مایکروسافت از Rust برای افزایش امنیت و عملکرد ویندوز استفاده می کند

جدای از عملکرد آن، یکی از جذابیت های اصلی Rust این واقعیت است که این زبان از همان ابتدا به گونه ای طراحی شده بود که ایمنی حافظه را تامین کند، در نتیجه بسیاری از باگ ها و آسیب پذیری های احتمالی را در زمان کامپایل حذف می کند. قابل ذکر است که اشکالات ایمنی حافظه 70 درصد از آسیب پذیری های امنیتی فهرست شده در CVE را تشکیل می دهند که از سال 2006 در ویندوز رفع شده اند.

همچنین بخوانید: چگونه یک آسانسور خراب منجر به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی امروزی شد

به گفته دیوید “دویزل” وستون، معاون OS Security و Enterprise در مایکروسافت، برخی از کدهای Rust قبلاً در هسته ویندوز پیاده سازی شده است. وستون در سخنرانی در BlueHat IL 2023 در تل آویو، اسرائیل، ماه گذشته اشاره کرد که ویندوز 11 می تواند در Rust بوت شود، حتی اگر پورت کد در حال حاضر غیرفعال است و در پشت یک پرچم ویژگی پنهان شده است.

مایکروسافت در سال 2020 شروع به بازنویسی بخش‌هایی از ویندوز در Rust کرد و با DirectWrite API (بخشی از چارچوب DirectX) شروع کرد که وظیفه مدیریت رندر متن با کیفیت بالا، فونت‌های طرح مستقل از وضوح، پشتیبانی کامل از متن و طرح‌بندی یونیکد و موارد دیگر را بر عهده دارد. . DWriteCore، اجرای Windows App SDK API DirectWrite، اکنون تقریباً شامل 152000 خط کد Rust و حدود 96000 خط کد ++C است. علاوه بر افزایش امنیت، این ترکیب کد جدید ظاهراً بهبود عملکرد قابل توجهی (5-15٪) را در عملیات فونت به ارمغان آورده است.

بخونید:  Shady dirt-cheap $3 SATA SSD benchmarks prove its worth exactly $2.99

مایکروسافت تنها شرکت بزرگ فناوری نیست که علاقه مند به استفاده از Rust برای محصولات نرم افزاری اصلی خود است. زبان برنامه نویسی ایمن برای حافظه در حال حاضر توسط آمازون، فیس بوک، گوگل و دیگران استفاده می شود. Rust نیز بخشی از هسته لینوکس شده است. توسعه دهندگان متن باز تاکید می کنند که تعهد مایکروسافت به Rust خبر بسیار خوبی برای آینده این زبان خواهد بود.



منبع

اگرچه Rust هنوز یک زبان برنامه نویسی نسبتاً جدید است، مایکروسافت قبلاً این فناوری را به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین ارتقاء برای برنامه نویسی هسته ویندوز پذیرفته است. مهندسان نرم افزار ردموند با پشتکار در حال بازنویسی بخش های حیاتی سیستم عامل در Rust بوده اند و پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد و امنیت کدهای زیرین ایجاد کرده اند.

ویندوز 10 و 11 به زبان‌های C، C++، C# و اسمبلی نوشته شده‌اند، با میلیون‌ها خط کد که احتمالاً هرگز تحت بازنگری کامل و مبتنی بر Rust قرار نخواهند گرفت. با این حال، رابط اصلی دستگاه گرافیکی ویندوز (Win32 GDI) با 36000 خط کد قبلاً تبدیل شده به Rust منتقل می شود. وستون فاش کرد: “در واقع یک SysCall در هسته ویندوز وجود دارد که در Rust پیاده سازی شده است.”

در متن: از لحاظ تاریخی، اکثریت قریب به اتفاق مسائل امنیتی که در پلتفرم ویندوز با آن مواجه می‌شوند، باگ‌های مربوط به حافظه بوده‌اند. Rust می تواند راه حل بسیار موثری برای این مشکل دیرینه ارائه دهد و برنامه نویسان ویندوز به خوبی از پتانسیل آن آگاه هستند.

بخونید:  رشد مشترکین Spotify با نزدیک شدن به افزایش قیمت در سال 2023 ادامه دارد

Rust یک زبان برنامه نویسی سریع و کارآمد در حافظه است که توسط Graydon Hoare در حین کار در موزیلا، اولین شرکتی که به طور رسمی از آن برای موتور مرورگر آزمایشی خود، Servo حمایت مالی و استفاده کرد، ایجاد شد. Rust به عنوان یک زبان کامپایل شده معمولی، عملکرد بومی را برای انواع مختلف برنامه‌ها، از جمله نرم‌افزارهای رایانه‌ای، دستگاه‌های کم‌منبع، و دستگاه‌های تعبیه‌شده ارائه می‌کند.