اپل می خواهد تصاویری از… سیب را علامت تجاری بگذارد

اپل فقط بر روی تصاویر علامت تجاری میوه همنام خود تمرکز نکرده است. این شرکت در سال 2020 شکایتی را علیه توسعه‌دهنده اپلیکیشن کوچک و استارت‌آپ تناسب اندام Super Healthy Kids به دلیل ادعای اینکه لوگوی مورد استفاده در برنامه دستور غذای Prepear – گلابی – بر اساس لوگوی اپل است، راه‌اندازی کرد. Prepear در نهایت تصویر (بالا) را تغییر داد و برگ گلابی را کمی تغییر داد تا اختلاف را حل کند.

این فقط سوئیس نیست که اپل در آن درخواست هایی برای این نوع علائم تجاری ارائه می دهد. سوابق سازمان جهانی مالکیت فکری نشان می‌دهد که همین کار را در ده‌ها کشور امتحان کرده و در ژاپن، ترکیه، اسرائیل و ارمنستان به موفقیت رسیده است.

ماریتوز می‌گوید که نگرانی‌هایی در مورد این پرونده وجود دارد، زیرا هیچ‌کس نمی‌داند که سازنده آیفون چه نوع تصاویر اپل را دنبال خواهد کرد، اگر معتقد باشد که آنها نقض علائم تجاری خود هستند.

جیمی ماریتوز، مدیر Fruit Union Suisse می‌گوید: «درک این موضوع برای ما مشکل است، زیرا اینطور نیست که آنها سعی کنند از سیب گاز گرفته خود محافظت کنند. “هدف آنها در اینجا واقعاً داشتن حقوق یک سیب واقعی است، که برای ما چیزی است که واقعاً تقریباً جهانی است. […] استفاده از آن باید برای همه رایگان باشد.”

درخواست اپل شامل فهرستی از استفاده‌های بالقوه – کالاها و سخت‌افزارهای مصرفی الکترونیکی، دیجیتالی و سمعی و بصری بود – اما تنها برخی از آن‌ها پذیرفته شدند زیرا تصاویر عمومی کالاهای رایج مانند سیب در مالکیت عمومی در نظر گرفته می‌شدند.

بخونید:  انویدیا ممکن است بر روی انواع Super از سری RTX 4000 کار کند، از جمله یک RTX 4070 Super 16 گیگابایتی

اپل از سال 2017 زمانی که درخواستی را به موسسه مالکیت معنوی سوئیس (IPI) ارسال کرد، سعی در علامت تجاری تصاویر سیب در سوئیس دارد. حق IP را برای تصویری واقعی و سیاه و سفید از یک سیب عمومی گرنی اسمیت می خواهد.

Wired UK می نویسد که قدیمی ترین و بزرگترین سازمان میوه کاران سوئیس، Fruit Union Suisse، در بیشتر تاریخ 111 ساله خود از نماد سیب قرمز در برابر صلیب سفید استفاده کرده است. اما ممکن است به دلیل تلاش اپل برای علامت تجاری میوه، مجبور به تغییر این لوگو شود.

WTF؟! به نظر می‌رسد که اپل واقعاً می‌خواهد مردم هر زمان که تصویری از این میوه را می‌بینند به فکر شرکت کوپرتینویی بیفتند – و نه فقط یکی از آنها که علامت گزش نمادین را دارد. این غول فناوری در تلاش است تا تصاویر سیب های واقعی را در سراسر جهان علامت تجاری بگذارد.

ماست هد: سوزی هیزلوود



منبع

این شرکت در بهار از این تصمیم درخواست تجدید نظر کرد زیرا به نظر می رسد حقوق استفاده های رایج از تصویر سیب را تضمین کند، مانند مواد سمعی و بصری که برای تلویزیون و سایر موارد ارسال شده است. این پرونده همچنان از طریق مراجع قضایی ادامه دارد.