به چند CPU نیاز داریم؟

کمتر از یک دهه پیش، CPUها شکل غالب محاسبات بودند و همه می‌دانستند که بازار تنها می‌تواند از دو فروشنده پشتیبانی کند. امروزه بیش از دوازده شرکت تولید کننده CPU هستند.

هواوی را نیز به این لیست اضافه می کنیم. HiSilicon Kunpeng آنها زمانی برای مرکز داده بسیار امیدوارکننده به نظر می رسید تا زمانی که توسط تحریم های ایالات متحده فلج شدند، اما اکنون شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه هواوی با SMIC همکاری می کند تا دوباره آن را بر روی یک فرآیند 14 نانومتری بسازد. و ما تقریباً به طور قطع تعداد انگشت شماری از استارت آپ های دیگر را که بر روی CPU ها در چین کار می کنند را از دست داده ایم.

تا اینکه Ampere آمد و از تعداد انگشت شماری استارتاپ دیگر دوام آورد تا به عنوان بزرگترین سازنده بازرگانی Arm CPU ظاهر شود. آنها هنوز با چالش های زیادی روبرو هستند، اما هیچ بحثی وجود ندارد که آنها کشش تجاری واقعی و یک نقشه راه قوی دارند. و البته، پردازنده گریس انویدیا به زودی عرضه می شود.

هیچ کس دیگری توان ساخت این تراشه های آهنی بزرگ و همه جا را نداشت. اما در کمتر از ده سال، کل این طرز فکر باطل شده است. با شمارش ما، امروزه بیش از ده ها شرکت در حال طراحی CPU هستند، موقعیت اینتل در آن فضا دیگر مسلط نیست و CPU ها قربانی گیوتین شده اند. دنیای نیمه هادی ها دیگر پادشاهی ندارد. زنده باد جمهوری!

یادداشت ویراستار:
نویسنده مهمان، جاناتان گلدبرگ، بنیانگذار D2D Advisory، یک شرکت مشاوره چند منظوره است. جاناتان استراتژی‌های رشد و اتحادهایی را برای شرکت‌هایی در صنعت موبایل، شبکه، بازی و نرم‌افزار ایجاد کرده است.

بخونید:  آتاری بیش از 100 بازی کلاسیک رایانه شخصی و کنسول را به خزانه خود اضافه می کند

برای بیش از یک دهه، این یک نتیجه‌گیری از پیش تعیین شده بود که پردازنده‌ها غالب خواهند بود و اینتل غالب خواهد بود. همه اینها حالا روی سرش چرخیده است.



منبع

علی بابا CPU Yi Tian خود را دارد که ظاهراً برای مراکز داده آن در حال تولید است. فراتر از Arm، حداقل دو شرکت نیز وجود دارند که CPU های مبتنی بر RISC V را تولید می کنند، هر دو به صورت مخفی (نوعی)، بنابراین ما در اینجا نام آنها را نخواهیم آورد.

سپس ما تمام پردازنده‌های شرکت‌های بدون تراشه را داریم که CPU‌های خودشان را می‌چرخانند. شناخته شده ترین آنها سری M اپل است که بر اساس بسیاری از معیارها بهترین CPU رایانه شخصی در حال حاضر در بازار است. و سپس ابر مقیاس‌کننده‌ها، به ویژه Graviton آمازون که اکنون در نسل سوم خود قرار دارد، وجود دارد.

اما در اینجا شرکت های Arm می آیند. Qualcomm مسلماً اولین پردازنده Arm در مقیاس تجاری بود، اما زمان زیادی طول کشید تا آنها واقعاً این بخش را تولید کنند. در طول مسیر، چندین شرکت دیگر به بازار آمدند و شکست خوردند.

گاهی اوقات، مهم ترین بینش زمانی که گفته شد، واضح به نظر می رسد. CPU ها، تراشه اصلی رایانه های شخصی و سرورها، زمانی پادشاه محاسبات بودند. این فقط یک فرض اساسی در صنعت نیمه هادی بود. در گذشته دور در سال 2013، تنها دو شرکت CPU ساختند – اینتل و AMD، که اینتل با اختلاف پیشرو بود.

و سپس چین است. ما سه شرکت جدید طراحی CPU را می شناسیم: Loongson، Zhaoxin و HJ Micro. Rockchip هنوز هم وجود دارد و با CPU های دستگاه های ارزان قیمت وصل است. AMD از نظر تئوری هنوز یک سرمایه گذاری مشترک در چین دارد که CPU ها را تولید می کند، اما وضعیت آنها با توجه به تنش های ژئوپلیتیکی عالی نیست.

بخونید:  Atari announces Save Mary, another 2600 game from the golden era

این یک تغییر نسبتاً چشمگیر به یک بازار بزرگ در یک بازه زمانی بسیار کوتاه است. اغراق کردن این ایده تا چند سال پیش دشوار است.

بدیهی است که اینتل و AMD همچنان پردازنده‌های مرکزی تولید می‌کنند، و اگر منصفانه باشیم، آنها همچنان رهبران سهم بازار هستند. و حتی پس از پنج سال بسیار دردسرساز اینتل، آنها جایگاه شماره 1 را در بازار حفظ کردند.

با خالص کردن این همه، لیست زیر را دریافت می کنیم:

  • علی بابا
  • آمازون
  • AMD
  • آمپر
  • سیب
  • اچ جی میکرو
  • هواوی
  • اینتل
  • لونگسون
  • Nvidia
  • کوالکام
  • استارت آپ های RISC V
  • راک چیپ
  • ژائوکسین