Chrome بتای جدید گرافیک سه بعدی پیشرفته را با WebGPU به وب می آورد

گوگل نسخه بتای جدیدی را برای کروم 113 منتشر کرده است که WebGPU را برای اولین بار به صورت پیش فرض در مرورگر اختصاصی این شرکت در دسترس قرار می دهد. WebGPU API جدیدی است که به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است و هدف آن ارائه “گرافیک سه بعدی مدرن و قابلیت های محاسباتی” به مرورگرهای وب است.

تصویر بزرگ: WebGL گرافیک سه بعدی با شتاب GPU را به وب آورد. اکنون، یک API جدید به صراحت در حال طراحی است تا گرافیک وب را به سطح بعدی برساند، با ویژگی های پیشرفته که مستقیماً از استانداردهای سه بعدی بومی گرفته شده است و در محبوب ترین سیستم عامل های دسکتاپ موجود است.

اولین نسخه WebGPU به عنوان یک بلوک ساختمانی برای به روز رسانی ها و بهبودهای آینده عمل می کند و توسعه دهندگان تشویق می شوند تا درخواست هایی را برای ویژگی های اضافی برای پیاده سازی ارسال کنند. مهندسان کروم در حال برنامه‌ریزی برای ارائه «دسترسی عمیق‌تر» به هسته‌های سایه‌زن، با بهینه‌سازی‌های یادگیری ماشینی بیشتر و «ارگونومی اضافی» در به اصطلاح WebGPU Shading Language (WGSL) هستند.



منبع گوگل می گوید WebGPU “مزایای قابل توجهی” را در کارهای سه بعدی و محاسبات موازی سنگین ارائه می دهد، از جمله کاهش بسیار زیاد حجم کاری جاوا اسکریپت برای همان گرافیک ها و بهبود بیش از 3 برابری در استنتاج مدل های یادگیری ماشین. در مقایسه با WebGL، WebGPU در واقع برنامه‌نویسی GPU انعطاف‌پذیرتر و دسترسی به قابلیت‌های پیشرفته تراشه گرافیکی را فراهم می‌کند.

برخلاف پیشنهاد مخوف Manifest V3، WebGPU احتمالاً به یک استاندارد «جهانی» W3C تبدیل خواهد شد که نتیجه تلاش مشترک شرکت‌های وب بزرگ از جمله موزیلا، اینتل، مایکروسافت و اپل است. توسعه این پروژه از طرح اولیه منتشر شده در سال 2017 شش سال طول کشید. به گفته گوگل، پشتیبانی از Mozilla Firefox و Apple Safari هنوز در حال انجام است.

برخلاف WebGL، WebGPU پورت مستقیم هیچ یک از API های بومی موجود نیست، بلکه بر اساس API های گرافیکی از قبل موجود ارائه شده توسط Vulkan (کراس پلتفرم)، متال (مک) و Direct3D 12 (ویندوز) است. API با در نظر گرفتن پلتفرم وب در پلتفرم های موبایل و دسکتاپ طراحی شده است، اگرچه دستگاه های تلفن همراه همچنان در ایجاد اشیاء WebGPUDevice که به API های سه بعدی کلاس دسکتاپ فوق الذکر نیاز دارند محدود خواهند بود.

این پیاده‌سازی اولیه WebGPU در Chrome 113 برای دستگاه‌های ChromeOS با پشتیبانی Vulkan، سیستم‌های Windows سازگار با Direct3D 12 و macOS در دسترس است. به ما گفته شده است که لینوکس، اندروید و پشتیبانی گسترده از سایر پلتفرم ها بعداً ارائه خواهند شد.