اپل دستور توقف فروش آیفون های بدون شارژر در برزیل را صادر کرد

برداشت سردبیر: شاید داشتن گزینه خرید تلفن همراه با یا بدون شارژر دیواری سازش خوبی باشد. برخی از مصرف کنندگان ممکن است یک شارژر همراه اول را ترجیح دهند که از حداکثر سرعت شارژ تلفن پشتیبانی می کند، زیرا اکثر برندها فناوری های شارژ سریع اختصاصی را به جای USB-PD انتخاب می کنند. افراد دیگر ممکن است احساس کنند که به اندازه کافی شارژر دارند که کشوهایشان را پر می کند و می توانند با خرید شارژر بدون شارژر، چند دلار صرفه جویی کنند و به محیط زیست در این فرآیند کمک کنند.

دولت برزیل به اپل دستور داد تا فروش آیفون های بدون شارژر داخل جعبه را در این کشور متوقف کند و ادعا کرد که این شرکت محصولی ناقص را به مصرف کنندگان تحویل می دهد. وزارت دادگستری و امنیت عمومی همچنین شرکت کوپرتینویی را 12275500 دلار R$ (حدود 2.34 میلیون دلار آمریکا) جریمه کرد.

اپل پیش از این در برزیل به دلیل کمبود شارژر دیواری با مشکلاتی مواجه شده بود. سال گذشته، آژانس محلی حمایت از مصرف کننده در سائوپائولو، این شرکت را 10.5 میلیون دلار (1.9 میلیون دلار در آن زمان) جریمه کرد. در همین حال، در ماه آوریل، یک قاضی دادگاه مدنی حکم داد که این شرکت باید به یک مشتری برزیلی بیش از 1000 دلار به دلیل درج نکردن لوازم جانبی در جعبه غرامت بدهد. این کشور همچنین پیشنهادی را برای اجباری کردن USB-C برای همه تلفن های جدید از اول جولای 2024 اعلام کرد.

این شرکت با استناد به نگرانی‌های زیست‌محیطی، از این رویه دفاع کرد و گفت که میزان زباله‌های الکترونیکی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. دبیرخانه ملی مصرف کنندگان (Senacon) با این استدلال قانع نشد و ادعا کرد که اپل می تواند اقدامات دیگری را برای کاهش اثرات زیست محیطی انجام دهد، مانند جایگزینی پورت لایتنینگ اختصاصی آیفون با USB-C.

بخونید:  James Webb Telescope finds carbon source on Jovian moon Europa

شایان ذکر است که اپل تنها تولیدکننده گوشی نیست که به این رویه دست می زند. چند سال پیش، سامسونگ شارژرها را با برخی از تلفن های خود از جمله پرچمدارانی مانند S22 Ultra یا Z Fold 4 متوقف کرد.



منبع

اپل از دو سال پیش شروع به ارسال تلفن‌های بدون شارژر کرد و از آیفون 12 شروع کرد. امروزه، همه گوشی‌هایی که هنوز در سایت خود به فروش می‌رسند فقط شامل کابل USB-C به لایتنینگ در جعبه هستند (بدون آداپتور AC)، از جمله سری آیفون 13. جدیدترین آیفون SE و حتی سری قدیمی‌تر آیفون 11.