اپل با اکراه با افزایش قیمت TSMC موافقت کرد

به طور کلی، برخی از خودی ها معتقدند که این افزایش قیمت ها معقول است و اظهار می کنند که تورم و هزینه مواد اولیه این تغییرات را تضمین می کند. تقاضا برای ریزپردازنده‌ها نیز در ماه‌های اخیر شاهد رونق بوده است و دلیل TSMC برای افزایش سرمایه‌گذاری در بازار را بیشتر کرده است.



منبع

در دسامبر 2021، DigiTimes اشاره کرد که اپل بیش از 25 درصد از کل فروش TSMC را به خود اختصاص داده است. به گفته Business of Apps، این اعداد جای تعجب ندارند، زیرا تایتان فناوری سالانه صدها میلیون محصول را به فروش می رساند. تقریباً همه دستگاه‌های اپل از پردازنده‌های عرضه‌شده توسط TSMC استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد به شدت به سازنده متکی است. آیفون 15 قرار است دارای تراشه 3 نانومتری A17 Bionic از سازنده تایوانی باشد.

در حالی که AMD و Nvidia نام های بزرگی برای علاقه مندان به فناوری هستند، هیچ یک از این شرکت ها در مورد نتایج نهایی TSMC با اپل مقایسه نمی شوند.

در حالی که بسیاری از شرکت‌های متکی به ویفرهای TSMC به سرعت افزایش قیمت‌ها را پذیرفتند، اپل در ابتدا برای موافقت با چنین تغییراتی مردد بود. با این حال، TSMC روز دوشنبه وقتی UDN گزارش داد که اپل رسما با افزایش قیمت موافقت کرده است، ابروهای خود را با خیال راحت پاک کرد. انویدیا از نزدیک وضعیت را زیر نظر داشت و معتقد بود که اگر اپل بتواند در مورد قیمت پایین تر مذاکره کند، ممکن است بتواند همین کار را انجام دهد.

بخونید:  به‌روزرسانی مایکروسافت ویندوز، ویژگی «مرورگر پیش‌فرض» کروم را شکست

اخیراً، TSMC به دلیل راه‌اندازی خطوط تولید جدید توسط بسیاری از مشتریانش، سطح تقاضای بالایی را شاهد بوده است. کارت‌های گرافیک سری RTX 40 انویدیا در 12 اکتبر وارد فروشگاه‌ها شدند و AMD اخیراً پردازنده‌های Zen 4 خود را منتشر کرد و به زودی کارت‌های گرافیک RDNA 3 نیز عرضه خواهد شد.

تصویر بزرگ: شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده در جهان است که تراشه ها و ویفرها را برای بسیاری از شرکت ها از جمله AMD، Nvidia و Apple ایجاد می کند. اپل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC، پس از اعلام افزایش قیمت‌های TSMC در سال 2023 خوشحال نبود.

اخیرا، TSMC اعلام کرده است که از سال 2023، افزایش شش درصدی قیمت را برای خرید ویفرهای پردازشی اعمال خواهد کرد. مدیران این شرکت ادعا می کنند که تورم هزینه نیروی کار، برق و مواد اولیه مصرفی برای تولید ویفر را افزایش داده است. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که کارخانه های فاب در حال گسترش قابلیت های تولید هستند و این قیمت های بالاتر در دراز مدت به TSMC کمک خواهد کرد.