طرح صلح ایلان ماسک چین/تایوان مورد تمجید پکن قرار گرفت

تایوان از پیشنهاد ماسک چندان راضی نبود. هسیائو بیخیم، سفیر بالفعل آن در ایالات متحده، گفت که “آزادی و دموکراسی این کشور برای فروش نیست.”

ماسک همچنین در مورد سیستم SpaceX Starlink صحبت کرد. این ماهواره‌ها از زمان آغاز جنگ با روسیه در ماه فوریه در اختیار اوکراین قرار گرفته‌اند – برخی از مقامات دولت پوتین هشدار داده‌اند که می‌توانند به هدف تبدیل شوند – اما به نظر می‌رسد چین که از حمله روسیه به عنوان حمله نامیدن خودداری می‌کند، آن را تایید نمی‌کند.

در ماه آگوست، ماسک فاش کرد که تسلا بیش از 3 میلیون خودرو تولید کرده است که یک میلیون آن از کارخانه شانگهای بوده است. ماه گذشته 83000 دستگاه تسلا در چین فروخته شد که یک رکورد جدید است.

ماسک همچنین راه حل خود را برای این مشکل ارائه کرد: “منطقه اداری ویژه ای را برای تایوان تعیین کنید که به طور معقولی خوشایند باشد.”

رئیس جمهور سابق تایوان، ما یینگ جئو، گفت: “نظر الون ماسک به معنای “یک کشور دو سیستم است. من نمی توانم این را بپذیرم.”

ماسک هفته گذشته نظر خود را در مورد جنگ روسیه و اوکراین هنگامی که یک نظرسنجی را برای سنجش واکنش به طرح صلح خود منتشر کرد، که انتقادهای بین المللی زیادی را به همراه داشت، بیان کرد. پس از تقریباً 3 میلیون رأی، کمتر از 60 درصد از شرکت کنندگان با ایده او مخالفت کردند.





منبع

“هر پیشنهاد پایدار برای آینده ما باید به صورت مسالمت آمیز، عاری از اجبار و با احترام به خواسته های دموکراتیک مردم تایوان تعیین شود.”

در یک مصاحبه گسترده با فایننشال تایمز، از ماسک در مورد چین پرسیده شد، جایی که کارخانه گیگا شانگهای بین 30 تا 50 درصد از خودروهای الکتریکی تسلا را تولید می کند. او معتقد است که درگیری بین این کشور و تایوان، که خودمختار است، اما پکن ادعا می‌کند که بخشی از قلمرو آن است، اجتناب‌ناپذیر است و می‌افزاید که ضربه‌ای 30 درصدی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند و اپل بیش از همه متضرر می‌شود.

این به احتمال زیاد در نهایت نتیجه خواهد بود – فقط یک سوال این است که چند نفر قبل از آن می میرند

— ایلان ماسک (@elonmusk) 3 اکتبر 2022

FT می نویسد که پکن به دنبال تضمین از ماسک بود که استارلینک را در چین نمی فروشد، اگرچه هرگز فاش نکرد که آیا او با این درخواست موافقت کرده است یا خیر. با توجه به اینکه محققان در این کشور در ماه می خواستار توسعه سلاح هایی برای نابودی ماهواره ها شدند، این خیلی تعجب آور نیست.