Compaq: رفته اما فراموش نشده است


رایانه‌ها بالاخره از ماشین‌هایی که فضای کاملی را اشغال می‌کردند به چیزی که می‌توانست روی میز قرار بگیرد، جهش بزرگی انجام دادند، اما هنوز از قابل حمل بودن فاصله داشتند. در سال 1982، سه کارآفرین تصمیم گرفتند که آن را تغییر دهند.

راد کانیون، جیم هریس و بیل مورتو با 3000 دلار شروع به تاسیس شرکت کوچکی به نام Compaq کردند. این نام ترکیبی از کلمات “سازگاری” و “کیفیت” بود.

این چشم انداز شرکت را نشان می داد که قرار بود غول تجاری معروف به ماشین های تجاری بین المللی (IBM) را به عهده بگیرد. ایده این بود که یک رایانه شخصی سازگار با IBM بسازیم که به اندازه دستگاه رومیزی پیشرفته رقیب خود در شکل کوچکتر و قابل حمل تر قدرتمند باشد.

اولین ورود این شرکت به بازار Compaq Portable در سال 1983 بود.

این تقریباً به اندازه برج‌های معمولی بود که امروز داریم، اما همه چیز شامل همه چیزهایی بود که برای محاسبات در حال حرکت به آن نیاز دارید، از جمله یک مانیتور تک رنگ 9 اینچی و یک صفحه کلید جدا شونده. کل واحد می‌توانست در محفظه چمدان دستی هواپیما جا شود، که هدف Compaq بود.

Compaq Portable با پردازنده 8088 4.77 مگاهرتز اینتل دارای 128 هزار رم و دو گزینه پیکربندی برای ذخیره سازی بود — دو فلاپی درایو 5.25 اینچی دو طرفه (360 کیلوبایت) یا یک فلاپی درایو و هارد دیسک 10 مگابایتی . MS-DOS را با بایوس اختصاصی به نام Compaq DOS 1.13 اجرا کرد.

محاسبات به حدی فراگیر شده است که حتی کسانی که روزهای اولیه را به خاطر می آورند با تعجب به عقب نگاه می کنند که در 40 یا 50 سال چقدر پیشرفت کرده ایم.

Compaq Portable با قیمت گزافی در حدود 3600 دلار عرضه شد. این سیستم برای یک کاربر معمولی بسیار خارج از محدوده بود، اما برای حرفه ای های تجاری که همیشه در حال حرکت بودند، دزدی بود. Compaq در سال اول بیش از 53000 دستگاه فروخت و رکوردشکنی 111 میلیون دلار درآمد داشت. فروش رکورد با فروش 329 میلیون دلاری کامپیوتر قابل حمل و 504 میلیون دلار در سال های 1983 و 1984 ادامه یافت.

شتاب آن چند سال اول، Compaq را به یک رهبر در صنعت رایانه شخصی تبدیل کرد. در سال 1986، این شرکت با تبدیل شدن به جوانترین شرکت فهرست شده در Fortune 500، درست پس از انتشار Compaq Portable II، رکورد دیگری را شکست. در سال 1987، درآمد این استارتاپ به بیش از 1 میلیارد دلار رسید. در این زمان، یکی از بنیانگذاران، بیل مورتو، سمت خود را به عنوان معاون ارشد فروش ترک کرد. علیرغم رفتن او، شرکت به رشد خود ادامه داد.

بخش بزرگی از موفقیت Compaq به لطف رهبری Rod Canion به دست آمد. Canion فرهنگ شرکتی آرامی را پرورش داد که برخی از استعدادهای برتر صنعت را جذب کرد. تا سال 1991، Compaq به بیش از 3 میلیارد دلار فروش رسیده بود و در جایگاه پنجم از نظر سهم بازار قرار داشت.

با این حال، سال 1991 سال پرفراز و نشیبی برای این شرکت بود. تفاوت در بینش بین مدیرعامل Canion و هیئت مدیره منجر به استعفای Canion و یکی از بنیانگذاران و معاون مهندسی او، جیم هریس شد.

این درگیری تا حدی به این دلیل به وجود آمد که رقبایی مانند Dell، AST Research و Gateway وارد بازار شده بودند و جایگزین‌های ارزان‌تری برای رایانه‌های Compaq ارائه می‌کردند. رشد شرکت به 4 درصد در برابر متوسط ​​صنعت 7 درصد کاهش یافت.

هیئت مدیره می‌خواست اوضاع را تغییر دهد، اما Canion اصرار داشت که به انجام کاری که شرکت را معروف کرده بود ادامه دهد – فروش ماشین‌های تجاری پیشرفته به نمایندگی‌های سازمانی با حاشیه سود زیاد. پس از اینکه Compaq اولین ضرر سه ماهه خود را به میزان 71 میلیون دلار متحمل شد و سهام شرکت بیش از 66 درصد کاهش یافت، Canion کنار گذاشته شد. هریس و چهار مدیر طولانی مدت دیگر پنج هفته بعد او را دنبال کردند.

اکهارد فایفر، مدیر اجرایی، مدیرعامل جدید شد و شرکت را در مسیر جدیدی هدایت کرد. تا این مرحله، Compaq بر بازاریابی و تولید سیستم‌هایی مانند DeskPro و SystemPro که برای بازار سازمانی در نظر گرفته شده‌اند، تمرکز کرده بود.

Compaq Presario یکی از اولین رایانه های شخصی مصرف کننده بود که با قیمت کمتر از 1000 دلار فروخته شد.

چشم انداز فایفر معرفی رایانه های شخصی مقرون به صرفه به مصرف کننده عادی بود. اولین آنها Compaq Presario بود. این یکی از اولین رایانه های شخصی بود که با قیمت کمتر از 1000 دلار به بازار مصرف عرضه شد و موفقیت آمیز بود.

برای رسیدن به این قیمت‌های پایین جدید، Compaq اولین شرکت بزرگ رایانه‌های شخصی بود که شروع به استفاده از تراشه‌های AMD و Cyrix کرد، روشی که در نهایت به یک استاندارد صنعتی تبدیل شد. این استراتژی جدید جنگ قیمتی را آغاز کرد که برخی از رقبای دیگر از جمله Packard Bell و AST Research را از کار انداخت. همچنین Compaq را از جایگاه سوم خود پس از اپل در سال 1993 به دومین تولید کننده بزرگ رایانه شخصی رساند. IBM همچنان جایگاه اول را حفظ کرده است، اما نه برای مدت طولانی.

تا سال 1994 Compaq از پادشاه ماشین های تجاری پیشی گرفت. باز هم، بیشتر این موفقیت به کاهش هزینه های ورود مربوط می شود. با این حال، سلطنت Compaq پس از یک رشته تصمیم‌گیری‌ها و خریدهای بد کوتاه مدت بود.

این شرکت تولید چاپگرها را در سال 1989 آغاز کرد و استقبال خوبی از آنها شد، اما فایفر احساس نمی‌کرد که Compaq منابع لازم برای رقابت با پادشاه چاپگر هیولت پاکارد را که در آن زمان 60 درصد از بازار را در اختیار داشت، دارد. Compaq بخش چاپگرهای خود را به قیمت 50 میلیون دلار در سال 1994 به زیراکس فروخت.

Compaq Presario CDS 524 (بالا) و Compaq Presario 2240 (در زیر): ویترینی از یک کامپیوتر خانگی معمولی از دهه 1990.

سپس Compaq تلاش کرد تا با شراکت با سیسکو در سال 1995 وارد کسب و کار 4 میلیارد دلاری شبکه در سال شود. فایفر تلاش و منابع زیادی را صرف ایجاد یک بخش مهندسی شبکه کرد.

از سال 1997، Compaq به چیزی که به نظر می رسید یک ولگردی و قانونی خرید انجام داد. ابتدا شرکت Tandem Computers را به مبلغ 3 میلیارد دلار خریداری کرد. این به سرعت با انتخاب Microcom در اواخر همان سال و NetWorth در سال 1998 برای تقویت بخش شبکه خود دنبال شد.

قبل از پایان سال 1998، این شرکت شرکت افسانه ای تجهیزات دیجیتال (DEC) را به قیمت 9.6 میلیارد دلار خریداری کرد. خرید DEC بزرگترین ادغام در تاریخ صنعت کامپیوتر بود، اما به نظر می رسد تصمیمی افتضاح است.

بر روی کاغذ، دیجیتال اهرمی را برای Compaq فراهم می‌کند تا در بازار شرکت‌ها و شرکت‌های گران‌قیمت به بدنامی دست یابد، اما این امر هرگز به نتیجه نرسید.

بر روی کاغذ، دیجیتال اهرمی را برای Compaq فراهم می‌کند تا در بازار شرکت‌ها و شرکت‌های گران‌قیمت به بدنامی دست یابد، اما این امر هرگز به نتیجه نرسید. زیرمجموعه جدید دارای بخش ساخت تراشه بود، با این حال Compaq هیچ علاقه ای به ساخت سیلیکون یا رقابت با اینتل نداشت و تراشه های DEC با رایانه های آن سازگار نبودند.

DEC همچنین مینی کامپیوترها را ساخت، کاری که Compaq نیز علاقه ای به انجام آن نداشت. مشاوره سازمانی یکی دیگر از بخش‌های سودآور دیجیتال بود، اما چیزی که Compaq می‌خواست نبود. بنابراین این یک خرید ناسازگار بود.

عکس سیلیکونی Compaq. تصویر: Raimond Spekking

خرید DEC مسلماً آغاز پایان Compaq بود. همانطور که پیش می‌رود، وقتی یک شرکت دیگر را تصاحب می‌کند، فرهنگ‌های فضای کاری با هم برخورد می‌کنند. تعداد زیادی اخراج اتفاق افتاد و روحیه شرکت تضعیف شد. تغییر منجر به مهلت های از دست رفته و محصولات بدون تغییر شد. این شرکت تعداد زیادی واحد را به خرده‌فروشان ارسال کرد، که در نهایت مجبور شدند مازاد تولید را با قیمت‌های بسیار پایین تخلیه کنند. Compaq مدت‌هاست که از فروشندگان خود با جذب چنین نشانه‌هایی حمایت می‌کرد، بنابراین این اشتباه میلیون‌ها ضرر برای شرکت داشت. همچنین با شرکای مانند مایکروسافت درگیری ایجاد کرد.

در سال 1999، هیئت مدیره Compaq احساس کرد که فایفر از ارتباط با کارمندان درجه یک خارج شده است. رهبری جدید به منظور اصلاح نرده ها با شرکا و بهبود روحیه شرکت بود. بنابراین، بن روزن، رئیس هیئت مدیره، جایگزین فایفر شد، تصمیمی که هیئت مدیره به اتفاق آرا تصویب کرد.

مایکل کاپلاس جایگزین فایفر شد. قبل از ترفیع، کاپلاس برای مدت کوتاهی (هفت هفته) به عنوان COO و قبل از آن به عنوان مدیر ارشد اطلاعات خدمت کرد. با این حال، تغییر مدیریت ثابت شد که خیلی کم، خیلی دیر است.

سهام Compaq قبلاً نزدیک به 50 درصد کاهش یافته بود که منجر به مذاکرات ادغام با رقیب هیولت پاکارد شد. این گفتگوها منجر به درگیری بیشتر در داخل شرکت شد. هیئت مدیره در مورد ادغام احتمالی به طور مساوی تقسیم شد و وقتی نوبت به رای گیری رسید، تصمیم به سختی تصویب شد.

در سال 2002، HP Compaq را به مبلغ 42.2 میلیارد دلار جذب کرد. سهامداران Compaq 36 درصد از شرکت ادغام شده را حفظ کردند در حالی که HP 64 درصد باقی مانده را در اختیار داشت. علیرغم پرداخت بیش از 634.5 میلیون دلار پاداش برای حفظ پرسنل کلیدی، هنوز بیش از 15000 اخراج پس از نهایی شدن قرارداد توسط دو شرکت وجود داشت.

تنش بیشتر باعث شد که برند Compaq سهم بیشتری از بازار را به رقبای خود از دست بدهد.

رشد در بخش Compaq کاهش یافت و Dell متعاقباً از آن در فروش پیشی گرفت. بنابراین اچ پی تصمیم گرفت تا Compaq را به عنوان یک برند ارزان قیمت، وارد خط تولید کامپیوتر خود کند. البته، این شبیه به خوردن دم توسط مار بود زیرا خط Compaq با مشکلات کیفی ناشی از رقابت درون شرکتی مواجه شد.

Compaq هنوز نام خود را تا اواسط دهه 2000 حفظ کرد، اما به تدریج HP شروع به تغییر نام محصولات خود تحت خطوط HP Elitebook و HP Probook کرد و تا سال 2013 خط Compaq را متوقف کرد.

با این حال، این برند به طور کامل از بین نرفت. در سال 2015، شرکت آرژانتینی Grupo Newsan مجوز ساخت لپ‌تاپ‌های Compaq را در آرژانتین صادر کرد. دو خط جدید نوت بوک Presario را در سال 2016 تولید کرد. تا سال 2019. Newsan برند Compaq را کنار گذاشته بود.

سری TechSpot رفته اما فراموش نشده است

داستان شرکت‌های کلیدی سخت‌افزار و الکترونیک که در مقطعی پیشرو و پیشگام در صنعت فناوری بودند، اما اکنون از بین رفته‌اند. ما برجسته ترین بخش تاریخ، نوآوری ها، موفقیت ها و جنجال های آنها را پوشش می دهیم.

اعتبار مسترک: Compaq Presario 4540 با AMD K6 233 مگاهرتز توسط Trygve Finkelsen



منبع