رئیس TSMC نسبت به “چالش های جدی” برای صنعت نیمه هادی ناشی از تنش های چین هشدار داد.

لیو افزود که دولت چین «هرگز از ترویج صنعت نیمه هادی داخلی خود، از جمله طراحی، ساخت و بسته بندی تراشه، دست برنداشته است».

مدت‌ها این نگرانی وجود داشت که چین در صورت حمله به تایوان، TSMC را تصرف کند، چشم‌اندازی که در اوایل سال جاری توسط یک اقتصاددان برجسته چینی پیشنهاد شد. حتی صحبت از تخریب تأسیسات خود توسط ایالات متحده در چنین رویدادی شد تا آنها را از دست چین دور نگه دارد. اما TSMC می‌گوید که با توجه به اتکای شرکت به سازمان‌ها و منابع خارج از کشور برای عملیات خود، این غیرضروری است.



منبع

به طور خلاصه: TSMC بار دیگر نسبت به مشکلاتی که هم خود و هم صنعت نیمه‌رساناها به‌عنوان کل با آن مواجه هستند، با افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و چین و احتمال افزایش احتمال حمله چین به تایوان، هشدار داد.

علاوه بر تحریم های ایالات متحده، صنعت نیمه هادی چین همچنان از اثرات سیاست های سخت کووید و اقتصاد در حال مبارزه رنج می برد. آگوست بزرگترین کاهش ماهانه تولید مدارهای مجتمع در این کشور آسیایی از زمان شروع رکوردها در سال 1997 است.

آخرین تحریم‌های ایالات متحده، محموله‌های الکترونیکی ساخت آمریکا یا سایر اقلامی را که چین می‌تواند برای ساخت ابزار یا تجهیزات تراشه‌سازی استفاده کند، محدود می‌کند. همچنین از استفاده شرکت‌های غیر چینی در سایر کشورها برای خدمات رسانی به مشتریان چینی، مگر اینکه مجوزی از سوی ایالات متحده اعطا شود، جلوگیری می‌کند.

سخنرانی لیو یک هفته پس از اعطای مجوز یک ساله به TSMC توسط ایالات متحده برای ادامه سفارش تجهیزات ساخت تراشه آمریکایی که به آن امکان توسعه در چین را می دهد، انجام می شود. TSMC قادر خواهد بود تجهیزات را به مرکز تولید نانجینگ خود در این کشور ارسال کند.

بخونید:  نظرسنجی مایکروسافت نشان می‌دهد که Game Pass می‌تواند سطح جدیدی از تبلیغات را دریافت کند

TSMC، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های قراردادی جهان، در میانه نزاع بین ایالات متحده و چین گرفتار شده است که 13 درصد از کل درآمد این شرکت را بین آوریل تا ژوئن به خود اختصاص داده است. این رقم برای کل سال 2020 17 درصد بود، اما تحریم های ایالات متحده علیه شرکت های چینی مانند هواوی و به طور کلی صنعت تراشه این کشور بر میزان درآمدی که TSMC از مشتریان چینی ایجاد می کند تأثیر گذاشته است.

مارک لیو، رئیس TSMC، در سخنرانی در کنوانسیون سالانه انجمن صنعت نیمه هادی تایوان (از طریق رویترز) گفت: “درگیری تجاری ایالات متحده و چین و تشدید تنش های بین تنگه ای چالش های جدی تری را برای همه صنایع از جمله صنعت نیمه هادی ها به همراه داشته است.”