سامسونگ اولین حافظه GDDR7 در صنعت را معرفی کرد، اولین نسل تراشه‌هایی که به سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه می‌رسند.

ممکن است این یک جهش نسلی کوچکتر از جهش بین GDDR5 و GDDR6 به نظر برسد، اما این فقط واقعیت فعلی فناوری DRAM است. سامسونگ تراشه‌های جدید GDDR7 را بر روی گره پردازشی D1z می‌سازد، همان چیزی که برای ساخت تراشه‌های GDDR6 با سرعت 24 گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌شود. جالب اینجاست که از فرآیند 12 نانومتری که شرکت برای ساخت تراشه‌های DDR5 با سرعت 7.2 گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند، قدیمی‌تر است.

رقبای غول فناوری کره ای هنوز به همان سطح پیشرفت در این زمینه دست پیدا نکرده اند. به نظر می رسد SK Hynix بر روی پشته های HBM3E و 12 لایه HBM3 برای پردازنده های گرافیکی AI و HPC متمرکز شده است، به این امید که تبدیل به بزرگترین تامین کننده انویدیا برای راه حل های نسل بعدی شود که مشتریان سازمانی و ایستگاه های کاری را هدف قرار می دهد. Micron نمی تواند صبر کند تا از GDDR6X داغ خود با یک محصول GDDR7 حرکت کند، اما این اتفاق تا سال 2024 رخ نخواهد داد، که هنوز آنقدر زود است که اینتل، انویدیا و AMD برای کارت های گرافیک نسل بعدی در نظر بگیرند.

با ولتاژ اسمی 1.2 ولت، رانندگی با GDDR7 راحت تر از مدل قبلی خود خواهد بود، اما این لزوماً به معنای مصرف انرژی کمتر نخواهد بود. سامسونگ می گوید در مقایسه با GDDR6 24 گیگابیت بر ثانیه، 20 درصد بهبود کلی در بهره وری انرژی وجود دارد و از آنجایی که این رقم معمولاً بر حسب پیکوژول در هر بیت اندازه گیری می شود، به این معنی است که GDDR7 در واقع کمی تشنه انرژی خواهد بود زیرا با سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه کار می کند.

بخونید:  استانداردهای مشخصات LiFi منتشر شد و امکان پذیرش گسترده اینترنت بی سیم مبتنی بر نور را فراهم کرد

تراشه های نسل اول GDDR7 سامسونگ ظاهراً به سرعت انتقال تا 32 گیگابیت بر ثانیه در هر پین خواهند رسید که 33 درصد پهنای باند بیشتری نسبت به تراشه های سطح بالای GDDR6 موجود امروزی دارد. برای دستیابی به این پیشرفت، سامسونگ از سیگنال‌دهی PAM-3 استفاده می‌کند، عمدتاً به این دلیل که میانه خوبی بین NRZ GDDR6 و PAM-4 GDDR6X است. هنوز فضای بیشتری برای اصلاحات وجود دارد که در نهایت می‌تواند پهنای باند هر پین را به 36 گیگابیت بر ثانیه برساند – 50 درصد سریع‌تر از GDDR6.

با قدرت بیشتر، گرمای بیشتر می‌آید و خوشبختانه سامسونگ از ترکیب قالب‌گیری اپوکسی جدید برای GDDR7 استفاده می‌کند که قرار است در انتقال گرما بهتر باشد. این شرکت ادعا می‌کند در مقایسه با GDDR6، 70 درصد کاهش مقاومت حرارتی را نشان می‌دهد، بنابراین اگر مواردی مانند پدهای حرارتی نامناسب و خنک‌کننده‌های ارزان‌طراحی شده را حذف کنیم، نباید هیچ مشکلی برای کنترل گرمای تراشه‌های GDDR7 وجود داشته باشد.



منبع

سامسونگ می گوید توسعه آنچه را که به عنوان اولین DRAM گرافیکی جهان با نرخ دو برابر داده 7 (GDDR7) توصیف می کند، تکمیل کرده است. این بدان معناست که زمان زیادی نمی‌گذرد که احتمالاً در ماه‌های آینده یا اوایل سال آینده با مشتریان برای تأیید نمونه‌گیری می‌شود.

ظرفیت تراشه های جدید GDDR7 سامسونگ با GDDR6 و GDDR6X برابر با 2 گیگابایت (16 گیگابایت) در هر واحد است. این به دلیل مشکلاتی است که در مورد بسته بندی سلول های DRAM بیشتر در همان منطقه وجود دارد، بنابراین سازندگان کارت گرافیک نمی توانند به راحتی طرح های خود را فراتر از محدودیت های VRAM محصولات فعلی خود منتقل کنند. ما می دانیم که سامسونگ علاقه مند است محدودیت ها را با استفاده از فناوری های انباشته مانند 3D X-DRAM Neo Semiconductor افزایش دهد، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم.

بخونید:  Man says bingeing Starfield saved his family from a fire

به طور خلاصه: تراشه های GDDR7 سامسونگ هیچ کاری برای افزایش تراکم حافظه یا کاهش مصرف برق انجام نمی دهند، اما حداقل 33 درصد سریعتر از بهترین تراشه های GDDR6 امروزی خواهند بود. این شرکت کره‌ای می‌گوید به لطف استفاده از مواد بهتر برای بسته‌های GDDR7 BGA، کنترل حرارتی نیز آسان‌تر خواهد بود.