حق ثبت اختراع AMD طراحی های گرافیکی چند تراشه ای را برای انعطاف پذیری بی نظیر نشان می دهد

منتظر بودن: سازندگان تراشه در مورد تقسیم طرح های تراشه های پیچیده در چندین “تراشه” جدی هستند. AMD در خط مقدم این ماموریت قرار دارد و قبلاً معماری های چند تراشه ای را برای CPU ها و GPU های مرکز داده پیاده سازی کرده است. آخرین کارت‌های گرافیک PC RDNA 3 این شرکت شامل ریزتراشه‌های اصلی است. با این حال، ثبت اختراع جدید نشان می دهد که این طرح ها به پتانسیل کامل خود دست پیدا نکرده اند.

حق امتیازی که در دسامبر 2022 اعطا شد، تقسیم طراحی GPU را در چند تراشه GPU توصیف می کند. هر ریزتراشه دارای یک قالب جلویی است که با چندین الگوی موتور سایه زن دیگر مرتبط است. بخش هوشمند این است که این تراشه های GPU را می توان به طور انعطاف پذیر در پیکربندی های مختلف ترکیب کرد.

برای مثال، چیپ‌ست‌ها می‌توانند به‌عنوان یک GPU واحد و یکپارچه با هم کار کنند و مانند یک طراحی گرافیکی یکپارچه سنتی عمل کنند – یا AMD می‌تواند چیپ‌ست‌ها را به گروه‌های مجزا تقسیم کند که هر کدام به عنوان یک GPU مستقل عمل می‌کنند. همچنین یک حالت هیبریدی وجود دارد که در آن برخی از چیپست ها به عنوان یک GPU یکپارچه عمل می کنند در حالی که برخی دیگر به طور مستقل کار می کنند.

این طراحی گرافیکی ماژولار مزایای زیادی دارد. اولاً، این امکان را می‌دهد تا منابع و عملکرد GPU را بر اساس نیازهای محصول یا حالت‌های عملیاتی افزایش یا کاهش دهید.

با تقسیم GPU به چند تراشه GPU، سیستم پردازشی به طور منعطف و مقرون به صرفه مقدار منابع فیزیکی فعال GPU را بر اساس حالت عملیاتی پیکربندی می کند، علاوه بر این، تعداد قابل تنظیمی از تراشه های GPU در یک واحد گرافیکی گروه بندی می شوند بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی مختلف حاوی تعداد متفاوتی از تراشه‌های گرافیکی را می‌توان با استفاده از تعداد کمی نوار مونتاژ کرد و می‌توان یک GPU چند قالبی از تراشه‌های GPU ایجاد کرد که نسل‌های مختلف فناوری را پیاده‌سازی می‌کنند.

این طراحی تراشه همچنین می‌تواند با استفاده از قالب‌های مختلف تولید شده روی ترکیبی از گره‌های فرآیند، هزینه‌ها را بهبود بخشد. تنها حیاتی‌ترین اجزا، مانند هسته‌های سایه‌زن، باید با استفاده از فناوری‌های پردازش پیشرفته گران قیمت تولید شوند. منطق جلویی پشتیبانی می‌تواند روی سیلیکون ارزان‌تر و قدیمی‌تر دوام بیاورد.

بخونید:  سامسونگ صفحه نمایش تاشو 360 درجه را نشان می دهد که می تواند در گلکسی زد فولد 5 ظاهر شود

البته، AMD قبلاً نسخه‌های ابتدایی این فلسفه ریزتراشه را برای پردازنده‌های گرافیکی فعلی RDNA 3 خود پذیرفته است. با این حال، اینها طرح های نسبتا ساده ای هستند که از دو نوع تراشه استفاده می کنند – قالب اصلی GPU و حافظه پنهان. شایعات حاکی از آن است که انویدیا در حال کار بر روی ریزتراشه‌های پردازنده‌های گرافیکی محاسباتی در سری آینده GeForce RTX 5000 است.

با این حال، به نظر می‌رسد که این پتنت با فعال کردن ترکیب‌ها و پیکربندی‌های مختلف چیپ‌ست، همه چیز را فراتر می‌برد. دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی یا کجا ممکن است شاهد تحقق این پتنت باشیم، زیرا همه اختراعات نور روز را نمی بینند. با این حال، مطابق با روندهای اخیر صنعت است که نشان دهنده حرکت به سمت طراحی های سفارشی تراشه است. تیم قرمز در حال آزمایش سایر طرح های ریزتراشه منحصر به فرد بوده است. پتنت جدیدی که در آگوست 2023 ثبت شده است، طراحی چند قالبی را برای یک GPU بدون پردازنده مرکزی که تراشه های مختلف را هدایت می کند، توصیف می کند.

منبع