محدود کردن تعداد انواع مورد نیاز برای پشتیبانی از راه حل های یکپارچه، دسکتاپ و مرکز داده به اینتل اجازه می دهد تا از راه حل ها و کارایی سخت افزاری و نرم افزاری بهتری در همه بخش ها استفاده کند. برای مثال، توسعه درایور و نرمافزار را میتوان بهجای نیاز به راهحلهای کاملاً متفاوت برای هر نوع سختافزار، طراحی کرد و بهعنوان پایهای برای همه کلاسهای GPU عمل کرد.
تغییر جهت در زمان خوبی برای تیم آبی رخ می دهد. درایورها و نرمافزارهای ARC A750 و A770 که هر دوی آنها در انتشار اولیه مورد نظر باقی ماندهاند، به طور چشمگیری بهبود یافتهاند. در واقع آنقدر زیاد است که پردازندههای گرافیکی تازه کار اینتل در فهرستهای متعددی از پردازندههای گرافیکی متوسط و با ارزش قرار گرفتهاند که قیمت به عملکرد عالی را ارائه میکنند. جدیدترین مشکلات در عملکرد، ثبات و سفارشی سازی به به روز رسانی اخیر درایور 4091 و همچنین رابط کاربری جدید و بهبود یافته ARC Control اینتل نسبت داده شده است.
خط فعلی پردازندههای گرافیکی ARC Battlemage اینتل اولین نسخه از Xe-HPG خواهد بود. با این حال، آنها احتمالا تا اوایل سال 2024 در دسترس نخواهند بود. معماری کم مصرف و یکپارچه Xe-LPG ظاهراً در خانواده پردازنده های جدید Meteor Lake اینتل ارائه خواهد شد که نشان دهنده انحراف از راه حل گرافیکی یکپارچه Iris Xe این شرکت است.
چرا مهم است: نقشه راه معماری اصلی eXascale برای همه (Xe) اینتل چیزی شبیه به یک کاسه سوپ الفبا می خواند. این فناوری بر روی فناوریهای کم مصرف (Xe-LP)، عملکرد بالا (Xe-HP)، محاسبات با کارایی بالا (Xe-HPC) و گرافیک با کارایی بالا (Xe-HPG) تمرکز داشت. اگرچه عرضه دقیقاً آن چیزی نبود که برخی آن را روان مینامند، اما این فرصت را برای اینتل فراهم کرده است تا اطلاعات ارزشمند بازار، درسهای آموخته شده و بازخورد مشتریان را جمعآوری کند.
به گفته پترسن، معماری «Battlemage» Xe2 اینتل به دو ریزمعماری، گرافیک های کم توان Xe (Xe-LPG) و Xe-HPG تقسیم می شود. هدف از این اقدام کمک به اینتل برای مدیریت بهتر مالکیت معنوی (IP) و تمرکز بر ارائه راهحلهای واقعی، قابل استفاده و مقیاسپذیر با استفاده از IP قابل استفاده مجدد در بخشها و در عین حال کاهش تعداد کلی انواع GPU تولید شده است.
مصاحبه اخیر HardwareLUXX با تام پترسن، عضو اینتل، نحوه استفاده اینتل از اطلاعات جمع آوری شده را برای تجدید رویکرد خود در توسعه فناوری گرافیک نشان داد. معماری اصلی Xe بر چهار ریزمعماری متمایز متمرکز بود که منجر به تاخیر در تحویل، لغو و انتشار نرمافزار کمتر از ستارهای شد. رویکرد معماری جدید Xe2 اینتل به دنبال محدود کردن این تمرکز و تقویت مجدد پیشنهادات شرکت در راه حل های کم مصرف، توان بالا و مرکز داده است.