LobbyLeaks که توسط رصدخانه Corporate Europe (CEO) و LobbyControl، دو سازمان غیردولتی که برای ارتقای شفافیت بر نفوذ سیاسی شرکتها کار میکنند، مدیریت میشود، یک «خط تماس» دیجیتال برای نمایندگان پارلمان اروپا است که شاهد مواردی مانند شیوههای لابیگری فاش نشده، پیامهای مشکوک در شبکههای اجتماعی، تبلیغات هدفمند آنلاین در شخصی خود بودهاند. رسانههای اجتماعی یا لابیگرانی که به اشتباه ادعا میکنند برای شرکتهای کوچک و متوسط (SME) کار میکنند.
چرا مهم است: اعضای پارلمان اروپا (MEP) اغلب هدف کمپین های لابی نامعلومی قرار می گیرند که برای محافظت از شرکت های بزرگ فناوری در برابر رقابت و حاکمیت قانون طراحی شده است. اکنون، نمایندگان پارلمان اروپا راهی جدید و ناشناس برای گزارش چنین تاکتیکهای مشکوکی خواهند داشت.
LobbyLeaks فرم تماس امنی را ارائه می دهد که غیرقابل ردیابی، محرمانه و مستقل طراحی شده است. وب سایت می گوید، هر چیزی که از طریق فرم تماس مذکور به اشتراک گذاشته می شود، از اطلاعات شخصی یا ابرداده محروم می شود تا از ردیابی جلوگیری شود. علاوه بر این، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط مدیر عامل و LobbyControl که “کاملاً مستقل از نهادهای سیاسی یا صنعت اروپایی” هستند، “محرمانه” مدیریت و پردازش می شود.
ابتکار LobbyLeaks صراحتاً شرکتهای بزرگ فناوری را هدف قرار میدهد، یعنی مظنونان معمول در مورد شیوههای مبهم بازار فناوری پیشرفته: گوگل، آمازون، متا، اپل و مایکروسافت. برام ورانکن، محقق مدیرعامل، به وضوح بیان کرد که “مدل کسب و کار فناوری های بزرگ سمی است.”
لابی گری و شیوه های نجومی می تواند ارزش های دموکراتیک را برای مسئولیت پذیری و فرآیند عادلانه تضعیف کند. البته تاکتیکهای فریب بسیار قدیمیتر از بازار دیجیتال هستند، اما طرفداران ابتکار LobbyLeaks میگویند که تلاشها و هزینههای شرکتهای بزرگ فناوری برای این عمل بیسابقه است و کاملاً به منافع اتحادیه اروپا مضر است.
LobbyLeaks تلاش مشترک گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا و دو سازمان غیردولتی (NGO) است که برای مقابله با تاکتیکهای لابی پنهان و «اختلاط نجومی» با هدف تأثیرگذاری بر روند سیاستگذاری اروپا کار میکنند. وب سایت آنها برای پرده برداری از “نفوذ سیاسی” شرکت های بزرگ فناوری طراحی شده است و ابزاری برای افشای امن یا محکوم کردن تلاش های لابی مشکوک از طریق رمزگذاری انتها به انتها فراهم می کند.
شرکتهای فناوری سایه عمدتاً در ایالات متحده مستقر هستند، در حالی که به طور معمول سعی میکنند بر پیشنویسهای قوانین جدید مربوط به بازار دیجیتال اروپا تأثیر بگذارند. در ماههای اخیر، نمایندگان پارلمان اروپا شکایتهایی را به ثبت شفافیت اتحادیه اروپا علیه آمازون، گوگل و شرکت مادر فیسبوک متا ارسال کردهاند که تلاش میکردند از انجمنهای صنعت شخص ثالث یا نمایندگان ظاهراً SMEs برای تلاشهای لابیگری خود استفاده کنند.
ورانکن گفت که شرکت های غول پیکر فناوری اطلاعات چشم انداز کسب و کار خود را بر اساس “تبلیغات نظارتی تهاجمی و استخراج داده ها” قرار می دهند و از “سیستم های مدیریت محتوای الگوریتمی” برای تقویت اطلاعات نادرست و محتوای نفرت انگیز استفاده می کنند و حقوق قانونی کارگران را سلب می کنند. LobbyLeaks به افشای این نوع «نفوذ فریبنده و مبهم» کمک میکند که اکنون کانون اصلی تاکتیکهای لابیگری فناوریهای بزرگ است.