حسگرهای حرکتی برای تشخیص تکان‌ها و کشش‌های فردی که هنگام ربودن دستگاه شما از روی میز یا از دستان شما ایجاد می‌کند، استفاده می‌کند. وقتی این حرکات را تشخیص داد، به طور خودکار صفحه قفل را فعال می کند تا از دسترسی جلوگیری کند.

اگر به طور یکپارچه از تلفن خود جدا شوید، Google از طریق یک پورتال وب در android.com/lock به شما قدرت قفل از راه دور می دهد. به سادگی شماره خود را وارد کنید، هویت خود را از طریق یک چالش امنیتی تأیید کنید، و می توانید تلفن را از راه دور قفل کنید.

این ویژگی‌های ضد سرقت با به‌روزرسانی سرویس‌های Google Play به گوشی‌های دارای Android 10 یا جدیدتر ارائه می‌شوند و پوشش امنیتی را برای مدل‌های قدیمی‌تر گسترش می‌دهند.

یکی دیگر از موارد قابل توجه، «فضای خصوصی» است، یک بخش جداگانه در کشوی برنامه شما برای محتوای حساس. شاید برنامه های مالی وجود داشته باشد که نمی خواهید چشمان کنجکاو ببینند، یا برنامه های دوستیابی که بهتر است خصوصی نگه داشته شوند. به سادگی آن را در این صندوق امن قرار دهید، و برای دسترسی به آن نیاز به احراز هویت دارید.

بخونید:  Neuralink ایلان ماسک متهم به انتقال غیرایمن مواد آلوده شد

برنامه‌های داخل فضای خصوصی با استفاده از یک مخزن داده جداگانه نیز از بقیه سیستم‌عامل جدا می‌شوند، بنابراین برنامه‌های معمولی شما نمی‌توانند آنچه داخل آن است را ببینند. و اگر فضای خصوصی را قفل کنید، Google این برنامه‌ها را کاملاً متوقف می‌کند تا نتوانند اطلاعات را از طریق اعلان‌ها یا فعالیت‌های پس‌زمینه افشا کنند.

اندروید 15 همچنین نوار وظیفه همیشه روشن را در تبلت ها و دستگاه های تاشو برای جابجایی سریع بین برنامه های اخیر و نصب شده به همراه دارد. همچنین می‌توانید ترکیب‌های تقسیم‌شده صفحه‌نمایش را به‌عنوان میانبرهای نوار وظیفه ذخیره کنید، که برای کاربران قدرتمندی که دوست دارند برنامه‌ها را در کنار هم مدیریت کنند، یک نعمت است.

در کدک نیز تغییراتی ایجاد شده است. بسیاری از تراشه‌های مدرن می‌توانند ویدیوی AV1 را رمزگشایی کنند، جانشین فوق‌العاده کارآمد VP9 که گوگل آن را تبلیغ می‌کند. اما برای نسخه قدیمی‌تر، اندروید 15 بتا شامل رمزگشای نرم‌افزار AV1 جدید است که توسط کارشناسان رسانه منبع باز پشت VLC ایجاد شده است. بنابراین تقریباً هر گجت اندرویدی باید از این پس از پخش AV1 پشتیبانی کند.

همانطور که در مورد برخی از ارتقاءهای زیربنایی، اندروید 15 در نهایت پس از اولین بار ظاهر شدن به عنوان یک گزینه مخفی برنامه نویس در اندروید 13، سیستم حرکت پیشگویانه بازگشت را به طور گسترده فعال می کند. و هنگامی که به عقب بکشید، نگاهی به صفحه در انتظار خواهید داشت. پشت جریان فعلی، بنابراین اگر جایی نیست که می‌خواهید بروید، بتوانید آن را لغو کنید.

اندروید به چیزی تبدیل شده است که علاقه مندان به فناوری دوست دارند آن را یک سیستم عامل “بالغ” بنامند، و تنها پیشرفت های پیشگامانه بسیاری وجود دارد که گوگل می تواند انجام دهد. بنابراین تعجب آور نیست که نسخه نهایی سیستم عامل به روز دوم I/O بازگردانده شد، و چیزهای خوب هوش مصنوعی بیشتر روز اول را اشغال کردند. البته برای دیدن دست پر گوگل باید منتظر انتشار کامل آن باشیم که احتمالا پاییز امسال خواهد بود.

بخونید:  "باتری آب" سوئیسی با ظرفیت 20 میلیون کیلووات ساعت بالاخره کارکرد خود را آغاز کرد

منبع