اتحادیه اروپا فردا قانون بازارهای دیجیتال را تصویب می کند

هفته گذشته، متا اپل را متهم کرد که با کاهش درآمد ناشی از «افزایش» رسانه‌های اجتماعی پولی از طریق اپلیکیشن‌های iOS، کسب‌وکار خود را کاهش داده است. علاوه بر این، پورسانت 30 درصدی اپل از خدمات درون‌برنامه‌ای، Spotify را از فروش مستقیم کتاب‌های صوتی از طریق برنامه‌اش باز می‌دارد، مشابه اینکه آمازون نمی‌تواند کتاب‌های Kindle را از طریق برنامه Kindle iOS بفروشد. اجازه دانلود در خارج از اپ استور این الزام را دور می زند و احتمالاً پول زیادی را از دست می دهد.

چه اتفاقی افتاده؟ قوانین اتحادیه اروپا که اخیراً به تصویب رسیده است که به طور خاص دارندگان پلتفرم هایی مانند اپل و گوگل را هدف قرار داده است، از نقطه بی بازگشت عبور کرده و این هفته به قانون تبدیل می شود. تلاش اتحادیه اروپا برای سلطنت در به اصطلاح “دروازه بانان” فوراً شروع نمی شود، اما می تواند تغییرات قابل توجهی را در پلتفرم های دیجیتال بزرگ در چند سال آینده ایجاد کند.

این قانون Gatekeepers را به عنوان هر شرکتی تعریف می‌کند که به 45 میلیون کاربر نهایی و 10000 کسب‌وکار در سه کشور اتحادیه اروپا برای سه سال متوالی خدمات ضروری ارائه می‌کند. کمیسیون به فروشگاه‌های اپلیکیشن، موتورهای جستجو، مرورگرهای وب، سرویس‌های ابری، سیستم‌های عامل، خدمات تبلیغاتی، پلت‌فرم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو و سایر فروشندگان دیجیتال اشاره می‌کند. دروازه‌بان‌ها باید به خدمات شخص ثالث اجازه دهند تا با پلتفرم‌هایشان مرتبط شوند و نمی‌توانند تجارت‌ها را از اتصال مصرف‌کنندگان به سرویس‌های خارجی بازدارند.

یکی دیگر از قوانین اتحادیه اروپا تمام دستگاه های الکترونیکی جدید فروخته شده در منطقه را مجبور می کند تا سال 2024 دارای پورت های شارژ USB-C باشند. اپل اعتراف کرد که مدل های آینده آیفون، کابل لایتنینگ اختصاصی این شرکت را با USB-C تعویض خواهند کرد. مشخص نیست که آیا اپل چنین نسخه‌ای را در خارج از اتحادیه اروپا عرضه خواهد کرد یا خیر.

بخونید:  Wizards of the Coast پس از اینکه طرفداران مجوز جدید بازی Dungeons & Dragons را رد کردند، متاسفم



منبع

اگرچه DMA از اول نوامبر اجرایی می شود، اتحادیه اروپا دارندگان پلتفرم مانند اپل و گوگل را مجبور به رعایت فوری آن نمی کند. قوانین جدید از 4 می 2023 اعمال خواهد شد و پس از آن دروازه بانان احتمالی تا 3 ژوئیه فرصت دارند تا کمیسیون را از خدمات اصلی خود مطلع کنند. کمیسیون حداکثر تا 6 سپتامبر فرصت دارد تا اعلام کند که آیا این شرکت ها معیارهای دروازه بان را دارند یا خیر. کسانی که این کار را انجام می دهند باید قبل از 6 مارس 2024 از DMA پیروی کنند. برخی از کسب و کارها احتمالاً از تصمیم اتحادیه اروپا استقبال خواهند کرد، به ویژه با توجه به انتقادات اخیر از سیاست های فروشگاه برنامه اپل.

کمیسیون اروپا تأیید می‌کند که قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) از اول نوامبر اجرایی می‌شود. طبق قانون جدید، اتحادیه اروپا می‌تواند اپل را مجبور کند تا باغ دیواری iOS را تا اواسط سال 2024 باز کند.

مقررات مشابه در حال حاضر اپل و گوگل را مجبور کرده اند تا به پردازشگرهای پرداخت شخص ثالث در کشورهایی مانند دانمارک و کره جنوبی اجازه دهند. DMA می تواند از اپل بخواهد که به کاربران iOS اجازه دهد برنامه ها را از خارج از فروشگاه برنامه شرکت نصب کنند، چه از طریق بارگذاری جانبی یا فروشگاه های برنامه شخص ثالث.

هدف DMA حفظ “دروازه بانان” از سرکوب ناعادلانه تجارت و رقابت در کشورهای اتحادیه اروپا است. قانون دروازه بان ها را به عنوان نهادهایی تعریف می کند که به اندازه کافی پیوند قابل توجهی بین شرکت ها و مصرف کنندگان ایجاد می کنند تا قوانینی را برای آن مشاغل تعیین کنند.

بخونید:  10 تریلر از The Game Awards که باعث شد ما بیشتر بخواهیم