شایعه سازی پردازنده: جزئیات جدید نقشه راه اینتل، AMD و کوالکام

ماشین شایعه سازی: سازندگان اصلی پردازنده به طور مداوم در حال توسعه معماری ها و محصولات جدید تراشه هستند. این شایعات همچنان در حال انباشته شدن هستند و یک منبع چینی اخیر طرح های تجاری دقیقی را برای سه تا از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان فاش کرد.

یک سازنده محتوای چینی نقشه راه کاملی را برای پردازنده های آینده اینتل، AMD و کوالکام فاش کرده است. نقشه راه جزئیاتی در مورد معماری های تراشه های آینده که برخی از آنها قبلاً شناخته شده بودند و همچنین اطلاعات اضافی احتمالاً از منابع غیر رسمی اما آگاه ارائه می دهد.

با شروع اینتل، ویدئوی “Golden Pig Upgrade Pack” خطوط و معماری‌های پردازنده‌های اینتل را که برای سال‌های 2024 و 2025 برنامه‌ریزی شده است، نشان می‌دهد. این برنامه‌ها شامل تازه‌سازی Raptor Lake برای پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های کمی سریع‌تر با Meteor Lake است.

سیستم‌های لپ‌تاپ مبتنی بر اینتل همچنین پردازنده‌های به‌روزرسانی‌شده Raptor Lake (Core Gen 13) را دریافت خواهند کرد، اگرچه گنجاندن پردازنده‌های Meteor Lake در لپ‌تاپ‌های بازی ممکن است یک استثنا باشد. در سال 2025، اینتل معماری جدید Arrow Lake را برای جایگزینی مدل های تراشه قابل حمل Raptor Lake-H و HX معرفی خواهد کرد. گزینه به‌روزرسانی‌شده «سری U» برای سیستم‌های پایین‌رده حفظ خواهد شد.

افشاگر چینی همچنین نقشه راه به روز شده ای را برای AMD ارائه کرده است. شرکت لیزا سو در حال حاضر در حال توسعه دو تراشه جدید APU است که به طور غیر رسمی Strix Halo و Strix Point نامیده می شوند. Strix Halo بر اساس ریزمعماری جدید Zen 5 ساخته شده است و دارای هسته های سنتی Zen (“کلاسیک”) در سوکت جدید “FP11” است.

بخونید:  متا در دور دوم کاهش "تجدید ساختار" 13 درصد دیگر از نیروی کار خود را اخراج کرد.

به نظر می رسد Strix Point طراحی پیچیده تری دارد و دو نوع مختلف هسته Zen 5 دارد: “Classic” و “Dense”. پشتیبانی از حافظه های DDR5 و LPDDR5X منحصر به تراشه Halo است، در حالی که Strix Point و Strix Halo از معماری پردازنده گرافیکی RDNA3.5 AMD با 16 واحد محاسبه (نقطه) و 40 واحد CU (Halo) بهره می برند. AMD همچنین گزینه های به روز شده Zen 4 APU (Hawk Point، Phoenix) و تراشه Rembrandt-R مبتنی بر Zen3+ را برای بازار ارزان قیمت ارائه خواهد کرد.

در نهایت، ما اطلاعاتی را در مورد “Hamoa”، اولین SoC موبایل اسنپدراگون X ایجاد شده توسط کوالکام، به روز کردیم. Hamoa دارای 10 یا 12 هسته CPU و پردازنده گرافیکی Adreno 740 با پشتیبانی از یک GPU مجزای اضافی برای پردازش گرافیکی از طریق رابط PCIe Gen4 x8 خواهد بود.

Hamoa SoC همچنین ویژگی‌های ذخیره‌سازی با سرعت بالا (UFS4، PCIe Gen4 x4 NVMe)، پشتیبانی از حافظه LPDDR5X با سرعت تا ۸۵۳۳ MT/s و قابلیت‌های رمزگذاری سریع ویدیو (4K60) را ارائه می‌دهد. به نظر می رسد کوالکام در حال توسعه یک تراشه موبایلی است که می تواند به طور موثر هم در گوشی های هوشمند نسل بعدی و هم در لپ تاپ های ARM کار کند.

اکنون این بر عهده OEM هاست که از فرصت استفاده کنند و دستگاه های محاسباتی بر اساس این فناوری ایجاد کنند.

منبع