Jensen Huang انویدیا Computex 2024 را با توجه به GenAI و نقشه راه GPU شتاب یافته آن آغاز می کند.

نمایشگاه تجاری کامپیوتکس امسال قرار است یک رویداد تاریخی باشد و مدیران عامل تمام شرکت‌های نیمه‌رسانای بزرگ دنیا، سخنرانی‌های کلیدی را ارائه کنند و این کار را در هاله‌ای از انقلاب مولد هوش مصنوعی و راه‌اندازی دسته هوش مصنوعی رایانه‌های شخصی انجام دهند.

اولین سخنرانی اصلی در رویداد امسال، به اندازه کافی، توسط جنسن هوانگ از Nvidia، یک بومی تایوانی که مسلماً به چهره انقلاب نیمه هادی ها در عصر هوش مصنوعی تبدیل شده است، ارائه شد.

سخنرانی هوانگ، که شبیه ایستگاه بعدی تور استادیوم جهانی او بود، اساساً یک سخنرانی سرگرم‌کننده درباره تاریخچه و قابلیت‌های GenAI را با چند نمونه خاص از محصولات Nvidia که انقلاب GenAI را امکان‌پذیر می‌کرد، ترکیب کرد. در طول مسیر، او مفهوم یک انقلاب صنعتی جدید را با کارخانجات هوش مصنوعی – البته – توسط سخت افزار و نرم افزار Nvidia تشریح کرد.

بسیاری از اطلاعات محصول، بازخوانی اخبار پلتفرم بلک ول بود که این شرکت در کنفرانس GTC خود در ماه مارس فاش کرد. با این حال، چیزی که جدید بود، فاش شدن نقشه راه محصول بود که تا سال 2027 با پلتفرم Rubin به عنوان توسعه بعدی پس از Blackwell عرضه شد. ورا روبین، ستاره شناس آمریکایی، حامی معماری پردازنده گرافیکی نسل بعدی انویدیا خواهد بود.

در حالی که جزئیات هنوز کمیاب است، در بازاری که به سرعت در حال حرکت است مانند GenAI، داشتن حسی از روند کلی برای بسیاری آرامش بخش خواهد بود. در واقع، من انتظار دارم که ایده فاش کردن نقشه راه طولانی‌تر موضوع مهمی در چند روز آینده باشد.

بخونید:  Quake II remaster to debut at QuakeCon next week, leaked documents indicate

در حالی که تغییرات عمده معماری احتمالاً هر دو سال یکبار ادامه خواهد یافت، انویدیا اکنون در حال حرکت است تا هر ساله پیشرفت های قابل توجهی در محصول GPU خود ایجاد کند.

نکته‌ای که هوانگ به آن اشاره کرد این است که نقشه راه برای پردازنده‌های گرافیکی اصلی آن‌ها با سرعتی سالانه در حال حرکت است. در حالی که تغییرات عمده معماری احتمالاً هر دو سال یکبار ادامه خواهد یافت، انویدیا اکنون در حال حرکت است تا هر سال پیشرفت های قابل توجهی در محصول ایجاد کند. باید دید که این شرکت چگونه می‌تواند این نقشه راه جدید را پیاده‌سازی کند، اما واضح است که آنها قصد ندارند به این زودی‌ها سرعت خود را کاهش دهند یا از موقعیت مسلط خود در شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی صرف نظر کنند.

یکی دیگر از حوزه‌های نسبتاً جدیدی که انویدیا اخیراً در مورد آن صحبت کرده است – و هوانگ در سخنرانی اصلی خود توضیح داد – حرکت این شرکت به سمت نرم‌افزار و خدمات است.

پلت فرم CUDA آنها برای شتاب هوش مصنوعی در حال حاضر استاندارد است، اما این شرکت به شدت بر روی ارائه NIM (Nvidia Inference Microservices) خود فشار می آورد، که اکنون به طور کلی در دسترس است. NIM ها مبتنی بر CUDA هستند و تمام اجزای نرم افزاری لازم برای ساخت و فعال کردن برنامه های هوش مصنوعی در مناطق خاص را در کانتینرهای از پیش ساخته شده بسته بندی می کنند.

ایجاد و انتشار آن بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای شرکت برای ورود به بازار نرم افزار سازمانی و ایجاد مجموعه ای کاملاً جدید از درآمد است. اگرچه در جریان سخنرانی مورد بحث قرار نگرفت، اما شایان ذکر است که انویدیا اخیرا با شرکت های سخت افزاری بزرگی مانند Dell Technologies، Lenovo، HPE و دیگران همکاری کرده است.

بخونید:  Thermalright's new pads make applying thermal paste much easier

از آنجایی که انویدیا به طور کلی به عنوان یک فروشنده نرم افزار دیده نمی شود، این شرکا می توانند به افزایش دسترسی این ابزارها به سازمان کمک زیادی کنند. تماشای این موضوع جالب خواهد بود زیرا این فروشندگان سازمانی ممکن است به مرور زمان به کانال مهمی برای نرم افزارهای انویدیا تبدیل شوند.

چیزی که در جلسه اصلی اعلام نشد – اما موضوع حدس و گمان های زیادی در اینجا در Computex بود – قصد این شرکت برای ورود به بازار رایانه های شخصی هوش مصنوعی با یک SoC مجهز به بازوی است که احتمالاً در ارتباط با Mediatek ساخته می شود.

این دو شرکت در حال حاضر روی یک تراشه جاسازی شده برای بازار خودرو کار می کنند، بنابراین تصور اینکه آنها بتوانند این همکاری را در بازار رایانه های شخصی نیز گسترش دهند، سخت نیست. اگر آنها این کار را انجام دهند – و زمان بندی آن احتمالاً در سال 2025 یا بعد از آن خواهد بود – می تواند تأثیر زیادی بر بازاری داشته باشد که قبلاً به بازار شلوغی برای تامین کنندگان تراشه های رایانه شخصی تبدیل شده است. خواهیم دید.

هوانگ سخنرانی خود در Computex را با بحثی آینده‌نگر در مورد ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی و نقش مهمی که او معتقد است می‌توانند در این زمینه به لطف پلتفرم Omniverse ایفا کنند، پایان داد. شکی نیست که رباتیک در حال شکل گیری است تا هم برای کاربردهای صنعتی و هم برای تعاملات انسانی به یک پیشرفت مهم تبدیل شود، بنابراین این یکی دیگر از حوزه های جالب توجه در سال های آینده خواهد بود.

بخونید:  فیلیپس مانیتورهای گیمینگ OLED 34 و 42 اینچی را عرضه می کند

Bob O'Donnell رئیس و تحلیلگر اصلی TECHnalogy Research، LLC، یک شرکت تحقیقات بازار است که خدمات مشاوره استراتژیک و تحقیقات بازار را به صنعت فناوری و جامعه مالی حرفه ای ارائه می دهد. می توانید باب را در توییتر دنبال کنید @bobodtech

منبع