انواع پردازنده های اینتل؛ راهنمای کامل

سری سلرون قدرت پردازشی و سرعت کمتری دارند و برای کارهایی مانند وب گردی، تماشای فیلم و اجرای برنامههایی که به قدرت پردازشی بالایی نیاز ندارد، مناسب است. مثلا پردازندههای که پسوند H یا HQ دارند، دارای قدرت پردازشی بسیار بالایی هستند اما پردازنده هایی که پسوند U دارند، قدرت پردازشی کمتر و البته مصرف کمتری دارند. سری سلرون که دارای کمترین سرعت و قدرت در بین پردازنده های اینتل هستند. در سری کور این شاخص معمولا با i3، i5، i7 یا i9 و در سری زئون از کلماتی مانند Bronze، Silver، Gold یا Platinum استفاده میشود. پسوندها در این سری اینتل کور چه معنایی دارند؟ حال که با نحوه نام گذاری پردازندههای اینتل آشنا شدید، میتوانیم هر سری و مدلهای مختلف آن را توضیح دهیم. این سری هم در گذر زمان به مرور به روز شده و نسلهای جدیدتر و بهتری از آن به بازار معرفی شده است. همین حرف U در سری اینتل زئون، به پردازندههایی اطلاق میشود که از آنها در سیستمهایی با تنها یک واحد پردازشی استفاده میشود. پسوندها در این سری اینتل زئون چه معنایی دارند؟ شما میتوانید در صفحه خرید انواع سی پی یو، پردازنده های مختلف اینتل را ببینید.

مثلا وقتی پردازندهای که شناسه نسل و عددی آن 11800 باشد، یعنی نسل پردازه 11 و شناسه عددی آن 800 است. E: پردازندههای تعبیه شده در دلِ سخت افزار یا دستگاه (که میتواند لزوما کامپیوتر نباشد؛ مانند پردازندهای که در سختافزار یک تلویزیون استفاده شده است. اینتل سالهاست که در زمینه طراحی و تولید قطعات سخت افزار کامپیوتر از جمله پردازندهها فعالیت میکند و توانسته پردازندههای بسیار خوبی به بازار ارائه کند. این پردازندهها به خوبی از پس کارهای روزمره و عادی برمیآیند و اگر با نرم افزارهای سنگین کار نمیکنید، این سری میتواند یکی از انتخابهای اصلی شما باشد. البته برای کارهایی مانند گشت و گذار در اینترنت، تماشای ویدیو و فیلم و کارهای عادی، هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که از پردازنده های اینتل زئون استفاده کنید. پردازنده های زئون بیشتر مصارف تجاری دارند و در کارهای پردازشی بسیار سنگین مانند رایانش ابری یا پردازش داده های حجیم مورد استفاده قرار میگیرد. اولین نسل از سری سلرون هم مانند سری زئون، در سال 1998 معرفی شد. اینتل سی پی یو های مختلفی ارائه میکند که هر کدام اسم، نسل، سری و مدل مخصوص به خود را دارند. پس اگر نمیخواهید با سیستم خود کارهایی انجام دهید که به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد، سی پی یو های پنتیوم بهترین انتخاب هستند.

بخونید:  تاثیر لباس السا بر کودکان

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مجله خبری mycpu لطفا از سایت ما دیدن کنید.

بسته به قیمت، این پردازنده ها ارزش و بازدهی خوبی را در اختیار شما میگذارند. اکنون شما می،توانید بسته به نیاز خود، از بین صدها پردازنده ای که اینتل تولید کرده است، سری و مدل مناسب خود را انتخاب کنید. اگر همچنان مطمئن نیستید که کدام پردازنده برای شما مناسب است، میتوانید به سایت پلازا دیجیتال که یک فروشگاه اینترنتی کالای دیجیتال است، سر بزنید و با مشاوران ما تماس بگیرید. پس عدد اول را به عنوان نسل پردازنده در نظی میگیریم (نسل 7) و شناسه عددی هم 500 است. شناسه نسل و شناسه عددی (Generation indicator & SKU): بعد از اصلاح کننده برند، نسل پردازنده را داریم که با عددی یک یا دو رقمی مشخص میشود. شناسه عددی هم معمولا یک عدد سه رقمی است و بدون فاصله بعد از شناسه نسل نوشته میشود. البته از این سری پردازندهها در سیستمهای خانگی یا اداری هم استفاده میشود اما باید بودجه بیشتری نسبت به سایر پردازنده های اینتل بپردازید. ایستگاههای کاری یا سرورها که مجهز به پردازندههای زئون هستند، عموما در حال انجام محاسبات سنگین هستند. یعنی عموما در مواردی مانند رایانش ابری، برنامههای تحلیل داده، مدیریت سلاحها و رادارهای نظامی، تولید صنعتی، برنامههای جمعآوری اطلاعات و غیره از سی پی یو های زئون استفاده میشود.

این پردازندهها سرعتی مشابه سری کور اما چون قابلیتهایی مانند Turbo Boost یا HyperThreading در آنها تعبیه نشده است، قیمت ارزان تری دارند. برای این کارها بهتر است به سراغ پردازنده های کور یا حتی پنتیوم بروید. اصلاح کننده برند (Brand Modifier): این شاخصه تنها مخصوص سریهای زئون و کور است و سریهای پنتیوم و سلرون اصلاح کننده برند ندارند. سری پردازنده های کور، جایگزین پردازنده های پنتیوم هستند و عملکرد بسیار بهتری از آنها ارائه میکنند. در ادامه به صور کامل توضیح دادیم که هر حرف در هر سری چه معنایی دارد. همانطور که گفتیم در انتهای نام پردازنده، یک یا دو حرف انگلیسی به عنوان پسوند نوشته میشود که در هر سری معنای مشخصی دارد. در حال حاضر (در اوایل 2022)، این سری در چهار مدل D، E، W و Scalable ارائه میشوند که هر کدام استفادههای خاص خود را دارند. در ادامه هر بخش را بیشتر توضیح میدهیم.

بخونید:  خرید PLC S7 1200 زیمنس دریافت لیست قیمت