معافیت تعرفه GPU در 31 دسامبر منقضی می شود و احتمالاً قیمت کارت گرافیک را افزایش می دهد

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با اعلام دوباره مرگ قانون مور، از قیمت‌های RTX 4000 دفاع کرد. صرف نظر از وضعیت قانون، روندهای اخیر سخت افزار مصرف کننده نشان دهنده کاهش معمول هزینه هر ترانزیستور نیست. این هزینه‌های بالاتر عمدتاً از فرآیند گران‌قیمت 4 نانومتری TSMC ناشی می‌شود.

اگر دفتر نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) استثنائاتی را که در پایان سال جاری منقضی می‌شوند، بازنگرداند، کارت‌های گرافیک و سایر دستگاه‌ها ممکن است با تعرفه واردات ۲۵ درصدی از اول ژانویه ۲۰۲۳ مواجه شوند. USTR تاکنون تصمیم خود را در مورد این موضوع نشان نداده است.

این موضوع از زمانی آغاز شد که دولت ترامپ بر کالاهای ساخت چین تعرفه وضع کرد. در ماه مارس، USTR معافیت‌ها را برای صدها محصول، از جمله بردهای مدار چاپی (PCB) بازگرداند، تعریفی که دستگاه‌هایی مانند مادربردها و پردازنده‌های گرافیکی تحت آن قرار می‌گیرند. این تصمیم به دنبال اصرار سازندگانی مانند انویدیا، زوتک و اچ‌پی بود که به عدم تولید GPU غیر چینی اشاره کردند.

اثر معافیت از تعرفه GPU با تورم شدید قیمت ناشی از استخراج کریپتو و شوک های زنجیره تامین کمرنگ شد. این قیمت‌ها تنها در چند هفته گذشته پس از سقوط کریپتو به حالت عادی بازگشتند و تغییر اتریوم به اثبات سهام عملاً به استخراج ارز دیجیتال پایان داد.

منابع اخیراً به کایل بنت کهنه کار صنعت گفتند که تعرفه ها در ژانویه بازخواهند گشت و نشان می دهد که USTR ممکن است معافیت ها را بازگرداند. بازگشت به اعمال این تعرفه ها می تواند افزایش قیمت قابل توجهی را بدتر کند.

بخونید:  جنسیس مینی 2 سگا با 60 بازی کامل عرضه خواهد شد.

تجزیه و تحلیل اخیر از 3DCenter نشان می دهد که، در حالی که پرچمدار 1600 دلاری RTX 4090 نسبت به همتای آمپر خود، 3090، بهبودی در قیمت/عملکرد دارد، 4080 معامله بدتری نسبت به 3080 است. اگرچه ما ایده خوبی از مشخصات 4070 Ti داریم. تا زمانی که MSRP آن را نبینیم نمی توانیم درباره آن قضاوت کنیم.

چرا مهم است: پس از شرایط بی‌سابقه بازار در سال‌های 2021 و 2022، به نظر می‌رسید قیمت کارت‌های گرافیک اخیراً به زمین کاهش یافته است. با این حال، معافیت‌های تعرفه‌ای که اوایل سال جاری وضع شده بودند، در پایان ماه منقضی می‌شوند، به این معنی که سال 2023 می‌تواند افزایش قیمت‌ها را با آخرین GPUهای معرفی شده تشدید کند.

تعرفه‌های جدید احتمالاً بازار را به قیمت‌های دوران کریپتو باز نمی‌گرداند، اما تورم مداوم را کاهش نمی‌دهد. ترفندهای فروشنده مانند انتقال پایان فرآیند تولید به خارج از چین نیز کمکی نمی کند زیرا معافیت های منقضی شامل PCB های ناتمام می شود.





منبع