روسیه نمی تواند CPUهای داخلی خود را از سازندگان خارجی تهیه کند

شادایف گفت: «تولیدکنندگان خارجی که پردازنده‌هایی را بر اساس نقشه‌های توسعه‌دهندگان روسی تولید می‌کنند، از انجام سفارشات در سال 2022، از جمله ارسال تراشه‌های قبلاً تولید شده خودداری کردند.

روسیه برای واردات تراشه خود به دنبال بازار خاکستری چین بود، اما حدود 40 درصد از آنها معیوب بودند. گزینه CPUهای Loongson خود چین نیز وجود داشت، اما کشور آسیایی صادرات آنها را ممنوع کرده است زیرا چین آنها را برای مجتمع نظامی-صنعتی خود می خواهد.



منبع

به طور خلاصه: تحریم‌ها علیه روسیه چندین بخش از صنعت، از جمله سازندگان رایانه شخصی را که نمی‌توانند پردازنده‌هایی را که در این کشور طراحی شده و توسط امثال TSMC ساخته شده‌اند، به دست آورند، ضربه می‌زند. این منجر به کاهش زیادی در تعداد رایانه های شخصی و سرورهای ارائه شده مبتنی بر پردازنده های روسی در سال جاری شده است زیرا این کشور فاقد امکانات تولید جایگزین است.

روزنامه تجاری کومرسانت می نویسد که ماکسوت شادایف، رئیس وزارت توسعه دیجیتال روسیه، می گوید که امسال فقط 15000 رایانه شخصی و 8000 سرور مبتنی بر پردازنده های روسی Elbrus و Baikal تولید شده است.

تایوان اجازه صادرات پردازنده‌های مرکزی به روسیه و بلاروس را می‌دهد، اما با برخی احتیاط‌های عمده: آنها نباید عملکردی 5 GFLOPS یا بالاتر داشته باشند. برای مقایسه، Nintendo 3DS دارای حداکثر عملکرد با 4.8 FP32 GFLOPS است. علاوه بر این، تراشه‌های صادر شده نمی‌توانند ALU وسیع‌تر از 32 بیت، بیش از 144 پین، زمان تاخیر انتشار گیت اولیه کمتر از 0.4 نانوثانیه یا اتصال خارجی با سرعت انتقال داده 2.5 مگابایت بر ثانیه یا بیشتر داشته باشند. به علاوه، فرکانس کاری آنها نباید به 25 مگاهرتز یا بالاتر برسد.

بخونید:  DirectX 12 Agility SDK جدید مایکروسافت دری را برای دسترسی مستقیم به CPU VRAM باز می کند

حمله روسیه به اوکراین در فوریه منجر به تحریم این کشور شد و شرکت هایی مانند اینتل و AMD فروش پردازنده های خود را متوقف کردند. تایوان همچنین صادرات تراشه‌های پیشرفته به روسیه را متوقف کرد، به این معنی که شرکت‌های روسی که برای تولید تراشه‌های طراحی داخلی به TSMC و دیگران متکی بودند، دستشان خالی مانده است.

اگر آن دسته از پردازنده‌های روسی، البروس، بایکال که سفارش داده شده و تولید شده‌اند، امسال بسیار بیشتر خواهیم داشت. حقوق معنوی و تمام اسناد روسی است، اما بر اساس استانداردهای توپولوژیکی، چنین امکانات تولیدی در ایران وجود ندارد. شادایف گفت: روسیه و همه اینها از کارخانه های خارجی سفارش داده شده است.