داده های InSight ناهنجاری های هسته مایع و گوشته عمیق مریخ را نشان می دهد

محققان همچنین ناهنجاری‌های توده‌ای را در اعماق گوشته مریخ شناسایی کردند که به آنها اجازه داد شکل احتمالی هسته را استنباط کنند. در مجموع، این یافته های جدید ارائه شده توسط داده های InSight، دانش ما را در مورد “ساختار داخلی مریخ، شکل گیری آن و تکامل بعدی” بیشتر می کند.



منبع

RISE برای اندازه‌گیری کوچک‌ترین تغییرات در چرخش مریخ طراحی شد و اندازه‌گیری‌های خود را به تلسکوپ‌های رادیویی اینجا روی زمین فرستاد. مطالعه جدیدی که در Nature منتشر شده است، داده های جمع آوری شده توسط ابزار RISE را در طول دو سال و نیم اول ماموریت InSight بررسی کرد و رزونانسی را تشخیص داد که به گفته دانشمندان تنها در صورتی قابل توضیح است که مریخ دارای هسته مایع باشد.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که هسته مریخ مایع است و RISE ظاهراً این نظریه را با داده‌های واقعی «در محل» تأیید کرده است. این ابزار نوسانات سیاره را که نوسانات دوره ای (همچنین به عنوان تاب خوردن شناخته می شود) محور چرخش در فضا هستند را اندازه گیری کرد. این تحقیق به‌طور دقیق سروصدا، اثرات خارجی ناشی از انتشار امواج رادیویی در جو نازک مریخ، طوفان‌های غبار، و تأثیر گرانشی قمرهای مریخ فوبوس و دیموس را توضیح می‌دهد.

تیم RISE در رصدخانه سلطنتی بلژیک توضیح داد که قبل از مطالعه هسته داخلی سیاره، فرستنده رادیویی باید مکان فرود InSight بر سطح مریخ را دقیقاً تعیین می کرد. داده های دریافت شده توسط RISE به مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) منتقل شد، که از سایت عکس گرفت و موقعیت آن را با دقت قابل توجهی تایید کرد.

بخونید:  FTC names three Amazon executives in lawsuit over shady Prime subscription practices

داده‌های نهایی آنچه را که قبلاً توسط ابزار SEIS ثبت شده بود تأیید کرد، و نشانه‌ای را در چرخش مریخ شناسایی کرد که تنها با وجود یک هسته مایع در مرکز آن قابل توضیح است. داده‌های RISE در تعیین شعاع هسته و تخمین اختلاف چگالی بین منگل و هسته بسیار مفید بود. اعتقاد بر این است که هسته از آهن مایع و آلیاژ گوگرد تشکیل شده است.

چرا مهم است: ماموریت InSight ناسا مطالعه مریخ را در سال 2018 آغاز کرد و تا آخرین نفس خود، در دسامبر 2022، ثبت و ارسال داده را متوقف نکرد. این مجموعه داده های علمی همچنان به اطلاع محققان ادامه می دهد و بینش های جدیدی از ساختار درونی این سیاره ارائه می دهد.

فرودگر InSight دیگر عملیاتی نیست، اما محققان به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در طول چهار سال ادامه می دهند تا به درک بهتری از عملکرد درونی سیاره سرخ دست یابند. این کاوشگر رباتیک به چندین ابزار علمی مانند لرزه‌سنج (SEIS)، رادیومتر، کاوشگر حرارتی و یک «فرستنده علوم رادیویی» معروف به RISE (آزمایش چرخش و ساختار داخلی) مجهز بود.