اتحادیه اروپا فروش خودروهای جدید گازسوز را تا سال 2035 ممنوع خواهد کرد

مقررات بی‌سابقه مقرر می‌دارد که خودروسازان تا سال 2035 به کاهش 100 درصدی انتشار CO2 از خودروهای تازه فروخته‌شده دست یابند و در نتیجه فروش خودروهای سوخت فسیلی جدید را در 27 کشور ممنوع کنند. این اقدام طرح اتحادیه اروپا را برای تبدیل شدن به یک اقتصاد “خنثی از نظر اقلیمی” با انتشار خالص گازهای گلخانه ای تا سال 2050 تقویت می کند.

در همین حال، از زمانی که این قانون در فرآیند پارلمان اتحادیه اروپا آغاز شد، ایالات متحده یک طرح عظیم برای یارانه دادن به انتقال سبز اقتصاد خود با کمک های دولتی را فاش کرده است. این اقدام نگرانی اروپایی ها را در مورد اینکه رقبای آمریکایی آن سرمایه گذاری ها و مشاغل در صنایع تولید خودروهای برقی و باتری را حذف خواهند کرد، افزایش داده است.

فرانس تیمرمنز، معاون رئیس اتحادیه اروپا به اعضای اتحادیه هشدار داد: «اجازه دهید به شما یادآوری کنم که بین سال گذشته تا پایان سال جاری، چین 80 مدل خودروی الکتریکی را به بازار بین‌المللی خواهد آورد.

به طور خلاصه: قانونگذاران اتحادیه اروپا اخیرا قانونی را تصویب کردند که عملاً فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را در کشورهای عضو از سال 2035 غیرقانونی می کند. این ممنوعیت یکی از تهاجمی ترین اقدامات تاکنون توسط یک اقتصاد بزرگ برای تسریع تغییر به سمت خودروهای الکتریکی است.

مخالفان استدلال می کنند که این اقدام صدها هزار شغل را در معرض خطر قرار می دهد و نه صنعت اروپایی و نه بسیاری از رانندگان خصوصی برای کاهش شدید تولید خودروهای موتور احتراق داخلی آماده نیستند. آلمان و نمایندگان محافظه‌کار پارلمان اروپا نسبت به مقررات جدید ابراز تردید کرده‌اند و به مشکلاتی در بازسازی کارخانه‌ها و آموزش نیروی کار اشاره کرده‌اند، در حالی که رقبای بین‌المللی اهداف انعطاف‌پذیرتری دارند. چندین شرکت قبلاً برای موقعیتی در رقابت برای تبدیل شدن به رهبران جهانی در وسایل نقلیه الکتریکی با هم رقابت می کردند، بنابراین صنعت خودرو اروپا به شدت مخالف این لایحه نبود.

بخونید:  Atari's 2600+ is a rebooted version of the original that can play 2600 and 7800 carts

حامیان این قانون مدعی شدند که برای خودروسازان اروپایی یک جدول زمانی مشخص برای گذار به خودروهای الکتریکی بدون آلایندگی و تشویق سرمایه گذاری برای جلوگیری از رقابت چین و ایالات متحده ارائه می کنند.

مردم به آرامی اما مطمئناً وسایل نقلیه گازسوز خود را به نفع مدل‌های برقی کنار می‌گذارند، زیرا مدل دوم بیشتر و مقرون به صرفه‌تر می‌شود. در واقع، 12 درصد از تمام خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا الکتریکی هستند. در همین حال، چین قصد دارد استفاده از خودروهای الکتریکی را افزایش دهد و فروش خودروهای گازسوز را تا سال 2035 به 50/50 کاهش دهد.

اعتبار تصویر: ایوان رادیچ



منبع روز سه شنبه، پارلمان اروپا رسما قانونی را تصویب کرد که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در اتحادیه اروپا از سال 2035 را ممنوع می کند. ایده این است که انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی تسریع شود. علیرغم مقاومت نمایندگان محافظه کار پارلمان اروپا، بزرگترین حزب در پارلمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبلاً این قانون را تصویب کرده بودند و اکنون به طور رسمی آن را به قانون تبدیل خواهند کرد.