شکایت آرم علیه کوالکام می تواند تمام رایانه های شخصی Copilot+ را تهدید کند

خلاصه: تراشه‌های Qualcomm که خط تولید رایانه‌های ارتقا یافته Copilot+ مایکروسافت را تأمین می‌کنند، عمدتاً مبتنی بر طرح‌هایی هستند که Arm ادعا می‌کند کوالکام حق استفاده از آنها را ندارد. در بحبوحه دعوای آرم، اعلام کرده است که می خواهد ارسال قریب الوقوع چندین لپ تاپ را متوقف کند، اما کوالکام با این شکایت مخالفت می کند. رایانه‌های شخصی Copilot+ احتمالاً هفته آینده عرضه خواهند شد، اما این وضعیت باعث می‌شود که قراردادهای مجوز Arm تا سال 2025 نامشخص باشد.

مایکروسافت، کوالکام و چندین فروشنده رایانه‌های شخصی دیگر هفته آینده مجموعه‌ای از لپ‌تاپ‌ها را عرضه خواهند کرد که مایکروسافت از آنها به عنوان پایه‌ای جدید برای سیستم‌عامل Windows on Arm و روند نوظهور رایانه‌های شخصی با فناوری هوش مصنوعی یاد می‌کند. با این حال، Arm ادعا می کند که کامپیوترهای Copilot+ افتتاحیه حقوق مالکیت معنوی آن را نقض می کنند.

این مشکل پس از خرید Nuvia توسط Qualcomm آغاز شد که مجوز طراحی پردازنده‌های سرورها را از Arm گرفته بود. زمانی که کوالکام تلاش های نوویا را به سمت پروژه های دیگر هدایت کرد و در نهایت منجر به تولید اسنپدراگون شد. این اساس شکایت Arm در سال 2022 علیه سازنده تراشه است.

کوالکام در واکنش به این ادعا مدعی شد که سایر مجوزهای Arm آن قبلاً طرح‌های مورد استفاده برای اسنپدراگون را پوشش می‌دهند

در هر صورت، مایکروسافت، کوالکام، دل، اچ‌پی، ایسر، ایسوس، سامسونگ و لنوو قصد دارند رایانه‌های شخصی Copilot+ را در 18 ژوئن عرضه کنند و این شکایت تقریباً هیچ شانسی برای توقف ارسال ندارد. محاکمه کوالکام علیه آرم قرار است در ماه دسامبر آغاز شود و برخی ناظران انتظار دارند که توافقی خارج از دادگاه حل شود.

بخونید:  آزمایش پیشرانه های الکتریکی خورشیدی 12 کیلوواتی برای ماموریت ماه آغاز شد

با وجود یک نبرد قانونی در آینده، Arm از علاقه مجدد به مجموعه دستورالعمل های خود برای طرح ادعاهای جسورانه در مورد آینده رایانه های Arm استفاده می کند. مدیر عامل شرکت رنه هاس پیش بینی می کند که 50 درصد رایانه های شخصی ویندوزی تا قبل از پایان این دهه از تراشه های Arm استفاده خواهند کرد.

این ابتکار با هدف بهبود کارایی رایانه‌های شخصی ویندوزی مشابه دستاوردهایی است که اپل با تراشه‌های Apple Silicon SoC مبتنی بر بازو به دست آورده است. مایکروسافت همچنین از این راه اندازی به عنوان فرصتی برای پیوستن به روند رایانه های شخصی مجهز به هوش مصنوعی در کنار اینتل، AMD و اپل استفاده می کند که شروع به ترکیب NPU ها برای پردازش هوش مصنوعی مولد داخلی کرده اند.

شرکت‌های دیگر، از جمله انویدیا، در حال آماده‌سازی تراشه‌های Arm PC هستند. Arm ممکن است از محبوبیت فزاینده و دعوی قضایی برای سوق دادن مشتریان خود به سمت معاملات مجوز جدید و پرسودتر استفاده کند.

منبع