مردی از ماساچوست در حال بارگذاری 2200 رایانه قدیمی Z80 در eBay است.

هجوم این دستگاه های محاسباتی دایناسورها از یک مرد در ماساچوست است. جیمز پلگرینی، طراح کامپیوتر بازنشسته، در 20 سال گذشته 2200 کامپیوتر NABU در انبار خود داشته است. او ابتدا آنها را در دهه 1990 برای پردازنده های Z80 خریداری کرد. شاید به یاد داشته باشید که Zilog Z80 در سیستم‌های مختلف رایانه‌های شخصی اولیه از جمله Osborne I، Sinclair ZX80 و TRS-80 استفاده می‌شد. در Commodore 128 به‌عنوان پردازنده دوم، اما به ندرت مورد استفاده قرار می‌گرفت. ماشین‌های آرکید اولیه مانند Pac-Man و کنسول‌های خانگی مانند ColecoVision نیز از تراشه‌های 8 بیتی استفاده می‌کردند.

او همچنان فهرست‌های eBay را به صورت دسته‌ای اضافه می‌کند، زیرا مردم آن‌ها را می‌ربایند. پلگرینی به مادربرد گفت که در هفت ماه گذشته حدود 560 دستگاه NABU یا کمی بیش از یک چهارم عرضه خود را فروخته است. برای دریافت ایده از تعداد آنها، این گزیده از مجله ای را که او هنگام فروش رایانه های شخصی باستانی نگه داشته است، بررسی کنید.

“من از استیج بالا می رفتم و به در زیر شیروانی می رفتم و 4 پشته از 5 کامپیوتر را جمع می کردم. من پایین می رفتم و سیندی 5 جعبه می فرستاد. او یک کامپیوتر را برمی داشت و می گذاشت که از تخته ها پایین بیاید. بعد از اینکه 5 کامپیوتر را پایین آورد. آنها را می گرفتم و داخل کامیون می گذاشتم. این کار را حدود 70 بار تکرار می کردیم و کامیون پر می شد. باز هم از نظر جسمی خوب بودم، فقط درد داشتم و خسته بودم.”

این بدان معناست که یک کامیون 350 کامپیوتر را در خود جای می دهد، بنابراین او فقط تا حدی در حال فروش بار دوم خود است و حدود 5 کامپیوتر دیگر باقی مانده است. در مجموع، 2200 کامپیوتر با وزن “تقریبا 11 وسیله نقلیه سایز کامل!” پلگرینی گفت که زمانی که تمام سهام خود را بفروشد، ممکن است شروع به توسعه نرم افزار برای سیستم های پیری کند، زیرا می بیند که چگونه یک صنعت کلبه جدید برای ماشین ها ایجاد کرده است.

بخونید:  تقریبا نیمی از گوشی های هوشمند بازسازی شده فروخته شده در سال گذشته، آیفون های اپل بودند

پلگرینی قصد داشت از این تراشه ها برای ایجاد یک سیستم تبادل تلفنی استفاده کند، اما این پروژه در نهایت بسیار بلندپروازانه بود. ماشین‌ها به مدت 20 سال در انبار او قرار گرفتند تا اینکه ساختمان برای نگهداری وسایل الکترونیکی بسیار قدیمی شد. پلگرینی که مطمئن نبود با کامپیوترها چه کار دیگری انجام دهد، شروع به فروش آنها در Craigslist به قیمت 20 دلار کرد، اما علاقه آنقدر زیاد بود که او به eBay روی آورد و قیمت را به 60 دلار رساند.

یادت باشه زمانیکه… این احتمال وجود دارد که حتی اگر شما هم مانند من از محاسبات قدیمی باشید، هرگز نام دسترسی طبیعی به ابزارهای دو جهته (شبکه NABU) را نشنیده اید که در غیر این صورت به NABU کوتاه شده است. این یک شرکت کامپیوتری کانادایی بود که قدمت آن به سال 1982 بازمی‌گردد و در سال 1985 ورشکست شد. تا همین اواخر، تقریباً همه آن را فراموش کرده بودند. با این حال، به لطف صدها دستگاه 40 ساله ای که eBay را فراگرفته اند، در حال حاضر تجدید حیات رایانه های شخصی این شرکت منحل شده، جامعه محاسبات یکپارچهسازی با سیستمعامل را فرا گرفته است.

این سیستم‌های قدیمی و شرکتی که پشت آن‌ها قرار دارد، تاریخچه‌ای جذاب دارند که نمی‌توان در یک مقاله استاندارد به آن پرداخت. اگر به این موضوع علاقه دارید که چگونه ماشین‌ها به عنوان یک اینترنت اختصاصی حتی قبل از ظهور وب جهانی در نظر گرفته شده‌اند، مادربرد یک نوشتن کامل انجام داده است که ارزش خواندن را دارد.

بخونید:  قیمت SSD امسال تا 30 درصد کاهش یافته است، اما ممکن است حتی پایین‌تر هم برود

به‌طور شگفت‌انگیزی، علاقه‌مندان شروع به گرفتن آن‌ها کردند تا حدی که eBay به‌طور موقت حساب پلگرینی را به حالت تعلیق درآورد تا تأیید کند که او مالک تمام این رایانه‌هایی است که در بازار هجوم آورده بودند. او نه تنها مالک آن بود، بلکه دستگاه ها عملاً کاملاً نو و در بسته بندی اصلی بودند. پلگرینی برای اطمینان از بوت شدن آنها را جعبه گشایی کرد، اما به غیر از این، کامپیوترها مستقیماً از کارخانه بودند. او از آن زمان به دلیل تقاضای بالا قیمت را به 100 دلار افزایش داده است.

اعتبار تصویر: جیمز پلگرینی



منبع