طبق گزارش‌ها، مقامات ایالات متحده معافیت‌های مربوط به فاب چین را برای TSMC، سامسونگ و سایرین تمدید خواهند کرد

طی یک سال گذشته یا بیشتر، تحریم‌های ایالات متحده صادرات ابزارهای تولید نیمه‌رساناهای ضروری به چین را محدود کرده است تا از تسلط این کشور در این بخش جلوگیری کند. ایالات متحده همچنین هلند و ژاپن را متقاعد کرد که از او پیروی کنند. این تأثیرات بسیار مخربی بر درآمد فناوری چین و سرعت توسعه نیمه هادی ها در کارخانه های چینی داشته است.

چنین واقعیت‌های بازار احتمالاً ایالات متحده را وادار کرد تا به شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC معافیت‌های موقت از الزامات قانون چیپس اعطا کند. ایالات متحده نمی تواند این بازیگران صنعت مسلط را نادیده بگیرد و آنها تاکنون میلیاردها دلار برای کارخانه های چینی هزینه کرده اند. برنامه ریزی شده بود که این معافیت ها تا اکتبر ادامه داشته باشد، اما شرکت کنندگان در یک رویداد صنعتی هفته گذشته به WSJ گفتند که آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی در بخش صنعت و امنیت، تمدید نامحدود آنها را اعلام کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، یکی از مقامات وزارت بازرگانی ایالات متحده اخیرا گفت که دولت به برخی سازندگان تراشه اجازه می دهد تا فعالیت های خود را در چین گسترش دهند. این اقدام می تواند تلاش های ایالات متحده برای مهار رشد رقیب اقتصادی خود در صنعت تراشه را تضعیف کند.

چرا مهم است: قانون چیپ ها و سایر تحریم های ایالات متحده که برای محدود کردن توسعه نیمه هادی های داخلی چین طراحی شده اند، تجارت را برای شرکت هایی که قبلاً در سرزمین اصلی چین فعالیت می کنند، پیچیده کرده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده شروع به پذیرش این موضوع کرده است که جدا کردن صنایع فناوری از چین آسان‌تر از انجام آن است.

بخونید:  Apple's hardware sales fell during the last quarter, but its services division had a record three months

شاید مهم‌ترین حرکت ایالات متحده، قانون تراشه‌ها باشد که سال گذشته برای افزایش بودجه برای تلاش‌های آمریکایی در ساخت تراشه تصویب شد. پشتوانه مالی این قانون برای رهبران صنعت تراشه مانند سامسونگ و TSMC جذاب است، اما با شرایطی همراه است که سرمایه‌گذاری آنها را در چین محدود می‌کند – بازار فناوری پرسود و رو به رشد. ماه گذشته، مدیرعامل انویدیا گفت که تحریم ها به طور غیرمستقیم به شرکت های آمریکایی که تا حدی به مصرف کنندگان چینی متکی هستند آسیب رسانده است.

جای تعجب نیست که چین به شدت از قانون چیپ ها و تحریم ها انتقاد کرده و آنها را ذهنیت منسوخ جنگ سرد خوانده و ایالات متحده را به اخلال در زنجیره تامین فناوری جهانی متهم کرده است. بسیاری بر این باورند که ممنوعیت چین بر روی تراشه ها از سوی شرکت آمریکایی Micron یک واکنش تلافی جویانه است.

رسانه‌های چینی همچنین از قرارداد TSMC برای ساخت یک کارخانه در آریزونا که تولید تراشه‌های 4 نانومتری را در سال 2024 آغاز می‌کند، ابراز نارضایتی کردند. با این حال، هزینه‌ها ممکن است باعث شود این شرکت هزینه بیشتری برای تراشه‌های آن کارخانه دریافت کند و فرهنگ کار بدنام این شرکت باعث استخدام در این کارخانه شده است. آریزونا دشوار است، زیرا برخی از تضاد فرهنگی بین شرکت تایوانی و کارگران آمریکایی را پیشنهاد می کنند.



منبع