نمونه اولیه کامپیوتر Apple-1 مورد استفاده استیو جابز به قیمت 700000 دلار به حراج گذاشته شد.

یک کلکسیونر ناشناس در منطقه خلیج سانفرانسیسکو تنها نمونه اولیه شناخته شده Apple-1 موجود را به قیمت 677196 دلار در یک حراجی خرید. در حالی که قبلاً دیده‌ایم که رایانه‌های Apple-1 با مقادیر مشابه در مزایده‌ها به فروش می‌رسند، این رایانه به‌ویژه منحصربه‌فرد است زیرا نمونه اولیه استیو جابز، یکی از بنیان‌گذاران اپل است که به عنوان نسخه نمایشی استفاده می‌کرد.

به گفته RR Auction، نمونه اولیه چند سال در گاراژ خانه دوران کودکی جاب (جایی که او و وزنیاک اپل را تأسیس کردند) نشسته بود تا اینکه حدود 30 سال پیش آن را به یک فرد ناشناس داد. متأسفانه سمت راست حاوی خازن های Sprague Atom در نقطه ای شکست و گم شد.

در متن: در سال 1976، استیو جابز از این نمونه اولیه برای نمایش کامپیوتر Apple-1 به پل ترل، صاحب یکی از اولین فروشگاه های کامپیوتر در جهان استفاده کرد. ترل بعداً سفارش خرید پنجاه دستگاه Apple-1 را داد. اگر نمونه اولیه در شرایط بهتری بود، می توانست رکورد جدیدی را برای رایانه Apple-1 که در حال حاضر 905000 دلار است، ثبت کند.

Apple-1 در سال 1976 عرضه شد و اولین محصول اپل بود. این دستگاه دارای یک CPU MOS 6502 با فرکانس 1 مگاهرتز، 4 کیلوبایت رم و یک کارت رابط کاست اختیاری بود که به کاربران اجازه می داد برنامه ها را روی نوار کاست های صوتی ذخیره کنند. در ابتدا 666.66 دلار (معادل حدود 3460 دلار امروز) قیمت داشت زیرا بنا به گزارش ها، بنیانگذار اپل، استیو وزنیاک از تکرار ارقام خوشش می آمد. تنها حدود 200 دستگاه از Apple-1 تا کنون تولید شده است که از این تعداد 62 عدد هنوز تایید شده است.

بخونید:  زنی با 202 سی پی یو اینتل که در داخل شکم باردار قلابی پنهان شده است، تلاش می کند وارد چین شود
در ماه ژوئن، یک Apple-1 اصلی که به طور کامل بازسازی شده بود، به قیمت 340100 دلار فروخته شد. گفته می شود این مورد منحصر به فرد است زیرا گمان می رود تنها مدل موجود با امضای وزنیاک روی پردازنده موتورولا 6502 باشد.



منبع

نمونه اولیه دارای حکاکی Apple Computer A به جای برچسب معمولی “Apple Computer 1” است و گفته می شود که وزنیاک با دست لحیم شده است. حراج RR گفت: “تکنیک غیرمعمول “سه دست” Woz – سیم در یک دست، آهن لحیم کاری در دست دیگر، و لحیم کاری در دهان او – در “حباب های” محکمی که در اتصالات لحیم شده ایجاد می شود مشهود است.

در همان حراج، یک آیفون نسل اول که در جعبه اصلی مهر و موم شده بود، به قیمت 35414 دلار فروخته شد، در حالی که سالنامه سال 1971 دبیرستان با امضای جابز به قیمت 28410 دلار فروخته شد.