FTC از مایکروسافت در تلاش برای جلوگیری از خرید Activision شکایت کرد


چه اتفاقی افتاده؟ درام در مورد تلاش 69 میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید Activision Blizzard King به مرحله جدیدی رسیده است زیرا FTC بزرگترین چالش نظارتی را که مایکروسافت در دهه های اخیر با آن روبرو بوده است، باز کرده است. این قرارداد همچنین با مخالفت قانونگذاران بریتانیا و اتحادیه اروپا مواجه است.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) روز پنجشنبه اعلام کرد که برای جلوگیری از خرید Activision توسط مایکروسافت شکایت خواهد کرد. دعوای قضایی لزوماً این معامله را از بین نمی برد، زیرا مایکروسافت قصد دارد با آن مبارزه کند و شانس خوبی برای برنده شدن دارد.

این شکایت از ترس استفاده مایکروسافت برای آسیب رساندن به رقبایی مانند سونی با محدود کردن یا کاهش دسترسی به ویژگی‌های Activision مانند Call of Duty، World of Warcraft یا Overwatch ناشی می‌شود. به عنوان شاهد، هالی ودووا، مدیر دفتر رقابت FTC، به خرید اخیر Bethesda توسط مایکروسافت اشاره کرد. عناوین آینده Bethesda مانند Starfield و Redfall نسخه پلی استیشن نخواهند داشت.

FTC نگران است که مایکروسافت با بدتر کردن تجربه بازی‌های Activision در پلتفرم‌های رقیب، تغییر قیمت‌ها یا حذف کامل آنها به رقابت آسیب برساند. اظهارات کمیسیون منعکس کننده اعتراضات سونی به خرید است. رقیب اصلی مایکروسافت در فضای کنسول بارها ابراز نگرانی کرده است که یا Call of Duty را در پلی استیشن کاهش دهد یا به طور کامل آن را متوقف کند.

مایکروسافت مدام ادعاهای سونی را رد می کند. اوایل این هفته، برد اسمیت، رئیس و نایب رئیس مایکروسافت، گفت که توقف انتشار Call of Duty در پلی‌استیشن به دلیل تعداد مشتریانی که آن را در آنجا بازی می‌کنند، از نظر اقتصادی غیرمنطقی است. اسمیت همچنین تایید کرد که مایکروسافت یک قرارداد قانونی برای حفظ این سری در کنسول سونی به مدت 10 سال پیشنهاد کرده است.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که در صورت موفقیت این معامله، Call of Duty را به پلتفرم‌های نینتندو می‌آورد. در پاسخ، سونی ردموند را به تاکتیک‌های انحرافی متهم کرد و نینتندو را پلتفرمی برای «مخاطبان جوان‌تر» نامید (علی‌رغم اینکه نینتندو سوییچ دارای عناوین دارای رتبه‌بندی بالغانه زیادی مانند Doom و Resident Evil بود).

بابی کوتیک، مدیر عامل اکتیویژن، مطمئن است که مایکروسافت این شکایت را شکست خواهد داد. در یک ایمیل داخلی شرکت، Kotick گفت که پرونده FTC “بر ایدئولوژی و تصورات نادرست در مورد صنعت فناوری متمرکز شده است.”

این خرید نیازمند تایید نهادهای نظارتی در سراسر جهان است. تاکنون تنها برزیل، عربستان سعودی و صربستان موافقت کرده اند. بریتانیا و اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی های مشابهی که سونی و FTC ابراز کرده اند، از نزدیک این قرارداد را بررسی می کنند. حتی اگر مایکروسافت در برابر رقبای قانونی خود پیروز شود، روند رسیدگی ممکن است فراتر از تاریخ تعطیلی مورد انتظار ادغام در تابستان آینده طول بکشد.



منبع