تلسکوپ جیمز وب ناسا اولین سیاره فراخورشیدی خود را تایید کرد

(منحنی نور از طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (NIRSpec) تغییر در روشنایی منظومه ستاره‌ای LHS 475 را در طول زمان نشان می‌دهد که سیاره از ستاره در 31 اوت 2022 عبور می‌کند.)

ارین می، همچنین از آزمایشگاه فیزیک کاربردی، گفت: این تلسکوپ آنقدر حساس است که می تواند به راحتی طیف وسیعی از مولکول ها را شناسایی کند، اما ما هنوز نمی توانیم هیچ نتیجه قطعی در مورد جو سیاره بگیریم. آنها توانستند به طور قطعی احتمال وجود یک جو متان را مانند آنچه در قمر تیتان زحل مشاهده می شود، رد کنند.

وب همچنین فاش کرد که این سیاره فراخورشیدی چند صد درجه گرمتر از زمین است و یک مدار کامل را تنها در دو روز کامل می کند. این سیاره از هر سیاره ای در منظومه شمسی ما به ستاره خود نزدیکتر است، اما ستاره کوتوله قرمز آن کمتر از نیمی از خورشید داغ است، بنابراین احتمال وجود اتمسفر دور از جدول نیست.

اگر بتوان ابرها را شناسایی کرد، می‌تواند به این معنی باشد که این سیاره بیشتر شبیه زهره است که جوی دی اکسید کربن در ابرهای ضخیم پوشانده شده است. ناسا گفت اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری برای تعیین وجود اتمسفر دی اکسید کربن خالص مورد نیاز است. خوشبختانه، تیم قرار است در تابستان امسال از طریق مشاهدات اضافی، طیف های بیشتری را به دست آورد.



منبع

به طور خلاصه: محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز برای اولین بار وجود یک سیاره فراخورشیدی را با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تایید کردند. این تیم به رهبری کوین استیونسون و جیکوب لوستیگ یگر، LHS 475 b را پس از بررسی دقیق اهداف ماهواره‌ای گذری سیاره فراخورشیدی ناسا (TESS) انتخاب کردند. LHS 475 b در فاصله 41 سال نوری از ما در صورت فلکی اکتان قرار دارد. طیف‌نگار فروسرخ نزدیک وب (NIRSpec) توانست این سیاره فراخورشیدی را تنها با دو رصد عبوری در 31 آگوست 2022 ثبت کند.

بخونید:  جشن پنجاهمین سالگرد آتاری به بازیکنان درس عملی در مورد تاریخچه بازی های ویدیویی می دهد

(همانطور که این طیف نشان می دهد، وب مقدار قابل تشخیصی از هیچ عنصر یا مولکولی را مشاهده نکرده است. داده ها (نقاط سفید) با طیف بی خاصیت نماینده سیاره ای که اتمسفر ندارد (خط زرد) مطابقت دارد. خط بنفش نشان دهنده یک خالص است اتمسفر دی اکسید کربن و از یک خط صاف در سطح دقت فعلی قابل تشخیص نیست. خط سبز نشان دهنده اتمسفر متان خالص است که مورد پسند نیست زیرا اگر متان وجود داشت، انتظار می رفت که نور ستاره های بیشتری را در 3.3 میکرون مسدود کند.)

داده ها تأیید می کنند که این سیاره فراخورشیدی یک سیاره زمینی به اندازه زمین است که 99 درصد قطر زمین را اندازه گیری می کند. چیزی که تیم هنوز نمی داند این است که آیا این سیاره جو دارد یا خیر.