مایکروسافت باگ رمزگذاری ویندوز 11 را که می‌تواند منجر به خراب شدن داده‌ها شود، برطرف می‌کند

این شرکت ابتدا در نسخه پیش نمایش 24 می و به روز رسانی امنیتی 14 ژوئن به مشکل خرابی داده ها پرداخت. با این حال، این وصله ها جریمه عملکردی هنگفتی را برای عملیات مبتنی بر AES معرفی کردند که برخی از عملکردها طبق گزارش ها دو برابر بیشتر طول می کشند. در آزمایش مایکروسافت، کاهش سرعت در Bitlocker و پروتکل امنیت لایه حمل و نقل (TLS) رخ داد که بر روی توان عملیاتی دیسک نیز تأثیر گذاشت، به ویژه برای مشتریان سازمانی.

مایکروسافت ادعا می کند که مشکل از مسیرهای کد جدیدی است که به SymCrypt (کتابخانه عملکرد رمزنگاری اصلی ویندوز) اضافه شده است که از دستورالعمل های VAES استفاده می کند. به طور خاص، ماشین‌های آسیب‌دیده از حالت دفترچه کد بهینه‌شده مبتنی بر AES XEX با سرقت متن رمزنگاری شده (AES-XTS) یا از AES با حالت Galois/Counter (GCM) (AES-GCM) استفاده می‌کنند.

مایکروسافت به وجود یک باگ شدید در ویندوز 11 و ویندوز سرور 2022 اذعان کرده است که منجر به آسیب رساندن به داده‌ها برای دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌هایی می‌شود که از جدیدترین مجموعه دستورالعمل‌های Vector Advanced Encryption Standard (VAES) پشتیبانی می‌کنند.

خوشبختانه، جدیدترین به‌روزرسانی‌های مایکروسافت این رگرسیون‌های عملکرد را برطرف می‌کنند. کاربران می توانند وصله های جدید را به طور خودکار از طریق Windows Update دریافت کنند یا آنها را مستقیماً از کاتالوگ به روز رسانی مایکروسافت دانلود کنند.

فقط نسل‌های جدیدتر CPU از دستورالعمل‌های VAES پشتیبانی می‌کنند، از جمله Ice Lake، Tiger Lake، Rocket Lake، و Zen 4 آینده AMD. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی در پردازنده‌های Alder Lake در مادربردهای خاص فعال کنید، اگرچه اینتل به طور فیزیکی AVX-512 را به طور کامل ترکیب کرده است. ویرایش های جدیدتر CPU

بخونید:  Linus Tech Tips returns with commitment to error checks, transparency, and employee well-being

ویندوز 11 قبلاً مشکل دیگری داشت که منجر به کاهش عملکرد SSD شد. اولین وصله مایکروسافت فقط این مشکل را برای برخی از افراد برطرف کرد و چندین ماه طول کشید تا این شرکت به‌روزرسانی را منتشر کند که عملکرد دیسک را برای همه به سطح عادی بازگرداند. برخی از رایانه های شخصی ویندوز 11 همچنین دارای امنیت مبتنی بر مجازی سازی (VBS) هستند که به طور پیش فرض فعال شده است، که در برخی سناریوها، به ویژه در بازی، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد دارد.



منبع

چرا مهم است: به گفته مایکروسافت، یک اشکال رمزگذاری در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز 11 و ویندوز سرور 2022 می‌تواند منجر به خراب شدن داده‌ها در سیستم‌های دارای پردازنده‌های Ice Lake، Tiger Lake یا Rocket Lake شود. این شرکت چند ماه پیش این مشکل را از طریق وصله‌ای که جریمه‌های عملکردی را معرفی می‌کرد، برطرف کرد و جدیدترین به‌روزرسانی‌ها سرعت رمزگذاری را به حالت عادی برگرداند.