Modder Half-Life 2 را به صورت بومی بر روی Raspberry Pi 4 و Apple M2 Silicon اجرا می کند.


TL;DR: ما ثابت کرده‌ایم که Doom می‌تواند روی یک سیب‌زمینی اجرا شود، اما چیز پیچیده‌تر چطور؟ یک مددر اخیراً سعی کرده Half-Life 2 را به صورت بومی روی Raspberry Pi 4 اجرا کند. نتایج اولیه خشن به نظر می رسند اما پتانسیل گسترش نظری پشتیبانی از پلتفرم Valve را نشان می دهند.

ویدیوهای منتشر شده در Reddit این هفته بخش هایی از Half-Life 2 را نشان می دهد که به صورت بومی روی Raspberry Pi 4 و Apple M2 Macbook Air اجرا می شوند. Redditor zbios گفت که هدف اصلی این دمو آزمایش Raspberry نیست، بلکه این است که ببیند آیا موتور سورس Valve می‌تواند روی پلتفرم‌های Arm کار کند یا خیر.

قبل از اینکه بیش از حد هیجان زده شوید، بدانید که میکروکامپیوتر تیراندازی اول شخص مهم Valve در سال 2004 را به خوبی اجرا نمی کند. این بازی حدود 15 تا 20 فریم در ثانیه را مدیریت می کند و گرافیک آن روی ترکیبی از تنظیمات کم و زیاد در 720p تنظیم شده است.

در 1080p، نرخ فریم می تواند تا 10 فریم در ثانیه کاهش یابد. این بازی ممکن است به سختی قابل بازی به نظر برسد، اما آنقدر پایدار است که ثابت کند یک بازی موتور منبع می تواند بر روی یک سیستم لینوکس مبتنی بر Arm اجرا شود، که هدف اصلی Redditor بود.

این پروژه به لطف نشت کد منبع Team Fortress 2 در سال 2018 امکان پذیر شد که منجر به در دسترس شدن نسخه ای از موتور Valve به صورت رایگان در GitHub شد. پشتیبانی آن کد از هر سیستم مبتنی بر Arm به جز Windows on Arm به zbios اجازه می دهد تا Half-Life 2 را به Raspberry Pi 4 مبتنی بر لینوکس پورت کند.

متعاقباً موددر از ساخت RP برای اصلاح بازی برای سیلیکون M2 اپل استفاده کرد و جای تعجب نیست که بازی را بسیار بهتر مدیریت کند. ابتدای بخش Revenholm با سرعت 300 تا 400 فریم در ثانیه مدیریت می‌شد که امکان انتقال بازی‌های موتور منبع به Arm را بیشتر ثابت می‌کرد. به گفته zbios، تبدیل پورتال نیز باید امکان پذیر باشد، اما نظرات در صفحه GitHub نشان می دهد که Garry’s Mod به دلیل تغییراتی که در موتور ایجاد کرده، دور از دسترس است.

این نمایش‌های موفقیت‌آمیز این سوال را ایجاد می‌کند که آیا Valve می‌تواند نسخه‌های Arm-native همه بازی‌های موتور منبع خود را مانند DOTA 2، Counter-Strike: Global Offensive (که ممکن است به‌زودی دنباله یا به‌روزرسانی بزرگ دریافت کند) و Portal 2 را در Steam ارائه کند. شاید آن‌ها بتوانند به فهرست گسترده‌ای از بازی‌های موجود در Steam بپیوندند که به صورت بومی بر روی Apple Silicon اجرا می‌شوند. علاوه بر این، استودیو انویدیا لایت اسپید نسخه‌های اندرویدی Half-Life 2 و Portal را برای Nvidia Shield در سال 2018 منتشر کرد و ثابت کرد که اساس پشتیبانی Arm وجود دارد.



منبع