تلسکوپ جیمز وب برای شناسایی سیاهچاله‌ای بزرگ‌تر از حد انتظار استفاده می‌کرد

به لطف JWST، تیم ادینبورگ توانست تأیید کند که GS-9209 تشکیل ستاره‌های جدید را متوقف کرده است، زیرا اکنون مجموعاً میزبان جرمی از 40 میلیارد خورشید است – که تقریباً معادل جرم تخمینی موجود در کهکشان راه شیری است. مقصر اصلی اختلال در شکل‌گیری ستاره، سیاه‌چاله بسیار پرجرم در مرکز GS-9209 است که پنج برابر بزرگ‌تر از تعداد ستاره‌های کهکشان میزبانش است.

محققان بریتانیایی توضیح دادند که این واقعیت که سیاهچاله GS-9209 بسیار عظیم است به این معنی است که “باید در گذشته بسیار فعال بوده است.” تمام انرژی ساطع شده در طول فرآیند برافزایش باید به طور جدی “کل کهکشان” را مختل کرده باشد و مانع از سقوط گاز برای تشکیل ستاره های جدید شود.

چرا مهم است: ستاره شناسان از قابلیت های بی سابقه تلسکوپ فضایی جیمز وب برای شناسایی یک هیولای واقعی سیاهچاله استفاده کردند. این تکینگی به قدری غیرمنتظره بزرگ است که فرآیند تشکیل ستاره کهکشان میزبان خود را مختل کرده است.

بر اساس مطالعه ای که در Nature منتشر شده است، GS-9209 یک “کهکشان ساکن عظیم” است که JWST در سال های اولیه (میلیاردها) خود رصد کرده است و به اخترشناسان توانایی ترسیم تاریخچه آن را با جزئیات می دهد. دانشمندان گفتند که GS-9209 تنها 800 میلیون سال پس از انفجار بزرگ به اندازه کهکشان راه شیری ستارگان تشکیل داد، حتی اگر اندازه آن یک دهم کهکشان خودمان باشد.

به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان اکنون می توانند مشاهدات دقیقی را انجام دهند که قبلاً ممکن نبود. رصدخانه NASA-ESA قبلاً نشان داده است که چگونه کهکشان ها “بزرگتر و زودتر” از حد انتظار در میلیارد سال اول جهان پس از انفجار بزرگ رشد می کردند.

بخونید:  استفاده از خمیر حرارتی در یک خط مستقیم می تواند دمای GPU را تا 5 درجه سانتیگراد کاهش دهد



منبع

به گفته این دانشمند، سیاهچاله “بسیار عظیم” در مرکز GS-9209 یک “غافلگیری بزرگ” بود و تاییدی دیگر بر نظریه پیش بینی پدیده اختلال شکل گیری ستاره. سیاهچاله‌های پرجرم می‌توانند بر ایجاد اجرام ستاره‌ای جدید تأثیر بگذارند، زیرا در طول فرآیند برافزایش، مقادیر عظیمی از تشعشعات پرانرژی آزاد می‌کنند. تشعشعات انرژی می تواند گاز را گرم کرده و آن را از کهکشان ها خارج کند و مهدکودک های ستارگان درون سحابی های کهکشانی را از سوخت اولیه ای که برای پرورش ستارگان جدید نیاز دارند محروم کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) بار دیگر اکتشافاتی را در اختیار دانشمندان سراسر جهان قرار می‌دهد که قبلاً دیده نشده‌اند در مورد نحوه عملکرد کیهان. تیمی از محققان دانشگاه ادینبورگ از رصدخانه فضایی برای مطالعه GS-9209 استفاده کردند که یکی از دورترین کهکشان‌هایی است که تاکنون کشف شده است زیرا در فاصله 25 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.