Bluesky جک دورسی یک توییتر غیر متمرکز است، شبیه سازی؟

این پلتفرم در حال حاضر نسخه بتای بسته فقط با دعوت را اجرا می‌کند و بنا بر گزارش‌ها از زمان عرضه iOS آن در فوریه و عرضه اپلیکیشن اندروید در اوایل این ماه، شتاب ثابتی به دست آورده است. در حالی که این پلتفرم در حال حاضر به حدود 40000 کاربر مجاز خدمات ارائه می دهد، دانلودهای برنامه Bluesky iOS نشان می دهد که بیش از 375000 کاربر اپل در انتظار دسترسی هستند. این برنامه همچنین از زمان انتشار اندروید تاکنون بیش از 100000 بار دانلود شده است.

پلت فرم رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز جک دورسی در سال 2019 به عنوان یک پروژه با بودجه توییتر که برای ایجاد استاندارد رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز طراحی شده است، تأسیس شد. هدف اولیه Bluesky ایجاد و آوردن توییتر به یک پلتفرم جدید و غیرمتمرکز بود. این شرکت در عوض چندین سال بعد از هم جدا شد و خود را به عنوان Bluesky PBLLC در سال 2022 تاسیس کرد.

در نگاه اول، پلتفرم بسیار نزدیک با رابط کاربری توییتر مطابقت دارد. کهنه‌کاران شبکه‌های اجتماعی متوجه خواهند شد که طرح‌های رنگی، نمادها، طرح‌بندی‌ها و دیگر انتخاب‌های طراحی شبیه به آنچه در 17 سال گذشته می‌دانند، می‌شوند. اما برخلاف مولد مبتنی بر پرنده آبی، Bluesky بر روی یک شبکه غیرمتمرکز اجرا می‌شود که برای اطمینان از اینکه مدیریت محتوا، ذخیره‌سازی داده‌ها و مسئولیت‌های کنترل پلتفرم به جای یک نهاد حاکم واحد به جامعه منتقل می‌شود، طراحی شده است.

در حالی که برخی از کاربران این پلتفرم را نفسی تازه می دانند، برخی دیگر از آن به دلیل ایجاد راه حل غیرمتمرکز دیگری به جای مشارکت در پلتفرم از قبل تاسیس شده مبتنی بر ActivityPub انتقاد کرده اند. تیم ماستودون حتی زودهنگام گرفت ضربه زدن در Dorsey and Bluesky، به تیم ارائه می دهد تا در سال 2019 شروعی جهشی به سمت توسعه غیرمتمرکز داشته باشد.

بخونید:  سونی یک کنترلر قابل تغییر شکل را به ثبت رسانده است که وقتی آن را در دست می گیرید گرمتر و سردتر می شود

Bluesky اولین تلاش برای ایجاد یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز نیست. Mastodon که در سال 2016 راه اندازی شد، نمونه هایی را به کاربران ارائه می دهد که به طور مستقل اجرا می شوند که مطابق با کدهای رفتاری، شرایط خدمات، سیاست های حفظ حریم خصوصی و قوانین نظارت محتوا عمل می کنند. سرورها با استفاده از استاندارد ActivityPub W3C کار می کنند و به کاربران این امکان را می دهند که با کاربران موجود در سرورهای فدرال دیگر تعامل داشته باشند. Bluesky به روشی مشابه با استفاده از پروتکل جدید AT کار می کند.

زمان نشان خواهد داد که آیا Bluesky شتاب و قدرت لازم برای تبدیل شدن به یک بازیکن واقعی را دارد یا خیر. Bluesky که توسط هیاهو و همچنین چک مارک و حماسه paywall در حال انجام توییتر تقویت می شود، مطمئناً کاربران طولانی مدت و احتمالاً حتی با سابقه بیشتری را از توییتر، ماستودون و سایر پلتفرم ها جذب خواهد کرد. سوال بزرگ اکنون این است که آیا آنها می توانند آنها را حفظ کنند؟





منبع

راه حل جدید رسانه های اجتماعی شروع به جذب برخی از نام های بزرگتر توییتر کرده است. در حالی که هنوز خیلی زود است که بگوییم Bluesky به «خانه جدید» آنها تبدیل خواهد شد، اما اعضای اصلی توییتر از جمله کریسی تیگن، جیمز گان، الکساندریا اوکاسیو-کورتز، و دریل بدنام توییتر تبلیغات حضور خود را در پلتفرم جدید آغاز کرده‌اند.

چیزی که باید منتظرش بود: شرکت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در چند سال گذشته بر سر خود قرار گرفته‌اند. شرکت‌ها دست خود را تغییر داده‌اند، کاربران به سرعت علامت‌ها و متاورزها آمده و رفته‌اند، و چندین استارت‌آپ به امید تبدیل شدن به پلتفرم بزرگ بعدی، کاربران را انتخاب کرده‌اند. اکنون، پروژه‌ای که قبلاً توسط توییتر حمایت می‌شد، توجه زیادی را به خود جلب کرده و به عنوان پاسخی به «مشکلات رسانه‌های اجتماعی» ما معرفی می‌شود.

بخونید:  مطالعه آکسفورد نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی، صرفنظر از مدت زمانی که صرف بازی کردنشان می‌کنید، بر سلامتی شما تأثیر نمی‌گذارند