فراتر از بیت کوین: صندوق بین المللی پول قهرمان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است

جورجیوا گفت که CBDCها می توانند با «دسترسی افراد بیشتری به خدمات مالی»، کاهش هزینه ها و تقویت انعطاف پذیری و کارایی سیستم های پرداخت، به افزایش شمول کمک کنند. رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت، پرداخت‌ها و حواله‌های مرزی «ارزان‌تر و سریع‌تر» می‌شوند، اما تنها در صورتی که CBDCها به‌درستی طراحی شوند تا از خطرات ثبات مالی، مسائل مربوط به حریم خصوصی و چالش‌های قانونی جلوگیری کنند.



منبع

با وجود شکست، پول دیجیتال به این زودی ها از بین نمی رود. صندوق بین المللی پول (IMF)، آژانس مالی بزرگ سازمان ملل متحد که اساسا به عنوان آخرین وام دهنده جهان عمل می کند، به طور جدی در تلاش است تا جایگزین های بیت کوین را به یک ابزار مالی و پولی مناسب تبدیل کند.

تصویر بزرگ: مدت‌ها پیش، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال آینده‌ی پول بودند و فناوری بلاک چین آماده بود تا همه چیز را متحول کند. اکنون، به نظر می رسد که هیچ کس دیگر انقلاب بلاک چین (راه حلی که هنوز در جستجوی یک مشکل است) را به یاد نمی آورد و بیت کوین همچنان یک بازار خاص برای سفته بازان مالی است.

با حمایت یک بانک مرکزی، CBDC احتمالاً نیازی به فناوری مشابه بلاکچین نخواهد داشت. تحلیلگران تخمین می زنند که 114 کشور یا بیش از 95 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی، نوعی از CBDC را در نظر می گیرند و 60 کشور در حال حاضر با پول دیجیتال در مراحل تحقیقاتی، آزمایشی یا حتی راه اندازی کار می کنند.

بخونید:  Modder GeForce RTX 3070 را با 16 گیگابایت VRAM می‌سازد که هرگز وجود نداشت.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، اخیراً در جریان کنفرانسی با حضور بانک های مرکزی آفریقا در رباط، مراکش، درباره CBDC ها صحبت کرد. جورجیوا گفت که CBDCها “نباید پیشنهادهای ملی پراکنده باشند”، زیرا قابلیت همکاری پیش نیازی برای این سکه های دیجیتال جدید برای ارائه کارمزد تراکنش های کارآمدتر و “عادلانه تر” است.

در حالی که ارزهای دیجیتال امروزی مبتنی بر پلتفرم های دفتر کل توزیع شده مانند بلاک چین بدنام هستند، ارزهای دیجیتالی که صندوق بین المللی پول در مورد آنها فکر می کند به عنوان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) طبقه بندی می شوند. CBDC یک “سکه دیجیتال” است که توسط یک بانک مرکزی صادر می شود و توسط دارایی های واقعی پشتیبانی می شود، بنابراین آنها باید فقط به عنوان جایگزین الکترونیکی برای دلار، یورو و سایر سکه های اصلی در هنگام سرمایه گذاری مالی کار کنند.

مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت که آژانس سازمان ملل در حال حاضر بر روی یک پلتفرم جهانی CBDC کار می‌کند، یک موسسه مالی جدید که از نظر تئوری باید یک چارچوب نظارتی مشترک برای پول دیجیتال ارائه دهد تا تضمین کند که همه این سکه‌های جدید قادر به کار و تعامل با یکدیگر خواهند بود. جورجیوا گفت که یک پلتفرم مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا عدم توافق بر سر یک ابزار قابل همکاری، یک «خلاء» ایجاد می‌کند که توسط ارزهای دیجیتال پرخطر مانند بیت‌کوین پر می‌شود.