چین با کنترل صادرات فلزات فناوری حیاتی گالیوم و ژرمانیوم به محدودیت‌های تراشه‌های آمریکا تلافی می‌کند.

این اقدام چین احتمالاً پاسخی به تحریم‌های دولت آمریکا علیه این کشور است. هفته گذشته گزارش شد که دولت بایدن می‌تواند کنترل‌های صادراتی بر روی تراشه‌های هوش مصنوعی به چین را تشدید کند، چیزی که انویدیا هشدار داده است که خطر ضرر دائمی صنعت ایالات متحده را در پی دارد. دولت هلند همچنین به درخواست ایالات متحده فروش ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه ASML را به چین محدود می کند.



منبع

چین بزرگترین تولید کننده گالیوم و ژرمانیوم در جهان است که به لطف هزینه های تولید ارزان تر این کشور، حدود 94 درصد از عرضه جهانی فلز سابق و 83 درصد دومی را تولید می کند. در حالی که یافتن آنها کمیاب یا سخت نیست، چین آنها را ارزان می فروشد و استخراج آنها ممکن است گران باشد.

اگر قیمت‌های گالیم و ژرمانیوم به اندازه‌ای افزایش یابد که برای کشورهای دیگر برای شروع استخراج و فروش فلزات مقرون به صرفه باشد، این اقدام چین پتانسیل نتیجه معکوس را دارد. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند بر تسلط چین تأثیر بگذارد.

گالیوم بخش مهمی از صنعت نیمه هادی است و در ارتباطات بی سیم، تلفن ها، LED ها و غیره استفاده می شود.

چه اتفاقی افتاده؟ چین با اعلام کنترل‌های جدید بر صادرات گالیم و ژرمانیوم، دو فلزی که بخش‌های حیاتی صنایع نیمه‌رسانا، مخابرات و خودروهای الکتریکی هستند، به پیشنهادهای آمریکا برای تشدید محدودیت‌های صادراتی بر روی تراشه‌های هوش مصنوعی واکنش نشان داد.

هر دو فلز در طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شوند. ژرمانیوم در ارتباطات فیبر نوری، عینک های دید در شب، ماهواره های اکتشاف فضایی، پنل های خورشیدی، نور پس زمینه مانیتور LCD و بسیاری موارد دیگر یافت می شود.

بخونید:  KeePassXC 2.7.6 Download | TechSpot

وزارت بازرگانی مدعی است که این اقدام برای “حفظ امنیت و منافع ملی” است.

کریستوفر اکلستون، مدیر ارشد در هالگارتن و شرکت گفت: «وقتی آنها از سرکوب قیمت ها دست بردارند، ناگهان استخراج این فلزات در غرب امکان پذیرتر می شود، سپس چین دوباره هدف خود را دارد. قیمت، اما پس از آن تسلط چین بر بازار از بین می رود – همان چیزی که قبلاً در موارد دیگری مانند آنتیموان، تنگستن و خاک های کمیاب اتفاق افتاده است.

همانطور که بلومبرگ گزارش داد، وزارت بازرگانی چین دیروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که از اول اوت، صادرکنندگان گالیم و ژرمانیوم و همچنین ترکیبات شیمیایی آنها، در صورت تمایل باید از وزارت بازرگانی درخواست مجوز کنند. برای شروع یا ادامه ارسال آنها به خارج از کشور. آنها همچنین باید جزئیات خریداران خارج از کشور و مواد مورد استفاده را گزارش کنند.

آنتونی لیپمن، مدیر تاجر فلزات لندن، Lipmann Walton & Co، گفت: “این امر مخرب خواهد بود – ژرمانیوم و گالیوم برای صنایع پیشرفته کاملاً حیاتی هستند.”