Second Life، برنامه اصلی متاورس، در حال انتشار است


خلاصه: زندگی دوم سال‌ها قبل از تبدیل شدن فیس‌بوک به متا و صرف میلیاردها دلار برای ارائه واقعیت مجازی به توده‌ها، «تجربه متاورس» را فراهم کرد. دنیای مجازی هرگز تبدیل به یک انقلاب نشد، اما هنوز هم در اطراف است.

آزمایشگاه لیندن اخیراً ویدیوی کوتاهی را در انجمن انجمن خود منتشر کرده است تا اعلام کند که Second Life به زودی یک همتای تلفن همراه خواهد داشت. برای اولین بار در 20 سال گذشته، دنیای مجازی که در آن “ساکنان” از زندگی اینترنتی کم چند ضلعی خود لذت می برند، دامنه خود را فراتر از سیستم عامل های دسکتاپ سنتی گسترش می دهد.

نسخه موبایل Second Life احتمالا بر روی دستگاه های اندروید و iOS اجرا خواهد شد. آزمایشگاه لیندن موتور Unity را برای ایجاد “بیننده” موبایل دوم زندگی خود (احتمالاً یک برنامه اختصاصی) و انتقال تجربه آنلاین خود به تبلت ها و تلفن ها انتخاب کرد که ظاهراً نگهداری از آن در پلتفرم های مختلف آسان تر است.

به گفته این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو، Second Life Mobile دنیای مجازی را ارائه می دهد که اساساً با دنیایی که از طریق سیستم های دسکتاپ در دسترس است، برابری می کند. توسعه دهندگان مجبور بودند سازش های کوچکی انجام دهند، اما “رفتارهای پیچیده” آواتارهای کاربران و دنیای سه بعدی “غنی” Second Life همچنان باید برای ساکنان وجود داشته باشد تا از آن لذت ببرند.

نسخه اصلی Second Life در سال 2003 منتشر شد و در طول سال ها رشد و محبوبیت سریعی را تجربه کرد. تا سال 2013، دنیای مجازی یک میلیون کاربر معمولی داشت، اما تا سال 2017، جمعیت آواتار فعال به بین 800000 تا 900000 کاربر کاهش یافت.

برای خارجی‌ها، Second Life همیشه شبیه یک بازی MMORPG با چند ضلعی‌ها و فرصت‌های تعامل کمتر نسبت به World of Warcraft بود. لیندن لب همیشه اصرار داشته است که ساخت آنها یک بازی نیست، زیرا نه “تضادهای تولید شده” یا اهداف تعیین شده وجود دارد.

برای مدتی طولانی، Second Life چنان تبلیغاتی شد که مردم شروع به خرج کردن مبالغ هنگفتی از پول (واقعی) برای خرید “املاک” مجازی در دلارهای لیندن خیالی کردند. شرکت‌های بزرگی مانند آی‌بی‌ام جلسات مجازی ترتیب دادند، چندین سفارت دفاتر مجازی باز کردند و بسیاری متقاعد شدند که آواتارهای کم‌پلی آینده تجربیات تعاملی آنلاین هستند.

جاه‌طلبی‌های آزمایشگاه لیندن در نهایت کاهش یافت، و دنیای (واقعی) تقریباً فراموش کرد که زندگی دوم همچنان پابرجاست، علی‌رغم اینکه دیگر هیستری که توسط آواتار شکل می‌گرفت، وجود نداشت. یک نسخه موبایلی می‌تواند فرصتی دوباره برای دنیای مجازی فراهم کند تا دوباره مرتبط شود، اما تجارت اینترنتی بی‌ثبات است و حتی متا تاکنون در آوردن بخش قابل توجهی از میلیارد کاربر خود به دنیای جدید Metaverse VR ناموفق بوده است.



منبع