مقامات ضد انحصار اتحادیه اروپا آماده ضربه زدن به تجارت تبلیغاتی گوگل هستند

چیزی که باید منتظرش بود: اختلافات بین مقامات رقابت اروپا و گوگل در حال نزدیک شدن به پایان است و به نظر می رسد بروکسل در حال آماده سازی یک شکایت رسمی ضد تراست علیه شرکت آمریکایی است. امپراتوری تبلیغات آنلاین گوگل ممکن است با جریمه ای هنگفت متزلزل شود یا حتی مجبور شود راه های ضدرقابتی خود را تغییر دهد.

به گفته افرادی که با این موضوع آشنا هستند، اتحادیه اروپا می تواند شکایت رسمی ضد انحصار خود علیه گوگل را در روزهای آینده اعلام کند. یک شکایت رسمی به تحقیقات طولانی کمیسیون اروپا (که بخشی از شاخه اجرایی اتحادیه اروپا است) در مورد اقدامات ضد رقابتی Mountain View در بازار تبلیغات آنلاین پایان می دهد.

مشارکت گوگل با متا/فیسبوک در برنامه مناقصه باز در ابتدا بخشی از تحقیقات اتحادیه اروپا بود، اما در سال 2022 کنار گذاشته شد. شواهد جدیدی که توسط مقامات رقابت پرتغال ارائه شد، بعداً به تحقیقات اروپایی اضافه شد. امپراتوری تبلیغاتی Mountain View نیز بخشی از دعاوی قضایی در بریتانیا و ایالات متحده است.

یک شکایت رسمی از سوی اتحادیه اروپا می‌تواند به تجارت اصلی گوگل لطمه بزند، زیرا جریمه‌های نقض ضدانحصار می‌تواند به 10 درصد از فروش کلی یک شرکت برسد. جریمه های پولی اعمال شده توسط بروکسل تاکنون بیش از 8 میلیارد یورو (یا 8.6 میلیارد دلار) برای گوگل هزینه داشته است.

مقامات بروکسل در سال 2021 شروع به بررسی شیوه های تبلیغاتی گوگل کردند و سعی کردند بفهمند آیا این شرکت مانع از دسترسی شرکت های رقیب به داده های کاربران برای تبلیغات آنلاین شده است یا خیر. سرویس تبلیغاتی گوگل (Google Ads) مدت‌هاست که پلتفرم اصلی برای تبلیغات هدفمند آنلاین، فروش فضای تبلیغاتی و ایجاد زمینه مشترک برای تبلیغ‌کنندگان و ناشران بوده است.

بخونید:  مایکروسافت و شراکت Epic شاهد استفاده از GPT-4 OpenAI برای کشف گرایش‌ها در پرونده‌های پزشکی خواهند بود

کمیسیون اروپا همچنین می‌تواند گوگل را مجبور کند تا شیوه‌های تجاری و ساختار شرکت خود را تغییر دهد، که می‌تواند حتی بیشتر از یک جریمه مالی برای گاو نقدی انحصاری آلفابت آسیب‌رسان باشد. همه چیز احتمالاً به زودی، شاید تا فردا مشخص خواهد شد.



منبع

تبلیغات عامل اصلی درآمد گوگل است. تنها در سال 2022، تبلیغات آنلاین 80 درصد از کل درآمد آلفابت را به خود اختصاص داده است که بالغ بر 225 میلیارد دلار است. در سال 2020، درآمد تبلیغاتی 168.6 میلیارد دلار بود. اما موفق‌ترین کسب‌وکار گوگل – و اساساً تنها سودآور – می‌تواند مانع رقابت شود و اتحادیه اروپا در نهایت آماده است تا شرکت Mountain View را پاسخگو کند.