مایکروسافت می خواهد تا پنج سال دیگر از انرژی همجوشی برق بگیرد

مایکروسافت و هلیون به یک توافقنامه برجسته مربوط به همجوشی هسته‌ای منعقد کرده‌اند، منبعی از انرژی پاک و از لحاظ نظری نامحدود که هلیون شرط‌بندی کرده است تا سال 2028 از نظر تجاری قابل دوام باشد. استارت‌آپ واشنگتن اساساً در حال برنامه‌ریزی برای اتصال فناوری نوآورانه (و بالقوه انقلابی) خود است. شبکه برق در عرض 5 سال، دستیابی به چیزی که جامعه علمی بین‌المللی، دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در سراسر جهان تقریباً یک قرن در پی آن هستند.

یک سیب زمینی داغ: بیل گیتس یکی از طرفداران طولانی مدت تأمین مالی سرمایه گذاری های نوآورانه انرژی هسته ای است، اما مایکروسافت اکنون بسیار فراتر از این رویکرد مخاطره آمیز مالی است. Helion Energy، یک استارت‌آپ مستقر در واشنگتن، به ردموند تضمین می‌کند که می‌تواند پنج سال بعد از همجوشی هسته‌ای برق تولید کند.

این شرکت در حال توسعه ماشین جدیدی است که از روشی کاملا متفاوت برای تولید انرژی استفاده می کند. این دستگاه 40 فوتی یک «شتاب‌دهنده پلاسما» است که قادر است اتم‌های دوتریوم (ایزوتوپ هیدروژن) و هلیوم 3 را تا 100 میلیون درجه سانتی‌گراد گرم کند و یک شار پلاسما ایجاد کند که سپس توسط نیرومندی به مرکز دستگاه شلیک می‌شود. میدان های مغناطیسی ضربانی هنگامی که همجوشی اتفاق می افتد، دستگاه گرما را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که در نهایت به شبکه ارسال می شود.

روش‌های سنتی (و پیشرفته‌ترین) برای تلاش و تکرار فرآیند همجوشی در یک واکنش محدود شامل یک سیستم لیزری قدرتمند “تیراندازی” به یک هدف کوچک از سوخت همجوشی یا یک میدان مغناطیسی طراحی‌شده برای فشرده‌سازی انرژی پلاسمای فوق‌گرم شده در ماشینی است که به عنوان شناخته می‌شود. توکامک وزارت انرژی ایالات متحده اخیراً اعلام کرد که با احتراق همجوشی به پیشرفت علمی بی‌سابقه‌ای دست یافته است، اما هیچ‌کس نتوانسته است به آنچه که Helion اکنون شرط می‌بندد که می‌تواند در یک بازه زمانی پنج ساله انجام دهد، دست یابد یا حتی وعده دهد.

بخونید:  Microsoft Edge Copilot ChatGPT را مستقیماً در مرورگر شما قرار می دهد

Helion می‌گوید که سیستم آن می‌تواند تمام انرژی موجود در دستگاه را برای تغذیه جرقه‌زنی همجوشی «بازیابی الکتریکی» کند و خود سیستم در آینده «به‌سرعت» کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌شود. این شرکت همچنین بیان می‌کند که دریافت دوتریوم کافی و سوخت کمیاب ایزوتوپ هلیوم 3 مشکلی نیست، زیرا یک فرآیند ثبت اختراع برای ساخت اتم‌های هلیوم 3 بیشتر با همجوشی اتم‌های دوتریوم با یکدیگر در شتاب‌دهنده پلاسما وجود دارد.

همجوشی هسته ای به طور جهانی به عنوان جام مقدس انرژی در نظر گرفته می شود، زیرا دانشمندان اساساً در تلاش هستند تا آنچه را که در مرکز هر ستاره در جهان اتفاق می افتد به شیوه ای کنترل شده تکرار کنند. هنگامی که دو هسته هیدروژن توسط فشار زیاد و نیروی گرانش به یکدیگر رانده می شوند، با هم ترکیب می شوند و یک هسته هلیوم جدید تولید می کنند. طبق قانون هم ارزی جرم-انرژی، بخش عمده ای از ماده در واکنش همجوشی به مقدار عظیمی از انرژی الکترومغناطیسی تبدیل می شود که هر روز می توانیم از آسمان مشاهده کنیم.

بیانیه ای از دیوید کرتلی، بنیانگذار و مدیر عامل هلیون، نشان می دهد که چگونه این سرمایه گذاری هیچ ارتباطی با داستان های علمی تخیلی یا یک کلاهبرداری تجاری احتمالی ندارد: این شرکت یک “قرارداد الزام آور” با مایکروسافت امضا کرد، به این معنی که هلیون متعهد است که “قادر به ساختن” باشد. سیستم کار کند و انرژی را به ردموند بفروشد تا از پرداخت جریمه های مالی سخت جلوگیری کند.

دانشمندان و کارشناسان گیج شده‌اند، اما در حالی که منتظر جزئیات فنی در مورد این شگفتی جدید انرژی همجوشی هستند، به هلیون اعتبار می‌دهند. یکی از بنیانگذاران هلیون، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI است. مایکروسافت سرمایه‌گذاری هنگفتی را در OpenAI انجام داد تا هوش مصنوعی ChatGPT را در کل مجموعه محصولات خود تقویت کند، بنابراین آلتمن می‌تواند یکی از حامیان اصلی توافق 2018 باشد.

بخونید:  یک باگ Overwatch 2 باعث خاموش شدن کامپیوتر، BSOD و یخ زدن می شود



منبع