در مقایسه با نسخه “استوک” ویندوز 10 نسخه 21H1، آخرین نسخه AtlasOS (0.5.2) تعداد فرآیندهای در حال اجرا را از 185 به حدود 35 کاهش می دهد. میزان استفاده از رم نیز بسیار کاهش یافته است و از 1.5 گیگابایت به 600 مگابایت رسیده است. تأخیر فرآیند، که سازندگان AtlasOS آن را «موضوع چسبنده» می نامند، نیز از 3.09 به 2.55 کاهش می یابد.
صفحه رسمی GitHub پروژه میگوید اطلس تمام «اشکالات منفی ویندوز» را که میتواند بر عملکرد بازی تأثیر منفی بگذارد، حذف میکند، در حالی که همزمان تأخیر سیستم و شبکه و تاخیر ورودی را بهبود میبخشد. به هر حال، حذف ویژگیهای ردیابی از ویندوز 10 ایده بسیار خوبی به نظر میرسد، اما جایی که AtlasOS مسیر مشکوکی را دنبال میکند زمانی است که بسیاری از ویژگیهای امنیتی را که «bloatware» توصیف میشوند، غیرفعال میکند.
همانطور که در سایت رسمی پروژه ارائه شده است، ویژگی های اصلی AtlasOS شامل کاهش تعداد فرآیندهای در حال اجرا برای کاهش استرس محاسباتی بر روی CPU و در عین حال کاهش تاخیر سیستم است. فضای ذخیره سازی بیشتر، زیرا ISO سیستم عامل در مقایسه با تصاویر رسمی ویندوز بسیار کوچک است. تمرکز بر حریم خصوصی، زیرا تله متری ویندوز کاملاً غیرفعال شده است. شفافیت منبع باز، بنابراین کاربران و کدنویس ها می توانند بررسی کنند که AtlasOS واقعا چه نوع تغییراتی را برای ویندوز 10 به ارمغان می آورد.
در مورد ماهیت منبع باز پروژه Atlas، ابزار اصلی که در حال حاضر برای ایجاد مود استفاده می شود، NTLite است – که یک نرم افزار متن بسته است. سازندگان AtlasOS میگویند که میخواهند در نهایت اسکریپتی ارائه کنند که به کاربران کمک کند بدون هیچ هزینهای یک ISO سفارشی از سیستم عامل بسازند.
AtlasOS کاهش نقصهای امنیتی سختافزار را در پردازندههای مدرن اینتل (و AMD) مانند Spectre و Meltdown غیرفعال میکند، با پیروی از این اصل که «اگر یک معیار کاهش امنیت عملکرد را کاهش دهد، غیرفعال میشود». از آنجایی که آنها برای بازی بسیار مهم نیستند، ویژگیهای استاندارد (امنیتی) مانند ماژول پلتفرم مورد اعتماد (TPM)، BitLocker، Windows Defender، تشخیص صدا، نقاط بازیابی و بازنشانی سیستم نیز حذف میشوند.
AtlasOS یک اصلاح “منبع باز” ویندوز 10 است، طراحی مجدد محبوب ترین سیستم عامل رایانه شخصی که به گفته سازندگان آن، به طور خاص “برای گیمرها” طراحی شده است. سازندگان میگویند، کاربران Atlas میتوانند از نرخ فریم بالاتر و تاخیر و تأخیر ورودی کمتر لذت ببرند. با این حال، مشخصات سیستم عامل، هم برای افرادی که در سیستمهای رده پایین و هم برای ماشینهای بازی پیشرفته کار میکنند، عالی هستند.
سودمندی AtlasOS، با در نظر گرفتن همه موارد، حداقل قابل بحث است: گیمرها و علاقه مندان تمایل دارند قوی ترین سخت افزاری را که می توانند خریداری کنند (به کنار ناکامی GeForce RTX 4080)، بنابراین قول استفاده از ویندوز 10 در “رایانه کامپیوتری سیب زمینی” است. گزینه زیادی نیست AtlasOS در مقایسه با ویندوز 10 ویژگی های کمتر، سازگاری کمتر و امنیت کمتری را ارائه می دهد، که به نظر نمی رسد انتخاب خوبی هم برای گیمرها و هم برای کاربران معمولی باشد.