نسخه جدید LibreOffice با پرداخت هزینه در Mac App Store منتشر شد

TDF گفت که اثرات “مثبت” این استراتژی جدید برای مدتی قابل مشاهده نخواهد بود، اما نسخه پولی LibreOffice برای کاربران اپ استور تنها آغاز یک سفر در این مسیر است. علاوه بر این، نسخه App Store مجموعه بهره‌وری شامل زمان اجرا جاوا نخواهد بود زیرا وابستگی‌های خارجی توسط اپل مجاز نیستند. LibreOffice پولی بر اساس همان کد منبع نسخه استاندارد است که به عنوان بسته ویندوز، لینوکس یا macOS (Apple Silicon یا Intel) در دسترس خواهد بود. این نسخه ای است که همه کاربران – حتی کاربران مک – احتمالاً باید دریافت کنند.



منبع

در اعلام انتشار LibreOffice در فروشگاه App Mac، مدیر بازاریابی LibreOffice، Italo Vignoli، گفت که TDF می‌خواهد «از کاربران نهایی که می‌خواهند تمام نرم‌افزار دسکتاپ خود را از کانال فروش اختصاصی اپل دریافت کنند، پشتیبانی کند.» نسخه قبلی اپ استور LibreOffice توسط Collabora مدیریت می شد، در حالی که LibreOffice اکنون برای پشتیبانی مستقیم از توسعه پروژه، “هزینه راحتی” 8.99 یورو دریافت می کند.

برش گوشه ها: بنیاد LibreOffice نسخه پولی مجموعه بهره وری همنام را به کاربران اپل ارائه می دهد. این پول برای تامین مالی توسعه پروژه، یا بهتر است بگوییم برای “آموزش” سازمان ها در مورد ارزش افزوده خدمات حرفه ای و کانال های توزیع رسمی مصرف شود. یا اینطور می گویند.

به گفته ویگنولی، نسخه جدید پولی تحولی نسبت به وضعیت قبلی است و منعکس کننده استراتژی بازاریابی جدید TDF است: بنیاد مانند همیشه بر انتشار نسخه توسعه یافته توسط جامعه LibreOffice متمرکز است، در حالی که “شرکت های اکوسیستم بر روی ارزش افزوده متمرکز هستند. نسخه با پشتیبانی طولانی مدت که برای شرکت ها هدف گذاری شده است.” ویگنولی افزود: سازمان‌ها باید برای حمایت از پروژه FOSS با انتخاب نسخه LibreOffice بهینه‌سازی شده برای استقرار در تولید آموزش ببینند، ویگنولی افزود.

بخونید:  HBM4 could finally double memory bandwidth to 2,048-bit
شاید بخش گمشده در ادامه این استدلال این باشد که اپل یک مجموعه آفیس رایگان با macOS ارائه می‌کند، مجموعه iWork برای بهره‌وری اولیه بسیار مناسب است و همچنین جایگزین‌های MS Office به نام‌های Pages، Numbers و Keynote را ارائه می‌دهد.

اندکی پس از انتشار LibreOffice 7.4.1 Community Edition، The Document Foundation توزیع پولی جدیدی از مجموعه آفیس را در فروشگاه App Mac آغاز کرده است. LibreOffice همچنان رایگان است، اما کاربران اپل برای دریافت نرم‌افزار خود از کانال‌های رسمی اپل، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند، در حالی که از دانلود وابستگی‌های مهمی که در نسخه انجمن فوق‌الذکر موجود است صرفنظر می‌کنند.

The Document Foundation سازمانی غیرانتفاعی است که LibreOffice، مجموعه بهره‌وری منبع باز را که به عنوان یک انشعاب OpenOffice آغاز شد، تبلیغ و مدیریت می‌کند. این مجموعه شامل یک واژه‌پرداز (Writer)، یک برنامه صفحه‌گسترده (Calc)، یک برنامه ارائه (Impress) و ابزارهای دیگری است که به‌منظور جایگزینی FOSS برای مجموعه‌های اداری تجاری طراحی شده‌اند، اما قبل از هر چیز مایکروسافت آفیس همه‌جا حاضر است.