بازارهای CPU و GPU در اواخر سال 2022 رشد کردند

طبق تحقیقات Jon Peddie Research، داستان مشابهی برای پردازنده‌های گرافیکی در حال توسعه بوده است که در آن فروش 38 درصد نسبت به سال گذشته در سه ماهه آخر سال 2022 و 15.4 درصد نسبت به سه ماه قبل از آن کاهش یافته است. محموله‌های کارت‌های گرافیکی رومیزی نسبت به سه ماهه گذشته 7.8 درصد افزایش داشته است، در حالی که محموله‌های GPU نوت‌بوک نسبت به مدت مشابه 43 درصد کاهش داشته است – بزرگترین میزان در بیش از یک دهه گذشته.

چندین مشاهدات مهم وجود دارد که مهم ترین آنها این است که بازار کلی پردازنده گرافیکی در سال گذشته کاهش یافت. تورم و درک تقاضای بالا قیمت ها را حتی برای سخت افزارهای نسل آخر بالا نگه داشت و شرکت هایی مانند انویدیا و AMD تصمیم گرفتند مدل های جدیدی را نسبتاً اواخر سال با عملکرد یکسان یا پایین تر به ازای هر دلار عرضه کنند. در نتیجه، شرکای AIB در سه ماهه چهارم 2022 7.4 میلیون دستگاه را به خرده فروشان ارسال کردند در حالی که تقریباً 13.2 میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم 2021 بود.

تحلیلگران Jon Peddie Research انتظار دارند که فروش کلی GPU در چند سال آینده ثابت بماند در حالی که مدل های دسکتاپ می توانند تا سال 2026 به 32 درصد از کل محموله ها رشد کنند.



منبع

سهم انویدیا از بازار پردازنده‌های گرافیکی در حال حاضر 17 درصد است، در حالی که AMD در حدود 12 درصد است. این دو شرکت در سه ماهه گذشته درآمدهای مشابهی از بازی به دست آوردند، اما دومی با رقابت شدیدی از سوی اینتل روبرو خواهد شد که به دنبال پر کردن بازار با پردازنده های گرافیکی گسسته ارزش گرا در ماه های آینده است. در مورد Nvidia، چشمان آن به بازار آموزش هوش مصنوعی است که در آن تقاضا برای سخت افزار شتاب دهنده تخصصی در حال افزایش است.

بخونید:  FCC قانون باز کردن قفل 60 روزه را پس از اینکه T-Mobile قفل پیش پرداخت را به 365 روز دوبرابر کرد پیشنهاد می کند.

خط پایین: بازار رایانه های شخصی قطعا روزهای بهتری را به خود دیده است، اما یک چیز مسلم است – افزایش تقاضای ناشی از انتقال به کار و مطالعه هیبریدی به پایان رسیده است و مصرف کنندگان دیگر برای ارتقای سیستم های خود عجله ندارند. این امر شاهد کاهش محموله های CPU و GPU در سال 2022 بود، اما مشخص نیست که آیا این امر منجر به کاهش قابل توجه قیمت در سال جاری می شود یا خیر.

اینتل به لطف راه‌حل‌های گرافیکی یکپارچه موجود در بسیاری از پردازنده‌هایش، بزرگترین تامین‌کننده GPU در جهان باقی مانده است، اما Team Blue هنوز نتوانسته در بازار مجزای GPU نفوذ کند. این شرکت به آرامی جذابیت و در دسترس بودن پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist خود را بهبود می‌بخشد، بنابراین مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم تصور روشنی از میزان فروش آنها داشته باشیم. در همین حال، اینتل مشغول کار بر روی Battlemage است، خانواده جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی که برای رقابت با مدل‌های اصلی Nvidia و AMD از نظر عملکرد به ازای هر دلار طراحی شده‌اند.

به نظر می رسد هزینه های ناشی از بیماری همه گیر برای رایانه های شخصی جدید و ارتقاء سیستم های قدیمی به پایان رسیده است زیرا محموله های CPU در سه ماهه چهارم سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال 2021 35.3 درصد کاهش یافته است و 17.4 درصد کمتر از سه ماهه قبل است. این نباید غافلگیر کننده باشد زیرا در اوایل این ماه متوجه شدیم که سازندگان مادربرد شاهد کاهش محموله های خود در سال 2022 بدون انتظار بهبود قابل توجه تا سال 2024 بودند.

بخونید:  سری آیفون 15 می تواند با باتری های بسیار بزرگتری عرضه شود