AMD Ryzen 5 7600X در مقابل Intel Core i5-13600K

با استفاده از بنچمارک چندنفره Call of Duty: Modern Warfare II متوجه می‌شویم که 13600K تا 12 درصد سریع‌تر است، که در مقایسه با 1 درصد پایین‌ترین کیفیت در 1080p مشاهده می‌شود، اگرچه در مقایسه میانگین نرخ فریم فقط 6 درصد حاشیه مشاهده می‌شود.

اما در بسیاری از موارد ما در مورد 60 وات یا بیشتر با حاشیه های بزرگتر تقریباً 120 وات صحبت می کنیم که صراحتاً یک تفاوت پوچ است. بر این اساس، خنک‌سازی پردازنده Ryzen 5 آسان‌تر خواهد بود، اگرچه ما مطمئن نیستیم که چقدر مرتبط است زیرا اکثر آنها به هر حال یک خنک‌کننده مناسب را روی هر یک از پردازنده‌ها می‌بندند.

این امکان وجود دارد که قیمت‌گذاری در سمت اینتل نیز رقابتی‌تر شود و البته قیمت‌گذاری DDR5 در آنجا نیز مرتبط است. بنابراین نشستن در حاشیه برای تماشای چگونگی انجام همه اینها ممکن است بهترین استراتژی در کوتاه مدت باشد. و البته، ما در هفته ها و ماه های آینده معیارهای بسیار بیشتری خواهیم داشت.

میانبرهای خرید:





منبع

ما می دانیم که بسیاری از شما از عملکرد در Gotham Knights شکایت کرده اید، اما ما نمی دانستیم که آنقدر بد است. مجهز به RTX 4090 حتی نمی‌توانستیم 120 فریم در ثانیه در 1080p بزنیم، در واقع محدودیت عملکرد یکسانی را در هر سه وضوح آزمایش شده مشاهده کردیم.

در نهایت، هیچ گزینه درست یا نادرستی در هر دو طرف وجود ندارد، به طور پیش فرض هر دو محصول عالی هستند و شما باید بین عملکرد بهره وری قوی تر و طول عمر پلت فرم فاصله بگیرید.

به طور خلاصه، عملکرد در این عنوان خوب بود، اما 13600K تا 8٪ سریعتر بود.

در داده‌های بررسی روز اول ما، که بر اساس 12 نمونه بازی است، ما 7600X را با اختلاف 3 درصدی در رتبه اول 13600K قرار دادیم. با افزایش این آزمایش به 54 بازی، 7600X 5 درصد سریعتر است. اگر داده‌های احتمالی باگ Battlefield V را حذف کنیم (مشکلی با هسته‌های E؟)، 7600X فقط 4 درصد سریع‌تر بود. در هر صورت همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ما همیشه حاشیه های 5٪ یا کمتر را ناچیز یا به عبارت دیگر یک تساوی می دانیم.

چنین بازی هایی شامل God of War، Control، و Star Wars Jedi Fallen Order هستند که همگی حتی در 1440p در محدوده فریم بازی به حداکثر رسیده اند. ما همچنین مجبور شدیم Microsoft Flight Simulator را کنار بگذاریم زیرا هفته‌ها به دلیل خطای شناسایی سرور نمی‌توانیم به نسخه‌ای از بازی خود وارد شویم (اساسا فروشگاه مایکروسافت زباله است و آزمایش بازی‌ها را در آنجا بسیار دشوار می‌کند، اگر نگوییم غیرممکن) . با این کار، بیایید وارد نتایج شویم…

معیارها

مزیت Core i5-13600K عملکرد بهره وری برتر آن است زیرا اغلب می تواند از هسته های E به خوبی استفاده کند و دستاوردهای قابل توجهی نسبت به 7600X ارائه دهد. همچنین، برای کسانی از شما که دوست دارید سخت افزار خود را سرهم بندی کنید و در اورکلاک و تنظیم حافظه فعالیت کنید، اورکلاکر متخصص Buildzoid ادعا می کند که 13600K انتخاب بهتری است، فضای سر بیشتر و درجه بیشتری از تنظیم حافظه را ارائه می دهد.

به نظر می رسد Horizon Zero Dawn پردازنده Ryzen را ترجیح می دهد، اما برخلاف Battlefield V، ما معتقد نیستیم که این یک باگ است، زیرا مدتی است که این رفتار را در پردازنده های AMD و Intel مشاهده کرده ایم.

مزیت Ryzen 5 7600X این است که پردازنده کارآمدتر است و انرژی کمتری مصرف می کند که در تئوری خنک شدن آن را آسان تر می کند، اگرچه ما معتقدیم که خنک کننده در اینجا ملاحظات اصلی نیست. مزیت واقعی بخش Ryzen 5، پلتفرم AM5 است که حداقل از دو نسل دیگر از پردازنده ها پشتیبانی می کند و مسیر ارتقای گسترده ای را برای کسانی که اکنون سرمایه گذاری می کنند ارائه می دهد.

بخونید:  Beyond gaming, Nvidia caters to enterprise clients with new generative AI offerings

بنابراین به طور واقع بینانه DDR5-6000 محدودیت برای پردازنده های سری Ryzen 7000 است، در حالی که CPU های نسل سیزدهم اینتل می توانند به راحتی از DDR5-6400 فراتر بروند. بنابراین بی انصافی نیست که CPUهای اینتل را با حافظه کلاک بالاتر آزمایش کنیم، زیرا آنها از چنین حافظه ای پشتیبانی می کنند در حالی که پردازنده های Zen 4 معمولاً این کار را نمی کنند.

همچنین به لطف پشتیبانی از بردهای سری 600، طیف وسیع تری از مادربردهای زیر 200 دلار نیز ارائه می شود، و سازگاری عقب با DDR4 به این معنی است که می توانید حافظه قدیمی را حمل کنید یا از مجموعه وسیعی از حافظه های DDR4 موجود خریداری کنید.

با رفتن به Halo Infinite، 13600K در 1080p با حاشیه 16 درصد جلوتر رفت و 213 فریم بر ثانیه را ثبت کرد، هرچند که 1 درصد پایین‌ترین حالت تنها 6 درصد بهبود یافت. سپس در 1440p لپ تاپ پردازنده اینتل به 7٪ کاهش می یابد و سپس در 4K 7600X بارها و بارها چند فریم سریعتر بود که عجیب است، اما این رفتار در تعدادی از بازی ها مشاهده شد.

با این حال، وقتی به میانگین نرخ فریم نگاه می کنیم، می بینیم که 7600X تا 13 درصد برنده می شود، که حداقل قابل توجه است.

خلاصه عملکرد

با شروع با Fortnite، عملکرد مشابهی را بین این دو CPU مشاهده می‌کنیم، اما جالب اینجاست که 13600K کمترین مقدار کمی بالاتر را ارائه می‌کند، حدود 5 درصد بهبود دارد، در حالی که 7600X میانگین نرخ فریم را تا 5 درصد بالاتر می‌برد.

با این حال، حتی اگر قصد دارید مصرف انرژی این پردازنده ها را کاهش دهید یا تنظیم کنید، 7600X از موقعیت بهتری شروع می کند.

آنچه ما آموختیم

به عنوان مثال، در حالی که ما در حال آماده سازی این مقاله برای انتشار زنده بودیم، ظاهرا AMD قیمت Zen 4 را به طور کلی کاهش داده است که نسبتاً غیرمنتظره است (یا نه؟، مقاله ما را ببینید: AMD Ryzen 7000 شروع کندی دارد، فروش Zen 4 شروع می شود. خوب نیستند). هنوز مشخص نیست که آیا این تخفیف‌ها دائمی هستند یا فقط معاملات تعطیلات، اما Ryzen 5 7600X اکنون با قیمت 249 دلار به فروش می‌رسد که کمتر از قیمت اولیه 299 دلاری چند هفته پیش است.

روند عملکرد مشابهی در 1440p مشاهده شد و سپس در 4K بازی به شدت به GPU محدود می شود، بنابراین نرخ فریم در اینجا اساساً برابر است.

در این مثال، 7600X تا 21 درصد کمترین 1 درصد بیشتر و 29 درصد میانگین نرخ فریم بالاتر را ارائه می دهد که هر دو در 1440p دیده می شوند. علیرغم اینکه 13600K در 4K، 1% پایین‌تر را ارائه می‌دهد، اگرچه میانگین نرخ فریم کمی پایین‌تر بود، بنابراین عملکرد کلی به دلیل تنگنای GPU تقریباً یکسان بود.

علیرغم استفاده از سریع‌ترین پردازنده گرافیکی بازی که می‌توانیم با رزولوشن پایین بخریم، عملکرد کلی تقریباً یکسان است زیرا هر دو 7600X و 13600K پردازنده‌های بازی بسیار سریعی هستند. ما در مورد حاشیه های تک رقمی در 70+٪ از بازی های تست شده صحبت می کنیم.

Red Dead Redemption 2 از نظر بصری یک بازی تک‌نفره چشمگیر است، اگرچه این یکی می‌تواند بسیار سخت‌گیرانه برای پردازنده باشد. 7600X در صدر قرار گرفت و 6 درصد عملکرد قوی‌تری ارائه کرد، اما اینها به سختی می‌توان در مورد آن نوشت، به‌ویژه با توجه به اینکه ما اغلب حاشیه‌های 5 درصد یا کمتر را به عنوان مساوی اعلام می‌کنیم.

آخرین بازی ای که قرار است به داده ها نگاه کنیم PUBG است و از اینکه 7600X عملکرد قوی تری ارائه می دهد شگفت زده شدیم، هرچند که 1% پایین تقریباً یکسان بود.

ما مطمئن نیستیم که چه چیزی 13600K را در اینجا نگه می‌دارد، در هر دو مورد، محدودیت فریم را روی 900 فریم در ثانیه تنظیم کردیم و تنظیمات کیفیت را سه بار بررسی کردیم، نیازی به گفتن نیست که همه چیز درست بود. ممکن است این یک باگ E-core باشد، اما ما باید زمان بیشتری را صرف بررسی آن کنیم.

بخونید:  به‌روزرسانی خط‌مشی Google تأیید می‌کند که تمام محتوای پست‌شده شما برای آموزش هوش مصنوعی استفاده خواهد شد

زمان مقایسه بنچمارک گسترده بین AMD Ryzen 5 7600X و Intel Core i5-13600K است، ما 54 بازی را در سه رزولوشن با استفاده از GeForce RTX 4090 پوشش خواهیم داد، بنابراین داده‌های بسیار کمی است که باید به آن پرداخته شود.

این حاشیه ها در 1440p به طور قابل توجهی کاهش می یابد و سپس در 4K حذف می شوند، بنابراین در حالی که Core i5 از نظر فنی عملکرد برتر را داشت، در بیشتر موارد حاشیه ها ناچیز بود.

در نهایت در رزولوشن 4K، اگر Battlefield V را حذف کنیم، 7600X فقط 1 درصد سریع‌تر بود. برای کمی بیش از نیمی از بازی‌های آزمایش‌شده، حاشیه 1 درصد یا کمتر بود، و این داده‌ها برای کسانی از شما که در حال اجرا هستند، نسبتاً نماینده خواهد بود. RTX 3080 یا کندتر در 1440p، اگرچه این ممکن است لزوماً در مورد عناوین ورزش‌های الکترونیکی با استفاده از تنظیمات با کیفیت پایین صدق نکند.

مصرف برق

فراتر از آن، تنها توصیه ما این است که اگر می توانید صبر کنید، حداقل تا اوایل سال 2023 این کار را انجام دهید. به طور معمول، ما شاهد انتشار برخی از اعلانات جالب از CES هستیم و انتظار داریم که AMD به دنبال این باشد که کمی به فروش AM5 دمی بزند. می‌تواند به معنای مدل‌های 3D V-Cache، قیمت مادربرد بهبود یافته AM5 یا نسخه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر غیر X باشد.

در اینجا می بینیم که پایین بودن 1% با پردازنده اینتل با افزایش 7% نرخ فریم متوسط ​​تا 16% بیشتر است. زمانی که به رزولوشن 4K می‌رسیم، پردازنده گرافیکی بازی محدود می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه ما فقط از تنظیمات کیفیت متوسط ​​در اینجا برای مزیت رقابتی استفاده می‌کنیم، منصفانه است که بگوییم هر دو پردازنده در اینجا به اندازه کافی سریع هستند و تقریباً همیشه منجر به GPU می‌شوند. عملکرد محدود

مهم ترین حاشیه در 4K مشاهده شد که در آن 13600K 8% بالاتر 1% پایین را ایجاد کرد. به طور کلی تفاوت چندانی وجود ندارد و هر دو توانستند نرخ فریم بالایی را در معیار بازی Team Rumble ما در اواخر بازی افزایش دهند.

بر اساس تست‌های بالا، 7600X و 13600K از نظر عملکرد بازی بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما ما از 54 عنوان آزمایش‌شده تنها به حدود یک دوجین بازی نگاه کرده‌ایم، بنابراین بیایید برای تفکیک کامل به نمودارهای مقایسه بپردازیم…

این نگاه دقیق ما به عملکرد بازی Ryzen 5 7600X و Core i5-13600K بود. هر دو پردازنده‌های بازی فوق‌العاده‌ای هستند، هر دو تجربه سطح بالایی را ارائه می‌کنند و هر دو ارزش خرید دارند.

هنگامی که ما این پردازنده‌ها را بررسی کردیم، آن‌ها را در حدود دوازده بازی بررسی کردیم و پیکربندی‌های مختلف حافظه و مادربرد را با هم مقایسه کردیم تا مشخص کنیم کدام یک از آنها بیشترین ارزش را دارند. در نهایت آنها خیلی به هم نزدیک شدند. نشان داد که 13600K از مزیت عملکرد بهره‌وری قوی‌تر برخوردار است، در حالی که 7600X کارآمدتر انرژی است و توسط یک پلتفرم برتر پشتیبانی می‌شود که باید مسیر ارتقاء قابل توجهی بهتری را ارائه دهد.

Rainbow Six Siege همچنین 7600X را برای ایجاد نرخ فریم بالا دوست داشت و نرخ فریم 722 فریم در ثانیه را با رزولوشن 1080p در مقابل 626 فریم در ثانیه برای 13600K ثبت می کرد. مطمئن نیستم که حاشیه واقعاً مهم باشد، اما 1% پایین تقریباً 20% بیشتر با پردازنده AMD بود.

همانطور که انتظار دارید، حاشیه‌ها کمی در 1440p کاهش می‌یابند و باز هم Battlefield V تنها نقطه‌ی پرت است. اگر نتیجه Battlefield V را حذف کنیم، به طور متوسط ​​7600X فقط 3٪ سریعتر بود همانطور که در بررسی روز اول ما مشاهده شد.

بخونید:  محققان ایالت پن پیشگام جایگزینی 10 برابر قوی تر برای شیشه های معمولی هستند

در اینجا نگاهی جالب به کل مصرف انرژی سیستم در هنگام بازی داریم، البته با RTX 4090. در بین شش بازی که در اینجا بررسی کردیم، 13600K به طور متوسط ​​14٪ انرژی بیشتری نسبت به 7600X مصرف می کند، که به نظر زیاد نیست و در طرح کلان چیزها احتمالاً اینطور نیست.

اجازه دهید به سرعت مشخصات سیستم تست را مرور کنیم و سپس می‌توانیم به معیارها بپریم. Ryzen 5 7600X بر روی مادربرد MSI MEG X670E Ace با 32 گیگابایت حافظه تک رتبه ای DDR5-6000 CL30 آزمایش شد، در حالی که Core i5-13600K روی MSI Z790 Tomahawk با استفاده از 32 گیگابایت حافظه DDR5-62400 single rank CL آزمایش شد.

عملکرد DDR4 متصل به CPU عموماً کندتر از DDR5 است، بنابراین اگر در حال ساخت یک رایانه شخصی کاملاً جدید یا اجرای یک ارتقاء کامل پلتفرم هستید، توصیه می کنیم اکنون به DDR5 بروید.

سپس برای کمپین تک‌نفره با استفاده از تنظیمات کیفیت فوق‌العاده، می‌بینیم که عملکرد CPU تقریباً یکسان است، زیرا بازی در حال حاضر عمدتاً GPU محدود است و نتایج مشابه آنچه در Forza Horizon 5 دیدیم را نشان می‌دهد.

شما می توانید استدلال های محکمی برای رفتن به هر طرف ارائه دهید، اما مقایسه معیار بزرگ امروز بیشتر در مورد بازی است و ما امیدواریم که اگر مورد استفاده شما باشد، انتخاب را آسان تر کند.

کارت گرافیک انتخابی GeForce RTX 4090 جدید است و ما از ویندوز 11 و نوار قابل تغییر اندازه فعال برای هر دو پیکربندی استفاده می کنیم. همانطور که اشاره کردیم، 54 بازی مورد آزمایش قرار گرفتند، اگرچه مجبور شدیم چند عنوان محبوب را حذف کنیم زیرا آنها دیگر برای آزمایش سخت‌افزار رده بالا مفید یا کاربردی نیستند، بیشتر به دلیل محدودیت‌های فریم درون بازی.

پیشنهاد چیزی که در Battlefield V دیدیم در واقع یک اشکال بود، Battlefield 2042 بسیار جدیدتر است که در آن 13600K بسیار خوب عمل کرد و در هر دو رزولوشن 1080 و 1440p از 7600X پیشی گرفت.

عملکرد Doom Eternal با استفاده از هر یک از CPUها تقریباً یکسان بود و این به ویژه در هنگام تمرکز بر روی 1٪ پایین صادق است. متوسط ​​عملکرد نرخ فریم با 13600K تا 5٪ قوی تر بود، اما ما شک داریم که بسیاری متوجه تفاوت بین 564 فریم در ثانیه و 595 فریم در ثانیه شوند.

لطفاً توجه داشته باشید که حافظه DDR5-6400 مورد استفاده در پلتفرم اینتل روی AM5 کار نمی‌کند زیرا از EXPO پشتیبانی نمی‌کند و بارگیری XMP بوت نمی‌شود. بنابراین حافظه باید به صورت دستی پیکربندی شود و این چیزی نیست که اکثر کاربران مایل به انجام آن باشند. همچنین برای اجرا در سرعت 6400 فرکانس Fabric 2133 مگاهرتز مورد نیاز است و تنها بهترین سیلیکون با حفظ ثبات به این فرکانس می رسد.

بیایید به چیزی که احتمالاً گیج‌کننده‌ترین معیار این سری است، یعنی Battlefield V بپردازیم. به طور عجیبی با حذف قاب فریم 200 فریم در ثانیه از هر دو پیکربندی، پایین‌ترین نرخ‌های 1 درصد تقریباً مشابه بودند، اما میانگین نرخ فریم در 7600X 36 درصد نبود. سریعتر در 1080p و 56٪ سریعتر در 1440p، و حتی تکان دهنده تر ما همچنان شاهد حاشیه 50٪ در 4K بودیم. به نظر می رسد که ما در حال آزمایش دو بازی مختلف در اینجا هستیم، اما پس از چندین بار آزمایش مجدد به نتایج یکسانی رسیدیم.

Forza Horizon 5 خیلی نیاز به پردازنده ندارد، اما یک معیار بازی 54 است، بنابراین ما آن را گنجانده‌ایم و فکر می‌کنیم ممکن است نگاهی به داده‌ها بیندازیم، زیرا این نتایج یا بهتر بگوییم حاشیه‌ها نسبتاً نمونه‌ای هستند که در آن خواهید دید. اکثر بازی ها بنابراین به این معناست که اساساً عملکرد یکسانی بین این دو CPU وجود دارد.