AMD Radeon Vega 64 برای آخرین بار مورد بازبینی قرار گرفت: آیا از سری GTX 10 بهتر شد؟

چرخاندن نتایج به روش دیگر Warhammer III، با استفاده از از پیش تعیین شده با کیفیت متوسط ​​است. Vega 64 مایل‌ها سریع‌تر از GTX 1080 در اینجا بود و بیش از 60 درصد فریم‌های بیشتر در 1080p و کمی بیش از 50 درصد بیشتر در 1440p ارائه می‌داد. بازی با Radeon به طور قابل توجهی بهتر انجام شد، به خصوص در 1440p.

محدوده گرافیکی Vega AMD هرگز ما را تحت تأثیر قرار نداد. Vega 56 مناسب بود، Vega 64 بسیار ناکارآمد بود، و نسخه خنک کننده مایع بسیار گران بود. بسیاری از طرفداران AMD در آن روزها در مورد Vega بحث می‌کردند و ادعا می‌کردند که undervolting مشکلات کارایی را برطرف کرده و معماری «آینده اثبات‌شده‌تر» در نهایت برتری خواهد داشت.

Vega 64 AMD تقریباً به همان میزان آسیب نمی بیند و توانست مانع 60 فریم بر ثانیه در 1440p را بشکند و تقریباً 40٪ عملکرد بیشتر را با افزایش 30٪ در 1080p ارائه دهد. این یک نتیجه خوب برای Radeon قدیمی است.

اینها نتایج جالبی بودند و مطمئناً از 10+ بازی که اخیراً به آنها نگاه کردیم، مشخص شد که Vega 64 بهتر از GTX 1080 است. البته، ما در مجموع 51 بازی را آزمایش کردیم، بنابراین نباید به نتیجه گیری عجولانه بپردازیم. هنوز

War Thunder یک بازی است که به شدت طرفدار GeForce GTX است، و اگرچه یک بازی قدیمی‌تر است، اما با نرخ فریم بسیار بالاتری با GTX 1080 بازی می‌کند. برای مثال، GeForce با سرعت 361 فریم در ثانیه در 1080p آن را 63 درصد سریع‌تر از Vega می‌کند. و همچنین شاهد یک حاشیه قابل توجه 46 درصدی در 1440p به نفع کارت گرافیک Nvidia بودیم.

از همه اینها که بگذریم، AMD Vega 64 اکنون 5 ساله است و ما از سال 2018 آن را مجدداً بررسی نکرده ایم، بنابراین چگونه در سال 2022 با GTX 1080 رودررو می شود؟

ابتدا Fortnite را داریم و این یک عنوان قدیمی اما جدید است زیرا Epic به طور مداوم بازی را به روز می کند و اخیراً آن را به Unreal Engine 5 منتقل کرده است. متاسفانه نسخه DirectX 12 بازی خراب است زیرا از لکنت مداوم استفاده می کند. پردازنده‌های گرافیکی AMD یا Nvidia، ما را مجبور به آزمایش با استفاده از DX11 می‌کند.

هیچ شکی در ذهن ما وجود ندارد، برای کسانی که قیمت MSRP را در حدود سال‌های 2017 و 2018 پرداخت می‌کنند – قبل از عرضه نسل تورینگ انویدیا (سری RTX 20) – GTX 1080 بهترین خرید بود. از آن زمان، پردازنده‌های گرافیکی Radeon به‌طور قابل‌توجهی رقابتی‌تر شده‌اند و ما هیجان‌زده‌ایم که ببینیم نبرد آتی GPU چه چیزی برای ما در نظر گرفته است. امیدواریم تا قبل از پایان سال پاسخ هایی برای شما داشته باشیم.

میانبرهای خرید:



منبع

Vega 64 در Red Dead Redemption با سرعت 60 فریم بر ثانیه در 1080p و با استفاده از تنظیمات با کیفیت بالا جلو افتاد، اگرچه این بدان معنی بود که 15٪ سریعتر از GTX 1080 بود که فقط 52 فریم در ثانیه را مدیریت می کرد. حاشیه تقریباً در 1440p ثابت باقی ماند زیرا Vega 18٪ سریعتر بود.

مطمئناً حاشیه بزرگی نیست، اما به اندازه کافی قانع کننده با توجه به زمانی که Vega 64 به طور معمول کندتر از GTX 1080 بود.

خلاصه عملکرد

برای آزمایش، از سیستم تست Ryzen 7 5800X3D خود با استفاده از 32 گیگابایت حافظه DDR4-3200 CL14 به همراه آخرین درایورهای نمایشگر موجود استفاده می کنیم. نوار قابل تغییر اندازه برای همه 51 بازی تست شده در 1080p و 1440p فعال شده است، و ما قبل از پرش به نمودارهای تفکیک معمول، نگاهی دقیق به داده های حدود ده عنوان آزمایش شده خواهیم داشت.

معیارهای بازی

با نگاهی به گذشته، ما فکر می کنیم که برای اینکه Vega 64 یک رقیب واقعی GTX 1080 با همان قیمت 500 دلاری باشد، باید حداقل 10-15٪ سریعتر باشد. ما این را می گوییم زیرا هیچ کاری نمی توان در مورد مصرف انبوه برق انجام داد. همچنین اگر طیف وسیع تری از تخته های با کیفیت بالا برای انتخاب وجود داشت، به پرونده Vega کمک می کرد، اما وجود نداشت.

بیایید جزئیات کامل را در 1080p و 1440p بررسی کنیم…

این یک مشکل برای AMD است زیرا پشتیبانی از DX11 آنها در Fortnite همیشه کمی مبهم بوده است، بنابراین جای تعجب نیست زیرا GTX 1080 به راحتی Vega 64 را در 1080p شکست می دهد.

ما از طرفداران پر و پا قرص سری Radeon Vega، به خصوص Vega 64 نبودیم. به طور خلاصه، Vega 64 با یک سال تاخیر وارد بازار شد تا با GeForce GTX 1080 معتبر رقابت کند. سعی کرد این کار را با همان قیمت انجام دهد، در حالی که عموماً عملکرد کمتری ارائه می داد. همچنین قدرت را افزایش داد – بیش از یک GTX 1080 Ti اورکلاک شده.

موضوع undervolting تا حد زیادی در آزمایش ما ضربه و خطا بود، اما آنها از نظر فنی درست گفتند. معماری نسل پنجم Vega یا GCN قرار بود تا در آزمون زمان بهتر مقاومت کند، هرچند ممکن است این نقطه 5 سال بعد بی ربط باشد.

حاشیه ها در اکثر موارد در 1440p بسیار مشابه هستند و اکنون GeForce GTX 1080 در کل 5 درصد کندتر است. جالب است بدانید که در سال 2018، Dawn of War III یکی از دو عنوانی بود که Vega 64 توانست GTX 1080 را با اختلاف دو رقمی شکست دهد و امروز Warhammer III بدترین تست عنوان برای GPU GeForce است. همچنین در آن آزمایش قبلی، 6 بازی دیدیم که Vega 64 5 درصد یا بیشتر سریع‌تر بود، در حالی که آزمایش به روز شده 2022 28 نمونه (البته از یک نمونه بازی بزرگتر) پیدا کرد.

انفجاری از گذشته رادئون

ما همچنین به دنبال یک مزیت عملکرد 15٪ در 1440p هستیم، اگرچه هیچ یک از GPU در اینجا چشمگیر نبودند.

با این حال باید اشاره کنیم که زمان‌هایی وجود داشت که Vega 64 با قیمت‌های بسیار تخفیف‌خورده به فروش می‌رسید، بنابراین اگر یکی از آن‌ها ارزان بود، احتمالاً برای شما خوب عمل کرده است.

برای ما همیشه جالب است که به این نبردهای قدیمی نگاه کنیم، نه به این دلیل که می‌توانیم توصیه‌های مفید یا مرتبطی را به مصرف‌کنندگان ارائه کنیم، زیرا این محصولات اکنون برای این کار بسیار قدیمی هستند، بلکه به این دلیل که در واقع می‌توانیم ببینیم که همه چیز چگونه انجام شده است. بسیاری از گیمرهایی که در چند سال گذشته ارتقاء نداده اند، احتمالاً همچنان یکی از این کارت ها را اجرا می کنند.

در مرحله بعد F1 22 را داریم، عنوانی که به تازگی منتشر شده است که از ردیابی پرتو پشتیبانی می کند، اما البته هیچ یک از این GPU های قدیمی از آن پشتیبانی نمی کنند. این هنوز یک بازی جدید است که به سطحی از بهینه‌سازی درایور نیاز دارد و به نظر می‌رسد که انویدیا در این نمونه کار بسیار بهتری انجام داده است زیرا GTX 1080 در 1080p 42 درصد و در 1440p 19 درصد سریع‌تر بود.

همانطور که گمان می رفت، Vega 64 بهتر از GTX 1080 در 1080p بود. اگرچه ما در مورد حاشیه باریک 3٪ صحبت می کنیم که ترجیح می دهیم آن را یک تساوی بنامیم، اما برای AMD نتیجه بدی نیست زیرا این پردازنده گرافیکی در سال 2018 حداقل 5٪ کندتر بود.

با رفتن به Cyberpunk 2077، عنوان دیگری را می یابیم که در آن Vega 64 می تواند از GTX 1080 پیشی بگیرد و 17٪ عملکرد بهتر در 1080p و 24٪ بیشتر در 1440p ارائه دهد. یک پیروزی بزرگ دیگر برای Radeon در یک عنوان مدرن و بسیار سخت، اگرچه ما مجبور شدیم تنظیمات کیفیت را به متوسط ​​کاهش دهیم تا عملکرد قابل پخش روانی داشته باشیم.

با وجود اینکه در این تست از بین رفت، نکته مثبت برای AMD این است که Vega 64 همچنان توانسته به طور متوسط ​​174 فریم در ثانیه در 1440p ارائه دهد که ما معتقدیم برای این عنوان کافی است.

Vega 64 همچنین در Dying Light 2 عملکرد خوبی داشت و با سرعت 67 فریم در ثانیه در 1080p آن را 12 درصد سریعتر از GTX 1080 کرد، بد نیست با توجه به اینکه در آزمایشات 2018 ما به طور کلی کندتر از GPU GeForce بود.

آخرین بازی که قرار است به آن نگاه کنیم Watch Dogs Legion است. علیرغم اینکه AMD یک عنوان تحت حمایت انویدیا بود، اما یک برد دیگر به دست آورد زیرا Vega 64 در رزولوشن 1080p و 1440p با 12 درصد پیشروی روبرو شد.

امروز ما کارت گرافیک قدیمی Radeon Vega 64 خود را پاک می کنیم و آن را با GeForce GTX 1080 که اخیراً گرد و غبار گرفته شده مقایسه می کنیم، زیرا چرا که نه، می تواند جالب باشد، بنابراین در اینجا آخرین بازدید بزرگ ما از GPU Radeon Vega است. در یک معیار بازی 51 که شامل بسیاری از عناوین مدرن است.

در حالی که نتایج تا حدودی معکوس شده است، حقیقت این است که GTX 1080 و Vega 64 همیشه به طور مساوی با هم مطابقت داشتند و این هنوز هم تا به امروز صادق است. خبر خوب برای Vega، اما البته، خیلی دیر است و گیمرها باید از هر دوی این GPU ها در سال 2022 اجتناب کنند، زیرا معاملات دست دوم بهتری وجود دارد.

هنگامی که اخیراً Radeon RX 6600 و GTX 1080 را در یک سری اخیر مقایسه کردیم، متوجه شدیم که GPU GeForce در Hitman به شدت ضعیف عمل می کند، مطمئناً بسیار پایین تر از حد انتظار.

God of War عنوان جدیدی بر روی رایانه شخصی است که به نظر می رسد با استفاده از Vega 64 یا GTX 1080 بسیار خوب بازی می کند. هر دو به طور میانگین کمی بیش از 90 فریم در ثانیه در 1080p، با بیش از 60 فریم در ثانیه در 1440p، نتیجه خوبی برای هر دو GPU و خوب است. برای دیدن محصولات 5 تا 6 ساله که عملکرد بسیار قابل بازی را در عناوین مدرن با استفاده از تنظیمات کیفیت معقول ارائه می دهند.

شرم آور واقعی این است که بیش از 4 سال طول کشید تا Vega واقعاً رقابتی شود و در حالی که ما فقط اذعان کردیم که حاشیه های کلی تغییر زیادی نکرده است، چندین نمونه وجود دارد که Vega 64 بسیار سریعتر بود مانند Warhammer III، Hitman 3، Cyberpunk 2077. ، Resident Evil Village و نیم دوجین عنوان دیگر.

باید توجه داشته باشیم که مقایسه 27 بازی ما در سال 2018 شاهد بودیم که GTX 1080 با اختلاف 5 درصد در 1440p در این رقابت پیروز شد، بنابراین عملکرد کلی مشابه بود، اما همانطور که توضیح دادیم، عوامل دیگری در بازی وجود داشت (یا بهتر است بگوییم کاستی ها). ) که در نهایت باعث شد ما با انویدیا برای این نبرد همراه شویم.

Vega 64 یک معماری آینده‌نگرتر بود که محاسبات سنگین‌تری داشت، بنابراین باید جالب باشد که ببینیم این تطابق نیم دهه بعد چگونه بوده است.

طراحی مرجع AMD نیز بسیار بد بود. داغ، بلند و اغلب در گاز بود. مدل های شریک بسیار کمی برای صحبت وجود داشت و تقریباً هیچ یک از آنها خوب نبودند.

نتایج 1440p کمی جالب تر است. اگر بخواهیم فقط به میانگین نرخ فریم نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که Vega 64 در رزولوشن بالاتر بهتر عمل می‌کند، اما نادیده گرفته می‌شود که پایین‌ترین نرخ‌های 1% همچنان بسیار پایین‌تر است، که منجر به لکنت قابل‌توجه برای پردازنده گرافیکی Radeon می‌شود. فورتنایت.

در سال 2018 تنها پیروزی بزرگی که برای Vega یافتیم DiRT 4 در هنگام استفاده از CMAA بود، غیر از اینکه عملکرد بسیار مشابه بود یا به شدت به نفع GTX 1080 بود.

Resident Evil Village بازی دیگری است که Vega در آن غالب بود. GTX 1080 توانست عملکردی کاملاً قابل پخش با 72 فریم در ثانیه به طور متوسط ​​در 1440p ارائه دهد، در حالی که Vega 64 برای 24٪ فریم اضافی با همان وضوح خوب بود.

در همین حال، ده‌ها GTX 1080 با کیفیت وجود داشت که می‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم و بسیاری از آن‌ها برای مدتی طولانی در دسترس بودند. در نتیجه، ما اغلب GTX 1080 را نسبت به Vega 64 توصیه می‌کنیم و فکر می‌کنیم زمان ثابت کرده است که این انتخاب درست بوده است.

اخیراً شاهد بودیم که GPU قدیمی Pascal GeForce در عناوین مدرن کمی با مشکل مواجه می‌شود، یا به دلیل معماری قدیمی آن که پشتیبانی سخت‌افزاری از فناوری‌هایی مانند محاسبات async را ندارد، یا عدم بهینه‌سازی درایورها، که بدون شک نقش کلیدی ایفا می‌کند.

ما همچنین شاهد افزایش عملکرد 17 درصدی در 1080p بودیم که کارت گرافیک Vega را به خوبی در محدوده نرخ تجدید بالا قرار داد.