دولت ایالات متحده در حال تقویت ممنوعیت صادرات چین بر روی دستگاه های تولید تراشه است

نامه ها به KLA Corp، Lam Research Corp و Applied Materials Inc ارسال شد و بعداً صحت آنها تأیید شد. وزارت بازرگانی ایالات متحده به این سه شرکت دستور داد تا صادرات ماشین آلات و تجهیزات تراشه سازی مورد نیاز برای ساخت قطعات نیمه هادی با فرآیندهای زیر 14 نانومتری را به چین متوقف کنند. فقط فروشندگانی که مجوز صادرات مناسب را از واشنگتن دریافت کرده اند باید به تجارت با پکن ادامه دهند.

دولت بایدن در حال آماده سازی محدودیت های جدید و شدیدتر علیه صنعت تراشه سازی در چین است. پس از مجموعه ای از نامه های به اصطلاح “آگاه است” که در اوایل سال جاری به چند شرکت آمریکایی ارسال شد، وزارت بازرگانی اکنون قصد دارد این نامه های فردی را به پیامی گسترده تر برای چین تبدیل کند: ما به شما اجازه نخواهیم داد از فناوری برتر رایانه ای خود سوء استفاده کنید. و دانش برای منافع خود

واشنگتن از نامه‌های «آگاه است» استفاده می‌کند تا از فرآیند طولانی‌مدت مقررات‌گذاری اجتناب کند و کنترل‌های جدید را سریع‌تر اعمال کند، اما محدودیت‌ها فقط برای شرکت‌هایی اعمال می‌شود که نامه را دریافت می‌کنند.

در حالی که موضع رسمی دولت هنوز فاش نشده است، یک مقام ارشد اظهار داشت که “به عنوان یک قاعده کلی”، وزارت بازرگانی در نظر دارد “هر گونه محدودیتی را که در نامه های آگاهانه وجود دارد با تغییر مقرراتی تدوین کند.” دولت بایدن قصد دارد چین را در توانایی ساخت فناوری محاسباتی پیشرفته بدون کمک خارجی “خفه کند”، اما این تلاش می تواند بیهوده باشد زیرا به نظر می رسد غول نیمه هادی آسیایی SMIC قبلاً قادر به تولید تراشه هایی با فرآیند تولید 7 نانومتری بوده است.

بخونید:  اورکلاکر رم با آپدیت جدید سیستم عامل AM5 سد 9000 MT/s را می شکند.



منبع

دورنمای محدودیت‌های صادراتی جدید توسط اینتل و سیستم‌های سربراس که هر دو در تولید شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی مشابهی که توسط Nvidia و AMD فروخته می‌شوند، مورد بحث و نظارت فعال قرار می‌گیرند. شرکت های OEM مانند Dell، HPE و Supermicro نیز به قوانین جدید علاقه مند هستند زیرا سرورهای مجهز به پردازنده گرافیکی A100 Ampere انویدیا را می فروشند.

این ممنوعیت جدید می‌تواند به تحریم‌هایی بپیوندد که قبلاً به انویدیا و AMD برای فروش شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا اعمال شده‌اند. حتی بدتر از آن، حداقل از نقطه نظر چین، این نامه ها احتمالاً در قوانین جدید وزارت بازرگانی که قرار است کل صنعت نیمه هادی ایالات متحده را تحت تأثیر قرار دهد، تدوین می شوند.

برش گوشه ها: واشنگتن در حال آماده سازی قوانین جدیدی برای ممنوعیت صادرات دستگاه های پیشرفته ساخت تراشه به چین است، اقدامی که می تواند بسیار دیر باشد زیرا شرکت های تولید کننده آسیایی در حال حاضر به تنهایی مشغول ساخت نیمه هادی های زیر 14 نانومتری هستند.