در سال 1996، Gateway مفهوم فروشگاه خرده فروشی Gateway Country خود را معرفی کرد. فروشگاههای انباری، که قبل از تلاشهای خردهفروشی مستقل اپل به مدت نیم دهه و فروشگاههای مایکروسافت بیش از دهها سال پیش بودند، دارای کارکنانی بودند که از جزئیات و جزئیات آنچه میفروشند آگاه بودند. آنها در ابتدا مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفتند و در عرض پنج سال، بیش از 300 فروشگاه در سراسر کشور تجارت کردند.
کارمندان گیت وی کارهای خانه را در خط مونتاژ انجام می دهند. تصویر: موزه عمومی شهر سیوکس
کارمندان یک فروشگاه Gateway Country. تصویر: Sioux City Journal
یک برخورد تصادفی بین تد ویت، دانشجوی سال دوم دانشگاه آیووا که در رشته بازاریابی و تجارت تحصیل می کند، و مایک هاموند، کارمند فروشگاه کامپیوتر در د موین، در پاییز سال 1984 منجر به این شد که این دو با هم کمتر از یک سال بعد وارد تجارت شوند.
داستان شرکتهای کلیدی سختافزار و الکترونیک که در مقطعی پیشرو و پیشگام در صنعت فناوری بودند، اما اکنون از بین رفتهاند. ما برجسته ترین بخش تاریخ، نوآوری ها، موفقیت ها و جنجال های آنها را پوشش می دهیم.
در مصاحبه ای در سال 2007 با ژورنال سیوکس سیتی، تد ویت گفت که مدیران در سن دیگو هرگز به طور کامل با فرهنگ ارزش محور که در ابتدا گیت وی را هدایت می کرد، نپذیرفتند. ویت خاطرنشان کرد: “این خیلی بیشتر پول محور بود. خیلی کوتاه مدت تر بود.”
“آنها بیش از حد مدیریت کردند و آن را خراب کردند. آنها کارهایی را کوتاه مدت انجام دادند تا صورت درآمد بهتر به نظر برسد، که به ترازنامه آسیب زد، که آینده کسب و کار را فروخت. بنابراین، زمانی که شرایط سخت می شد، چیز زیادی وجود نداشت. وابسته به.” – تد ویت، اواخر سال 2007.
شرکتی که آنها تأسیس کردند، شبکه TIPC، یک تجارت پستی کامپیوتری بود که در 5 سپتامبر 1985 راه اندازی شد. مادربزرگ ویت، میلدرد اسمیت (که برای نوه هایش به نام Mo Mo شناخته می شود)، گواهی سپرده 15000 دلاری خود را به عنوان وثیقه گذاشت. تضمین یک وام 10000 دلاری که برای شروع عملیات استفاده می شود. پدر ویت به این دو نفر اجازه داد تا تجارت را از یک خانه مزرعه دو طبقه در مزرعه گاو او اداره کنند.
نیم دهه قبل از اینکه گاو شیری هلشتاین در رستوران های زنجیره ای فست فود Chick-fil-A شغلی پیدا کند، گیت وی گاوها را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی توسعه یافته داخلی خود مشغول به کار کرد. رایانههای شخصی ارزان قیمت در جعبههای سیاه و سفید مشابه علامتگذاری روی گاوهای شیری برای مشتریان ارسال میشد و چون فقط از دو رنگ استفاده میکردند، در هزینههای بستهبندی صرفهجویی میشد.
مایک هاموند یکی از بنیانگذاران Gateway. اعتبار تصویر: تیم هایندز، مجله سیوکس سیتی
تد ویت، یکی از بنیانگذاران Gateway، در 24 اکتبر 2001 با یک گاو در خارج از فروشگاه Gateway Country در نیویورک عکس می گیرد. تصویر با حسن نیت از جف کریستنسن، گتی ایماژ
آگهی تمام صفحه تصویری از گاوداری Waitt Sr. را نشان می داد و محبوب ترین پیکربندی شرکت، Gateway 2000 A12 با پردازنده 80286 12 مگاهرتز، 1 مگابایت رم، هارد دیسک 40 مگابایتی و 14 اینچی را برجسته می کرد. مانیتور به قیمت 1995 دلار
Gateway در آن زمان اساساً یک موشک راکتی بود و سازندگان آن تمام تلاش خود را انجام میدادند تا در مسیر سواری قرار بگیرند. در پایان سال 1990، فروش چهار برابر شد و به 275 میلیون دلار رسید و یک سال بعد، این رقم به رقم خیره کننده 626 میلیون دلار رسید. در سال 1992، این شرکت برای اولین بار از یک میلیارد دلار فروش عبور کرد.
در اکتبر 1999، Gateway یک همکاری استراتژیک با AOL را برای بازاریابی خدمات آنلاین این شرکت در تمام رایانه های جدید خود اعلام کرد. ارزش این قرارداد در یک دوره دو ساله 800 میلیون دلار بود. تقریباً در همان زمان، ویت از سمت مدیرعاملی کنار رفت و کنترل را به جفری ویتزن سپرد. ویت به ژورنال گفت که در گذشته، انتخاب برخی از افرادی که در آن زمان برای اداره تجارت انجام می داد، به اندازه تصمیم آنها برای نقل مکان به کالیفرنیا “احمقانه” بود.
در سال 1998، این شرکت نام “2000” را از نام خود حذف کرد تا از قرار گرفتن در آستانه قرن که اولین تغییر بسیاری برای سازنده رایانه شخصی است، خودداری کند. تغییر بزرگ دیگر – تصمیم برای انتقال دفتر مرکزی آن از غرب میانه به سن دیگو، کالیفرنیا – تأثیر بسیار طولانی تری خواهد داشت.
شکست بزرگ Gateway در سال بعد زمانی اتفاق افتاد که آنها یک تبلیغ نسبتاً منحصر به فرد در مجله Computer Shopper منتشر کردند.
گیت وی به سرعت از مقر خانه های مزرعه خود پیشی گرفت و در نهایت به یک ساختمان اداری 15000 فوت مربعی در نزدیکی فرودگاه Sioux Gateway نقل مکان کرد. با فضای بیشتر و کارمندان بیشتر در لیست حقوق و دستمزد، آنها توانستند کارهای بیشتری را انجام دهند. خوشبختانه تقاضا وجود داشت — و سپس مقداری.
Gateway هرگز در کانون توجه قرار نگرفت و در سال 2007، این شرکت به قیمت 710 میلیون دلار به شرکت تایوانی ایسر فروخته شد. دروازه از نظر فنی هنوز هم امروزه وجود دارد، اما فقط به عنوان پوسته ای از خود قبلی خود. ایسر سالهاست که به خود زحمت نمیدهد وبسایت Gateway را بهروزرسانی کند، و ظاهراً راضی است که این دارایی قربانی Father Time شود. مایک هاموند، یکی از بنیانگذاران Gateway، در سال 2015 در سن 53 سالگی درگذشت.
برخلاف همه شانسها، این شرکت مستقر در آیووا که از مدل تجاری مشابه فروش مستقیم دل استفاده میکرد، از همان ابتدا موفقیتآمیز بود و تنها در چهار ماه 100000 دلار فروش داشت.
یک گاوداری چه وجه اشتراکی با کامپیوتر دارد؟ مسلماً زیاد نیست، اما این باعث نشد که چند نفر از ترکهای دانشگاهی از سرمایهگذاری بر این مفهوم برای ایجاد یک کسبوکار پرسود که نحوه درک مشتریان و خرید رایانههای شخصی را تغییر میدهد، بازدارد.
ویت در اوایل سال 2001 بازگشت تا تلاش کند تا از ضرر 94.3 میلیون دلاری که Gateway در سه ماهه چهارم سال 2000 متحمل شد، جبران کند، بدون شک با ترکیدن حباب دات کام همراه شد. این شرکت کوچک شد و با فروش لوازم الکترونیکی مصرفی عمومی تر مانند دوربین های دیجیتال و تلویزیون های پلاسما آزمایش کرد، اما موفقیت پایداری پیدا نکرد.
برای مدتی الگوی گاو به همان اندازه با Gateway مترادف بود که swoosh با نایک یا طاق طلایی برای مک دونالد است. Gateway به روشی جدید برای خدمت به مشتریان، ساخت رایانههای شخصی متناسب با نیازهای خریدار و پشتیبانی از سیستمهای آنها با پشتیبانی عالی از مشتری و فنی، افتخار میکرد.
در آخرین تلاش برای نجات شرکت، Gateway سازنده رایانه ارزان قیمت eMachines را در معامله ای به ارزش حدود 234 میلیون دلار خریداری کرد. ویت دوباره از سمت مدیرعاملی کنار رفت و راه را برای وین اینوی، رئیس eMachines برای اجرای این نمایشگاه باز کرد.
در سال 1989، Gateway 70 میلیون دلار فروش داشت، که مجدداً شرکت را بر آن داشت که دفتر مرکزی خود را، این بار به یک کارخانه 33000 فوت مربعی در شمال سیوکس سیتی در داکوتای جنوبی منتقل کند. از آنجا که دولت مالیات بر درآمد شخصی یا شرکتی نداشت، آنها توانستند مقدار قابل توجهی پول پس انداز کنند و بهتر با رقبا رقابت کنند.
در فوریه 1986، برادر ویت، نورم جونیور، به عنوان شریک کامل برای رسیدگی به امور مالی شرکت معرفی شد. به زودی، این سه نفر شروع به فروش رایانه های شخصی سفارشی به قیمت ارزان تر از علاقه مندان به ساخت آنها در خانه کردند و نام شرکت خود را به تغییر دادند. دروازه 2000.
دروازه پیشگام بود چگونه مردم هم کامپیوتر خریدند.
این تبلیغ نامتعارف مانند یک انگشت شست در مجله سنتی “تکنیک” برجسته بود، و نه، این چیز بدی نبود. مصرف کنندگان با فروش 12 میلیون دلاری در سال 1988 به فضای داخلی Gateway پاسخ مثبت دادند.
بچههای امروزی احتمالاً نمیفهمند اگر این دو رایانه شخصی را زیبا بنامیم…