اندیشکده ادعا می کند که چین در تحقیقات 37 فناوری از 44 فناوری حیاتی در ایالات متحده پیشتاز است

ASPI توصیه می کند که دولت ها در سراسر جهان برای رسیدن به چین همکاری کنند. ویزاهای فناوری، «حمایت دوستان» و کمک هزینه تحقیق و توسعه بین متحدان را توصیه می کند. همچنین به مزایای بودجه بیشتر برای این بخش‌ها اشاره می‌کند و به دولت‌ها پیشنهاد می‌کند که تحرکات محققانی را که در زمینه‌های خاصی متخصص هستند محدود کنند، زیرا «استخدام پرسنل برای رهبری برنامه‌های تحقیقاتی، به‌عنوان مثال، فناوری‌های مرتبط با دفاع در کشورهای متخاصم، یک موضوع واضح است. تهدیدی برای امنیت ملی یک کشور».

این اتاق فکر خاطرنشان می کند که برای برخی از این فناوری ها، ده موسسه تحقیقاتی پیشرو در چین مستقر هستند و در مجموع 9 برابر بیشتر از کشور رتبه دوم، که معمولا ایالات متحده است، مقالات تحقیقاتی با تاثیرگذاری بالا تولید می کنند. چیزی که می تواند به ویژه برای آمریکا نگران کننده باشد این است که دو حوزه که چین واقعاً در آنها برتری دارد، فناوری های دفاعی و فضایی است. ASPI می نویسد که پیشرفت های چین در موشک های مافوق صوت با قابلیت حمل هسته ای، آمریکا را در سال 2021 غافلگیر کرد.

به طور خلاصه: دولت بایدن ممکن است توانایی چین برای تولید تراشه‌های پیشرفته را محدود کند، اما به گفته یک اندیشکده مستقل، این کشور آسیایی هنوز در زمینه تحقیقات در 37 مورد از 44 فناوری حیاتی و نوظهور، از جمله هوش مصنوعی، دفاعی، از ایالات متحده جلوتر است. و حوزه های کلیدی فناوری کوانتومی

در اخبار مرتبط، اخیراً گزارش شده است که شرکت‌های چینی در حال پر کردن انبارها با تجهیزات ساخت تراشه هستند تا برای محدودیت‌های صادراتی بیشتر توسط ایالات متحده و سایر کشورها آماده شوند. ما همچنین شنیدیم که در حال برنامه ریزی برای پرتاب 13000 ماهواره برای سرکوب و جاسوسی استارلینک است.

بخونید:  رونمایی از آیفون 14 اپل برای 7 سپتامبر تعیین شده است



منبع

ASPI برخی از حوزه‌هایی را که چین در آنها پیشتاز ایالات متحده است، به‌عنوان حوزه‌های دفاع، فضا، روباتیک، انرژی، محیط زیست، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی، مواد پیشرفته و حوزه‌های کلیدی فناوری کوانتومی فهرست می‌کند.

چین چقدر جلوتر است؟ بخشی از آن به استعدادهای وارداتی مربوط می شود. این گزارش خاطرنشان می‌کند که یک پنجم از مقالات پر تاثیر آن توسط محققانی با تحصیلات تکمیلی در یک کشور Five-Eyes (استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده) نوشته شده است. با این حال، بیشتر پیشرفت چین ناشی از طراحی عمدی و برنامه ریزی سیاست بلندمدت توسط رئیس جمهور شی جین پینگ و اسلافش است.

اینسایدر گزارش می‌دهد که مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) مستقر در کانبرا معتقد است که چین در زمینه تحقیقات با تأثیر بالا در اکثر حوزه‌های فناوری حیاتی و نوظهور، «پیشرفت خیره‌کننده» نسبت به ایالات متحده دارد.

تأثیرات کوتاه‌مدت پیشروی چین می‌تواند باعث شود که چین بر عرضه جهانی برخی فناوری‌های حیاتی تأثیر بگذارد، در حالی که تأثیر بلندمدت آن می‌تواند منجر به کسب نفوذ و قدرت جهانی بیشتر توسط دولت مستبد شود.