هنگامی که از او برای اظهار نظر خواسته شد، ملانی بوسلایت، سخنگوی TikTok گفت: “مانند سایر پلتفرمها، دادههایی که از تبلیغکنندگان دریافت میکنیم برای بهبود اثربخشی خدمات تبلیغاتی ما استفاده میشود.”
در حال حاضر، مصرف کنندگان کار زیادی نمی توانند برای این وضعیت انجام دهند. با این حال، CR خاطرنشان می کند که تغییر به مرورگرهای دوستدار حریم خصوصی مانند Firefox یا Brave و تقویت تنظیمات امنیتی می تواند تعداد زیادی از ردیابی ها را کاهش دهد. افزونه های محافظت از حریم خصوصی نیز مفید هستند.
Consumer Reports میگوید که تعداد پیکسلهای متا و گوگل که پیدا کرده است، در یک عکس از TikTok کوتوله میکند. با این حال، اشاره کرد که پلتفرم تبلیغاتی TikTok به تازگی شروع به کار کرده است، در حالی که گوگل و فیس بوک/متا سال هاست در آن هستند.

به عنوان مثال، CR به دامنه ملی دختران پیشاهنگی نگاه کرد و متوجه شد که TikTok یک پیکسل در هر صفحه از وب سایت دارد که می تواند اطلاعات شخصی را در صورت بازدید کودک منتقل کند. تحلیلگران همچنین دریافتند که جستجوی «اختلال نعوظ» در WebMD منجر به گزارش ردیاب درخواست به TikTok شد.
“تنها دلیلی که این کار انجام می دهد این است که یک عملیات مخفی است. نباید در سایه اتفاق بیفتد.” – قطع شدن
پاتریک جکسون، مدیر ارشد فناوری Disconnect، میگوید: «من واقعاً از اینکه ردیابهای TikTok در حال حاضر تا این حد گسترده هستند، متعجب شدم. “من فکر می کنم مردم مشروط به این هستند که فکر کنند، “فیس بوک همه جا است، و هر چه باشد، آنها داده های من را دریافت خواهند کرد.” من فکر نمیکنم مردم هنوز آن را با TikTok مرتبط کنند.”
جکسون گفت: «تنها دلیلی که این کار انجام میشود این است که یک عملیات مخفیانه است. “برخی افراد ممکن است اهمیتی ندهند، اما مردم باید یک انتخاب داشته باشند. این نباید در سایه اتفاق بیفتد.”
“ما به طور مداوم با شرکای خود کار می کنیم تا از انتقال ناخواسته جلوگیری کنیم [certain sensitive] دادهها،” TikTok ادعا میکند. این نوع اطلاعات شامل هر چیزی در مورد شرایط بهداشتی، مالی شخصی یا کودکان است.
یک سیب زمینی داغ: جمعآوری دادهها به قدری فراگیر شده است که بیشتر مردم تصور میکنند هر وبسایت یا برنامهای که استفاده میکنند، آنها را ردیابی میکند. در واقع، حتی پس از سرکوب اخیر اپل در خصوص حریم خصوصی، متا درگیر حذف اطلاعات شخصی از طریق یک شکاف شده است. با این حال، حتی باهوشترین کاربران ممکن است از اینکه TikTok آنها را ردیابی میکند، تعجب میکنند، حتی اگر هرگز از وبسایت یا برنامه این شرکت استفاده نکردهاند.
طبق تحقیقات Consumer Reports (CR) که هفته گذشته منتشر شد، TikTok ردیابهایی به نام پیکسلها را در صدها وبسایت نصب کرده است. CR با همکاری شرکت امنیتی Disconnect، حدود 20000 وب سایت را که به طور خاص پیکسل های TikTok را جستجو می کردند، بررسی کرد. این مجموعه شامل 1000 وبسایت پربازدید و بسیاری از بزرگترین دامنههای org، .edu، و .gov میشود، زیرا آنها تمایل دارند دادههای کاربر حساستری داشته باشند.
Consumer Reports عمدتاً مربوط به دادههای شخصی سازمانهایی بود که کاربران احتمالاً با آنها مشکل دارند، مانند بیمارستانها یا گروههای مدافع. تحلیلگران به دقت پیکسل های TikTok شناسایی شده را بررسی کردند تا ببینند آنها چه اطلاعاتی را به اشتراک می گذارند. پیکسلهای TikTok به طور مرتب آدرسهای IP بازدیدکنندگان، شمارههای شناسه منحصربهفرد، صفحاتی که کاربران مشاهده میکنند و آنچه که کلیک میکنند و تایپ میکنند را منتقل میکنند. همچنین به درخواست های جستجو دسترسی دارد. همه اینها صرف نظر از داشتن یا نداشتن حساب TikTok است.
اعتبار تصویر: اپلیکیشن TikTok توسط Solen Feyissa، Data Value Chain توسط Open Data Watch