سی پی یو (پردازنده)

در این صورت فقط کافیست آن را تهیه کرده و جایگزین پردازنده خود در کیس مجله خبری mycpu نصب کنید. در کنار این شرکتها، کمپانیهایی نظیر سامسونگ، کوالکام، NVIDIA، IBM، سامسونگ، موتورولا، HP و… شرکت پلازا دیجیتال با تکیهبر سابقه ششساله خود در زمینه عرضه انواع محصولات در حوزه IT نظیر پردازنده، لپتاپ، رایانههای شخصی و… اگر می خواهید با یک CPU قوی تر کامپیوتر خود را قدرتمندتر کنید تا با توان بیشتری بازی ها و برنامه ها را اجرا کند، باید به این نکته توجه داشته باشید که CPU جدید شما باید با قطعات فعلی کامپیوترتان سازگاری داشته باشد؛ در غیر این صورت مجبور به ارتقای دیگر قطعات نظیر مادربرد و رم نیز هستید. ترد یا رشته نیز یکی دیگر از مسائل تأثیرگذاری در خرید پردازنده است. در ارتقای سی پی یو کامپیوتر سازگاری مادربرد با پردازنده جدید حیاتی است. سرعت کلاک (Clock Speed) اصلیترین ملاک برای سنجش قدرت پردازنده است. سرعت کلاک بیشتر به معنی سرعت ریاکشن بالاتر و بازدهی بیشتر پردازنده است. شما باید پردازنده ای که با مادربرد شما سازگار است را انتخاب کنید. سپس باید مطمئن شوید که پردازنده مورد نظر شما با مادربرد کامپیوتر سازگار است.

در صورتی که سی پی یو مورد نظر شما با مادربردتان سازگاری ندارد، می توانید یک مادربرد سازگار با آن را هم تهیه کنید. به عنوان مثال می توانید به وب سایت شرکت GIGABYTE بروید، نوع سوکت مورد استفاده توسط مادربرد خود را انتخاب کنید و در فهرست موجود پردازنده هایی که با مادربرد شما سازگار است را مشاهده کنید. برای اطلاع از قیمت CPU میتوانید در این صفحه به بررسی انواع مدلهای پردازنده مرکزی بپردازید. در غیر این صورت ممکن است سی پی یو توسط کامپیوتر شما شناسایی نشود و هزینه شما به باد خواهد رفت! تمامی پردازندههای شرکت AMD از این قابلیت پشتیبانی میکند و این در حالی است که پردازندههای شرکت اینتل که پسوند K در نام خود دارند از این قابلیت پشتیبانی میکنند. بنابراین باید مطمئن شوید که مادربرد شما می تواند از پردازنده مورد نظرتان پشتیبانی کند. در همان نرم افزار Speccy که اطلاعات مادربرد خود را به دست آوردید، می توانید به صفحه CPU رفته و از بخش Package سوکت مورد استفاده مادربرد برای پردازنده را هم بدست بیاورید. میزان حافظه کچ (Cache) پردازنده نیز از عوامل تأثیرگذار در قدرت پردازنده است.

بخونید:  ثبت نام در صرافی کوکوین آموزش تصویری 0 تا 100 ارزیدو

سی پی یو به انواع تک هستهای، دو هستهای، شش هستهای و هشت هستهای تقسیم میشوند. ترد کردن CPU به معنی تقسیم مجازی هر هسته به هستههای مجازی است. اوور کلاک نیز تکنولوژی است که باعث میشود تا بازدهی پردازنده به صورت مقطعی بالاتر رود. سرعت کلاک به معنی توان سی پی یو برای پردازش تعدادی دستورالعمل خاص در هر ثانیه است و بر اساس گیگاهرتز حساب میشود. آیا به قدرت پردازش بیشتری برای مونتاژ ویدیوها با کامپیوتر خود نیاز دارید؟ اگر از کامپیوتر خود برای انجام کارهای روزمره استفاده میکنید میتوانید انواع مدلهای ۴ یا ۲ هستهای استفاده کنید اما اگر استفاده سنگینتری از کامپیوتر خود دارید بهتر است نسبت به خرید مدلهای قویتر ۶ یا ۸ هستهای اقدام نمایید. با توجه به نوع استفادهای که قرار است از کامپیوتر خود داشته باشید بهتر است به آیتمها بالا توجه کنید. مادربرد قطعه ای است که تمام قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما از جمله پردازنده به آن متصل می شوند.

حافظه کچ را بهطورکلی میتوان بهنوعی نسخه کوچکتر از حافظه رم کامپیوتر دانست و داشتن حافظه کچ بیشتر را میتوان به معنی عملکرد بهتر پردازنده مرکزی دانست. تعداد هستههای بیشتر به معنی قدرت و کارایی بالاتر است پس برای دستیابی به قدرت بیشتر، بهتر است سراغ مدلهای ۴، ۶ و ۸ هستهای بروید. همانطور که از نام سی پی یوهای تک هستهای مشخص است، این دسته از سی پی یوها توانایی کافی برای اجرای همزمان چندین برنامه و عملیات یا همان قابلیت مولتی تسکینگ را ندارند و در نتیجه از قدرت پایینی برخوردارند. برای مثال یک CPU دو هستهای با تکنولوژی ترد همانند یک پردازنده ۴ هستهای عمل میکند و یک پردازنده ۶ هستهای با ۶ رشته را میتوان مشابه یک پردازنده ۱۲ هستهای فرض کرد. از سی پی یو یا پردازنده مرکزی بهعنوان مغز کامپیوتر یاد میشود. شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار رایگان به نام Speccy از مدل مادربرد خود نیز مطلع شوید. در حالی که می توانید پردازنده ها و مادربردهای ویندوزی در یک کیس کامپیوتری را ارتقاء دهید، ارتقا پردازنده یک لپ تاپ غیرممکن است. اگر CPU جدید با مادربرد سازگار نباشد، نمی توانید آن را در کیس خود نصب کنید و در صورت نصب، دستگاه روشن نمی شود.

بخونید:  نصب درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی