نقشه ماده تاریک جدید نظریه های اینشتین در مورد جهان را تایید می کند

به نظر می‌رسد این نتایج نشان می‌دهد که ماده تاریک به اندازه‌ای «توده‌ای» نیست که جهان را به هم متصل کند، و این باعث می‌شود که مدل استاندارد کیهان‌شناسی اساساً «شکسته» یا حداقل ناقص باشد. برعکس، نقشه جدید ساخته شده با رصدخانه ACT با پیش‌بینی‌های حاصل از مدل استاندارد مطابقت خوبی دارد. در حال حاضر دیگر نیازی به تهیه قوانین فیزیک جدید برای “تثبیت” دانش خود در مورد نحوه عملکرد طبیعت نیست.

ستاره شناسان ردیابی کردند که چگونه کشش گرانشی ساختارهای بزرگ در کیهان – از جمله ماده تاریک – تابش CMB را در طول 14 میلیارد سالی که برای رسیدن به زمین طول کشید، منحرف می کند، درست مانند یک ذره بین که نور را از عدسی منحرف می کند. نقشه جدید و دقیقی که از این مشاهدات تهیه شده است نشان می دهد که «برآمدگی» و سرعت انبساط جهان با مدل استاندارد کیهان شناسی بر اساس نظریه گرانش اینشتین مطابقت دارد.

سوزان استاگز، مدیر ACT و استاد فیزیک در دانشگاه پرینستون، گفت: “داده های عدسی CMB با بررسی های مرسوم تر از نور مرئی از کهکشان ها در توانایی آنها برای ردیابی مجموع آنچه در آنجا وجود دارد رقابت می کند.” روی هم رفته، عدسی‌های CMB و بهترین بررسی‌های نوری، «تکامل تمام جرم در جهان» را روشن می‌کنند.



منبع

یک تیم بین المللی متشکل از بیش از 160 ستاره شناس از تلسکوپ کیهان شناسی آتاکاما (ACT) برای پرتاب نور جدید بر ماده تاریک نامرئی که حدود 85 درصد از کل جرم کیهان را تشکیل می دهد، استفاده کردند. این مطالعه برجسته، نظریه های آلبرت انیشتین در مورد گرانش و کیهان شناسی را تأیید می کند و بار دیگر اعتبار مدل استاندارد فیزیک را تأیید می کند.

بخونید:  ادمین سابق شبکه کارفرمای سابق را برای بازگرداندن شغل خود با افزایش حقوق استخدام می کند

چه اتفاقی افتاده؟ ماده تاریک آن ماده مرموز و نامرئی است که در سراسر جهان نفوذ می کند و ستاره ها، سیارات، کهکشان ها و هر چیز دیگری را به هم متصل می کند. این شبکه کیهانی ناملموس اکنون با جزئیات بی سابقه ای به تصویر کشیده شده است و بار دیگر تأیید می کند که دانش فعلی ما در مورد فیزیک و کیهان شناسی یک توهم نیست.

قبل از اینکه رصدخانه ACT در پایان سال 2022 از رده خارج شود، محققان با نگاهی دوباره به پس‌زمینه مایکروویو کیهانی (CMB) داده‌های کافی برای مطالعه خود را جمع‌آوری کردند. CMB یک تشعشع پراکنده است که کل جهان قابل مشاهده را پر می کند و به طور سنتی اولین زاری الکترومغناطیسی کیهان در نظر گرفته می شود که زمانی که کیهان تنها 380000 سال قدمت داشت به وجود آمد.

بلیک شروین، استاد کیهان شناسی در دانشگاه کمبریج، گفت که نقشه جدید بینش جدیدی در مورد بحثی که برخی آن را “بحران در کیهان شناسی” نامیده اند، ارائه می دهد. “بحران” در اینجا ناشی از اندازه گیری های اخیر است که با استفاده از نور پس زمینه ساطع شده از ستاره ها در کهکشان ها به جای تشعشعات فسیلی CMB به تنهایی انجام شده است.