حالت “Lockdown” اواخر امسال برای سیستم عامل های جدید اپل عرضه می شود

در متن: اپل ماه‌ها است که هشدارهایی را درباره آنچه که جاسوس‌افزار قراردادی تحت حمایت دولتی می‌خواند، به صدا درآورده است. اکنون، این شرکت تأیید می‌کند که به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم‌عامل آینده‌اش حاوی یک ویژگی امنیتی شدید برای مبارزه با این مشکل است. می گوید اکثر کاربران احتمالا هرگز به آن نیاز نخواهند داشت.

حالت قفل کردن ویژگی‌ها را مسدود می‌کند تا امنیت دستگاه‌های اپل را در هنگام درگیر شدن افزایش دهد. برنامه پیام‌ها پیش‌نمایش پیوندها را غیرفعال می‌کند و اکثر پیوست‌های غیر از تصاویر را مسدود می‌کند. مرورگرهای وب ویژگی هایی مانند جاوا اسکریپت به موقع را در همه سایت ها به جز مواردی که کاربران در لیست سفید قرار می دهند، حذف می کنند.

هنگامی که iOS 16، iPad OS 16 و macOS Venture در اواخر امسال عرضه می‌شوند، ویژگی جدیدی به نام حالت قفل را معرفی می‌کنند که به شدت ارتباطات را برای خنثی کردن نرم‌افزارهای جاسوسی محدود می‌کند. اپل گروه هایی مانند NSO و RCS Labs را به توسعه نرم افزارهای جاسوسی مورد استفاده در حملات سایبری هدفمند سیاسی اخیر متهم کرده است.

در ماه نوامبر، اپل علیه NSO و شرکت مادرش شکایت کرد و آن را به توسعه نرم افزارهای جاسوسی متهم کرد که از سوء استفاده های iOS برای هدف قرار دادن آیفون ها به دستور نهادهای دولتی استفاده می کند. یک ماه بعد، نرم افزار جاسوسی Pegasus NSO به آیفون های دیپلمات های آمریکایی در اوگاندا رسید. سپس در ماه ژوئن، گزارش‌هایی از گروه مشابهی به نام آزمایشگاه‌های RCS، که همچنین نرم‌افزارهای جاسوسی را توسعه دادند که دولت‌ها برای هدف قرار دادن دستگاه‌های اندروید و iOS خاص استفاده می‌کردند، توصیف کرد. اپل می گوید که حالت قفل را برای بخش کوچکی از پایگاه کاربری خود طراحی کرده است که ممکن است تحت این نوع نظارت باشد.

بخونید:  Microsoft ends production of the Kinect, but the technology will live on



منبع

شرکت کوپرتینویی جوایز بیشتری را برای یافتن اکسپلویت‌های حالت قفل (Lockdown Mode) با حداکثر 2 میلیون دلار ارائه می‌کند تا محققان امنیتی را ترغیب کند تا سریعاً از هرگونه نقص در سیستم مطلع شوند. علاوه بر این، اپل کمک مالی 10 میلیون دلاری را برای حمایت از گروه هایی که با حملات سایبری هدفمند مبارزه می کنند، آغاز کرده است. هر گونه خسارتی که اپل از شکایت خود علیه گروه NSO دریافت کند به صندوق کمک خواهد کرد.

این ویژگی همچنین تماس‌های FaceTime و سایر درخواست‌های ارتباطی از شماره‌هایی را که کاربر هرگز تماس نگرفته است، مسدود می‌کند. وقتی دستگاه قفل است، اتصالات سیمی کار نمی‌کنند، کاربران نمی‌توانند نمایه‌های پیکربندی را نصب کنند، و نمی‌توانند دستگاهی را در مدیریت دستگاه تلفن همراه ثبت کنند. اپل در نهایت محافظت های دیگری را به حالت قفل اضافه خواهد کرد.