IIHS خاطرنشان میکند که اکثر سیستمهای کمک راننده از دو عنصر تشکیل شدهاند: کروز کنترل تطبیقی که وسایل نقلیه را با سرعت معینی در حرکت نگه میدارد و در عین حال فاصله مشخصی از خودروی جلویی حفظ میکند، و مرکز خط برای نگه داشتن وسایل نقلیه در وسط جاده. برخی از سیستم ها همچنین قادر به انجام تغییر خطوط و سایر مانورهای پیشرفته هستند.
این یافته ها از مطالعه موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، یک سازمان غیرانتفاعی که توسط شرکت های بیمه خودرو تامین می شود و هدف آن کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از وسایل نقلیه است، به دست آمده است.
تسلا به دلیل نامیدن سیستم خود خلبان خودکار با انتقادهای زیادی مواجه شده است که نشان میدهد توانایی رانندگی خودران بیش از آنچه هست، دارد. در مقابل، ProPILOT Assist نشان میدهد که بیشتر کمک راننده است.
IIHS گفت که اکثر مالکان Super Cruise و Autopilot مرد بودند، در حالی که هر دو جنس کم و بیش به طور مساوی در بین مالکان ProPILOT حضور داشتند. علاوه بر این، اکثر مالکان سوپر کروز بیش از 50 سال داشتند، در حالی که مالکان Autopilot تمایل داشتند جوان تر باشند، با یک چهارم کمتر از 35 سال. سن صاحبان ProPILOT به طور مساوی تقسیم شده است.
مردی پس از روشن کردن خلبان خودکار خودرو و حرکت به سمت صندلی مسافر در حین حرکت در امتداد M1 نزدیک به رانندگی خطرناک اعتراف کرد. #HeavenHempstead: https://t.co/GrKppSLVZT pic.twitter.com/JPYgk9eyDM
این مطالعه نشان داد که کاربران سوپر کروز نسبت به کسانی که از سیستمهای دیگر سازندگان استفاده میکنند، احتمالاً گزارش میدهند که برای مدت طولانی از جاده دور میشوند. آنها همچنین به احتمال زیاد هنگام فعال شدن ویژگی کمک، فعالیت های رانندگی ناایمن را ایمن می دانند.
دیوید هارکی، رئیس IIHS، گفت: «پیام بزرگ اینجا این است که پذیرندگان اولیه این سیستمها هنوز درک ضعیفی از محدودیتهای این فناوری دارند. “اما ما همچنین تفاوت های واضحی را در بین سه جمعیت مالک مشاهده می کنیم. این امکان وجود دارد که طراحی سیستم و بازاریابی به این تصورات غلط اضافه شود.”
کف دست: علیرغم اینکه سازندگان خودرو مکرراً به مشتریان یادآوری میکنند که «سیستم کمک راننده» به این معنی نیست که یک وسیله نقلیه میتواند کاملاً خودران باشد، بسیاری از مالکان با آنها این گونه رفتار میکنند. اعتقاد بیش از حد به افرادی مانند Autopilot تسلا می تواند خطرناک باشد، به خصوص که کاربران اغلب هنگام فعال شدن، کارهایی مانند خوردن یا ارسال پیامک انجام می دهند.
برخی از فعالیتهای بدون رانندگی که کاربران در حین فعال شدن سیستمها در آن شرکت داشتند شامل خوردن، نوشیدن، پیامک، استفاده از تلفن و خواندن کتاب، مجلات یا روزنامهها بود.
همانطور که توسط رویترز اشاره شده است، NHTSA 37 تحقیق ویژه شامل 18 مرگ در تصادفات مربوط به خودروهای تسلا که در آن سیستم هایی مانند Autopilot مشکوک به استفاده از آن بودند، آغاز کرده است.
مطالعه IIHS که 600 کاربر فعال را تحت پوشش قرار داد، نشان داد که 53 درصد از سوپر کروز (جنرال موتورز)، 42 درصد از مالکان Autopilot (تسلا) و 12 درصد از مالکان ProPILOT Assist (نیسان) گفتند که با وسایل نقلیه خود به طور کامل رفتار می کنند. خودران برخی اضافه کردند که خوشحال هستند که اجازه می دهند خودروها خودشان در آب و هوای نامناسب و پارکینگ ها رانندگی کنند.
سوپر کروز جنرال موتورز را می توان در 400000 مایل از جاده های آمریکای شمالی استفاده کرد. پس از یک تصادف در سانفرانسیسکو، این شرکت ماه گذشته یک گزارش فراخوان ایمنی برای نرم افزاری منتشر کرد که بر نحوه عملکرد خودروهایش در هنگام گردش بدون محافظت به چپ نظارت می کند.
تسلا همیشه گفته است که کاربران ویژگی Autopilot آن باید مراقب باشند و در هنگام فعال شدن هر دو دست خود را روی فرمان نگه دارند. مانند سوپر کروز، میتواند صاحبانی را که به آن توجه نمیکنند قفل کند. حدود 40 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه اعتراف کردند که این سیستم ها در زمان رانندگی آنها را خاموش کرده اند و دوباره فعال نمی شوند.